In het kort
De nieuwe Mercedes EQE SUV komt de oude EQC aflossen. Dankzij een specifiek elektrisch platform pakt hij uit met een ruim interieur, dankzij uitgekiende luchtgeleiding met een rijbereik van bijna 600 kilometer.
De nieuwe Mercedes EQE SUV komt de oude EQC aflossen. Dankzij een specifiek elektrisch platform pakt hij uit met een ruim interieur, dankzij uitgekiende luchtgeleiding met een rijbereik van bijna 600 kilometer.
Je kunt er niet omheen: Mercedes’ elektrogamma is in volle expansie. Sommigen spreken zelfs over een onophoudelijke stroom aan nieuwe modellen. Nadat de grote EQS het specifieke EVA2-platform introduceerde, volgde bijna meteen daarna de kleinere EQE. En de geschiedenis herhaalt zich: na de komst van de EQS SUV noteren we nu – je raadt het nooit – de EQE SUV.
De afdeling bij Mercedes die modellen hun benaming geeft lijkt het dus makkelijk gehad te hebben, maar met wat slechte wil geldt dat ook voor de designafdeling. Van ver is deze nieuwkomer dan ook moeilijk te onderscheiden van zijn grote broer, net zoals dat bij de berlines het geval is. Vooraan krijg je bijvoorbeeld nog steeds het grote zwarte ‘radiatorrooster’, met daarboven een ledstrook die de lichtblokken optisch met elkaar verbindt. We zouden durven wedden dat de gehele voorkant van beide modellen identiek is, als de lichtsignatuur op dit nieuwe model niet fijner was uitgevoerd.
In profiel zijn de verschillen opvallender. Het is niet de gordellijn, het EQE-opschrift op de A-stijl of het design van de velgen, maar de lengte. De EQE SUV is 4,86 meter lang, waardoor hij korter is dan de gelijknamige berline. Toch is de wielbasis 9 centimeter langer, tot 3,03 meter in totaal. Achteraan ziet de EQE SUV er hetzelfde uit als zijn grote broer. Zijn komst maakt trouwens duidelijk waarom de EQE-berline van Mercedes geen vijfde deur kreeg, zoals dat bij de EQS-berline wel het geval is.
Achter de kofferklep van deze SUV huist een groot koffervolume van minstens 520 liter, een kleine 20 liter meer dan de EQC die hij vervangt. Dat ruimtegevoel zet zich voort in het interieur, want voor zijn formaat is deze EQE SUV behoorlijk ruim te noemen. De grote wielbasis helpt daar natuurlijk bij. Het elektrische platform eveneens, omdat er geen transmissietunnel meer is.
Het design, de technologie, de zetels enzovoort komen allemaal van de andere modellen op dit elektrische platform – we vallen inderdaad in herhaling. Alle versies krijgen standaard het MBUX-infotainmentsysteem met 11,9 duim groot centraal verticaal touchscreen, terwijl het enorme Hyperscreen in de optielijst staat. Voor de rest krijg je nog steeds een grote boordplank – in de basisversie volledig afgewerkt met zwart plastic – dat je optioneel van inzetstukken kunt voorzien, een stuur met onhandige touchknopjes en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim met 3D-effect.
Op vlak van motoren houdt Mercedes het eenvoudig. Je hebt keuze tussen 292 pk (350+ en 350 4Matic), 408 pk (500 4Matic) en 476 pk (43 AMG), elektromotoren die allemaal gekoppeld zijn aan een batterij van 90,6 kWh in de vloer. Dat klinkt min of meer vertrouwd: de vermogens zijn identiek aan die van de berline.
Toch pakt de EQE SUV het anders aan. In de eerste plaats door de uitrusting, die standaard een warmtepomp omvat. Daarnaast zijn de vierwielaangedreven versies voorzien van een elektromagnetische actuator die de voorste motor los kan koppelen. Resultaat: minder wrijving, minder verlies en dus minder energieverbruik. Het nieuwe model mag dit introduceren, maar op termijn moet het ook zijn weg vinden naar de rest van het gamma. Daar voegt Stuttgart nog een luchtweerstandscoëfficiënt aan toe die identiek is aan de vorige generatie A-Klasse, waardoor de EQE SUV een mooi rijbereik moet voorleggen. De zuinigste versie, de achterwielaangedreven 350+, geeft officieel 593 kilometer op (WLTP).
Ongeacht de afwerking laat het rijgedrag van de EQE SUV zich samenvatten in één woord: comfort. Dat begint bij de geluidsisolatie die bijzonder goed uitgewerkt is en de gedempte sfeer geeft van een model uit een hoger segment. Dan is er de ophanging. Standaard is dat een passieve, maar al onze testmodellen waren voorzien van de optionele actieve luchtvering, die in alle omstandigheden mooi presteert. Tot slot is er het gebruiksgemak: de testmodellen kregen eveneens de meesturende achteras, die de draaicirkel van de grote SUV herleidt tot minder dan die van een A-Klasse.
Zoals steeds bij een test van een elektrische auto moeten we het nog over het rijbereik en het verbruik hebben. De testomstandigheden waren niet helemaal representatief: 24 graden en bochtige Portugese wegen. Het resultaat: 22,3 kWh/100 km met de EQE SUV 350 4Matic, wat hem een reëel rijbereik van zo’n 475 kilometer oplevert.
De Mercedes EQE SUV mag dan nog overlopen van de kwaliteiten en comfort, hij valt vooral op door zijn prijs. En niet in de goeie zin... Met een startprijs van 90.508 euro kun je de nieuweling uit Stuttgart moeilijk betaalbaar noemen, en al zeker niet vergeleken met zijn concurrenten. Die zijn bijna 10.000 tot 15.000 euro minder duur, terwijl de EQE berline zowaar 20.000 euro minder duur is.
Bij copy-pasten profiteren sommigen van het resultaat, anderen minder. Tot grote ergernis van EQS-eigenaars is deze nieuwe EQE SUV wellicht het meest homogene model in de EQ-familie. Hij is compacter maar niet minder ruim, en tegelijk comfortabel en krachtig. Het enige minpunt is de prijs...