Enkele jaren geleden hoorde je wel eens kritische stemmen die Mercedes ervan beschuldigde om simpelweg copy-paste te hebben gedaan om de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse te ontwikkelen. Vandaag lijkt Mercedes die kritiek ter harte te hebben genomen, want nu worden modellen er effectief zo ontwikkeld. Kijk maar naar het elektrische EQ-gamma, naar de EQS en EQE. Die tweede berline is bijvoorbeeld een iets kleinere kopie van die eerste. Is dat ook het geval bij de elektrische SUV’s? Doet Mercedes daar gewoon hetzelfde, maar hoger? Wel, de naam is al een indicatie: de SUV-versie van de EQS heet simpelweg... EQS SUV.
Toppunt van homogeniteit
Als je bij de naam nog twijfelt over de plaats van deze EQS SUV in het Mercedes-gamma, dan hoef je maar naar dit nieuwe product uit Stuttgart te kijken om de twijfel weg te nemen. De afgeronde vormen, het grote zwarte (op de basisversie) of met een hele hoop sterren bestrooide (op de AMG Line) radiatorrooster, de verzonken deurgrepen of de grote ledstrook achteraan: alles verwijst naar de grootste elektrische berline.
Het is dan ook de SUV-versie. Waar zit dan het verschil? Niet in de wielbasis, want die is identiek, net als het platform. De SUV is 20 centimeter hoger en 10 centimeter korter. Hoewel hij er op de weg imposant uitziet, is hij maar 1,71 meter hoog, en torenen de SUV’s met verbrandingsmotor dus boven hem uit.
Oude bekende
Eens voorbij de deurdrempels herken je elementen uit de EQS en EQE. En met ‘elementen’ bedoelen we ‘alle elementen’: stuur, zetels, middenconsole, dashboard, schermen, bedieningselementen op de deuren en zelfs de centrale armsteun. Alles is identiek, net als het optionele enorme Hyperscreen. Sommigen zien er homogeniteit in, wij denken eerder aan massieve schaalvoordelen, waardoor het lijkt alsof elk model van zijn persoonlijkheid wordt gestript.
Het dashboard wordt dus gedomineerd door het verticale OLED-touchscreen van 12,8 duim, dat het MBUX-infotainmentsysteem bedient en alle bedieningsfuncties centraliseert. Dat is niet altijd handig voor de ergonomie, maar werkt wel snel, precies en makkelijk. Dat gezegd zijnde zit de grote verandering niet in de eerste zitrij, maar wel op de tweede en derde. De EQS SUV kan immers optioneel worden besteld met zeven zitplaatsen. Los daarvan is de achterbank standaard elektrisch verschuifbaar en is de koffer 645 liter groot (565 liter als zevenzitter).
Groot gamma, grote batterij
Onder de motorkap... of liever: in de catalogus staan drie vermogensversies die je ook in de EQS en EQE tegenkomt. De basisversie (450+) heeft een elektromotor van 360 pk en 565 Nm op de achteras. Met een extra motor op de vooras (450 4Matic) is het vermogen identiek maar stijgt het koppel naar 800 Nm. Eveneens vierwielaangedreven zijn de EQS 500 (445 pk) en EQS 580 (544 pk).
Ongeacht de motor zit er altijd een grote batterij van 108,5 kWh in de vloer verwerkt. Volgens de officiële cijfers levert dat de zuinigste EQS SUV, de 450+, een rijbereik op van 671 kilometer, de meest dorstige (580 4Matic) een van 511 kilometer. Snelladen gebeurt maximaal aan 200 kW, maar Mercedes verzekert ons dat die piek lange tijd kan worden aangehouden. Daardoor moet je 250 kilometer kunnen bijladen in amper 15 minuten.
Koud betekent dorst
Tot nu toe hebben we vooral de gelijkenissen tussen de EQS SUV en de gewone EQS vermeld. Dat levert ook rijdend heel wat voordelen op, want net als de berline vertoont de SUV een royaal comfort. De standaard luchtvering absorbeert alle oneffenheden in de weg, terwijl de geluidsisolatie op topniveau staat. Alle passagiers profiteren dus van de rust en de ruimte aan boord. Toch voelt de EQS SUV niet te groot aan bij het manoeuvreren, dankzij de (optionele) meesturende achteras. Die geeft deze meer dan 5 meter lange SUV de wendbaarheid van een stadsauto.
De wendbaarheid dus, maar niet het verbruik. Geen verrassing natuurlijk: een elektrische SUV van 2,6 ton heeft heel wat stroom nodig. In ons geval was dat zelfs te veel: na zo’n 700 kilometer gaf de boordcomputer 30,3 kWh/100 km aan. Dat is ver van de 19,5 kWh/100 km die Mercedes zelf opgeeft en ligt deels aan de temperaturen die met het vriespunt flirtten. In die omstandigheden was de meest beperkte dorst die we zagen 26,8 kWh/100 km. Door de grote batterij bleef er dan nog weliswaar meer dan 400 kilometer rijbereik over.
Prijzen
De Mercedes EQS is al niet goedkoop, en dat geldt uiteraard ook voor de EQS SUV. Voor de achterwielaangedreven basisversie met 360 pk leg je al 119.427 euro neer. Vierwielaandrijving? Dat is dan 126.445 euro graag. Meer dan 540 pk en 0-100 km/u in 4,6 seconden? Dat kost je 169.400 euro. De EQS SUV is dus bijzonder duur. Duurder dan zijn concurrenten, of die nu Chinees, Zweeds of Amerikaans zijn.
Conclusie
De Mercedes EQS SUV maakt zijn naam waar. Hij combineert de luxe van de elektrische rijbeleving van Mercedes met het grootste formaat SUV. De indrukwekkende interieurruimte en het topcomfort zijn memorabel, maar dat zijn de prijs en het verbruik jammer genoeg ook.