Noem het vooral geen elektrische S-Klasse. In Stuttgart horen ze de vergelijking niet graag, want volgens hen is dit de Sonderklasse van een geheel eigen modellijn. En dat klopt: met de EQA, EQB, EQC, EQE EQV én deze EQS heeft Mercedes vandaag immers al een bescheiden alfabet aan elektrische auto’s in zijn gamma. Deze EQS mag je daarbij gerust het vlaggenschip noemen. Met 5,22 meter is dat ook letterlijk te nemen.
One bow
Stuttgart ontwikkelde trouwens een specifiek elektrisch platform voor deze EQS, en dat gaf de designers heel wat vrijheid om een hyperefficiënt ontwerp te pennen. Zoals een wielbasis van 3,21 meter en dus wielen ver in de hoeken, en een zogenaamde one-bow-lijn van voor naar achteren (de lijn die aan de basis van de voorruit vertrekt en via de daklijn naar de achterklep loopt). De motorkap is daarmee verrassend kort en verbergt geen frunk, de achterklep fungeert als vijfde deur.
Maar het strafst van al: deze Mercedes EQS pakt uit met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20, en daarmee heeft Stuttgart een bescheiden record beet. Ideaal voor het rijbereik van een elektrische auto, maar daar komen we meteen toe. Eerst noteren we nog even dat deze EQS de Mercedes-designgids voor elektrische modellen volgt, met een black panel in plaats van een radiatorrooster, een ledstrook tussen de koplampen en een verbindende ledstrook tussen de achterlichten.
Hyperscreen
Aan de buitenkant onderscheidt deze EQS zich duidelijk van de S-Klasse, en ook binnenin zoekt dit elektrische vlaggenschip de verschillen op. Zo is er het MBUX Hyperscreen, dat drie schermen tot één visueel geheel combineert: een bestuurdersdisplay van 12,3 duim, een even groot exemplaar voor de passagier en een centraal infotainmentscherm van 17,7 duim. Het is weliswaar niet standaard op ‘onze’ 450+ en biedt geen echte meerwaarde, maar het oogt wel fraai.
Achteraan zijn er eveneens verschillen met de S-Klasse, maar dan in minder positieve zin. De achterbank staat bijvoorbeeld hoger opgesteld dan de voorzetels, waardoor de passagiers daar wat boven de voorste inzittenden lijken uit te torenen, en de zitting is te schuin. Bovendien kun je hier niet voor de ultraluxueuze zetelconfiguraties gaan die de S-Klasse wel biedt. De been- en hoofdruimte is gelukkig wel vorstelijk, maar de beste plaatsen in deze EQS zijn toch voorin.
Recordwaarde
Rijden dan maar? Dat doen we met de 450+, tot de komst van de 350 de ‘instapversie’ van de EQS. Onze 450+ heeft een elektromotor van 333 pk (245 kW) en 568 Nm op de achterwielen en haalt zijn stroom uit een batterij met nettocapaciteit van 107,8 kWh. Dat levert niet alleen een sprint naar 100 km/u op in 6,1 seconden en een topsnelheid van 210 km/u, maar vooral een WLTP-rijbereik van 719 kilometer. Dat moet zowat een recordwaarde zijn.
Maar dat is uiteraard een theoretische waarde: wij kregen in aangename lentetemperaturen een rijbereik van 660 kilometer op het display te zien en konden met een mooie mix tussen stadsverkeer, secundaire wegen en snelwegen en een gemiddeld verbruik van 21 kWh/100 km probleemloos meer dan 500 kilometer uit de batterij halen. Met dank aan die kolossale batterij natuurlijk, want de EQS 450+ zet leeg toch nog steeds een flinke 2,5 ton op de weegschaal.
Uiterst fijn
Elk voordeel heeft zijn nadeel, want die kolossale batterij levert dan wel een mooi rijbereik op, ze zorgt voor 700 kilogram aan gewicht en die krijgt de standaard luchtvering niet helemaal weggefilterd. Jammer, want het rijcomfort ligt mede door de stilte aan boord op hoog niveau en daardoor vallen de droge ophangingsreacties des te harder op. Verder is de dosering van het rempedaal even wennen, temeer omdat dat pedaal automatisch naar beneden zakt bij regeneratief remmen.
Maar verder doet deze EQS 450+ het schitterend, onder meer dankzij de meesturende achterwielen, die optioneel tot 10 graden meebewegen en daardoor de draaicirkel zo drastisch verkleinen dat het bij parkeermanoeuvres even uitkijken is. Accelereren doet de Mercedes eerder ontspannen dan bliksemsnel, en gecombineerd met de uitstekende rijhulp levert dat een uiterst fijn rijgedrag op.
Prijzen
Voor deze EQS 450+ betaal je minstens 120.153 euro. Een flinke prijs met traditiegetrouw nog heel wat mogelijkheden om die prijs nog verder de hoogte in te drijven via de optielijst. Al is de standaarduitrusting in de Luxury Line best ook wel keurig te noemen. Mag het wat minder zijn, dan trekt de EQS 350 met 89.903 euro de catalogusprijs flink naar beneden, maar moet je voor de nodige luxe iets vaker uitwijken naar de optielijst. Op vlak van concurrentie is het afwachten welk prijskaartje de nieuwe en volledig elektrische BMW i7 opgespeld krijgt.
Conclusie
Met deze EQS 450+ kan Mercedes uitpakken met enkele recordwaarden. Een slimme stroomlijn en grote batterij leveren bijvoorbeeld een indrukwekkend rijbereik op, waardoor je probleemloos de Autobahn kunt afhaspelen. Keerzijde van de medaille is het gewicht, het daarbij horende verbruik (dat door die stroomlijn wel wordt gecompenseerd) en het effect op het comfort. Maar gelukkig heeft de EQS nog heel wat luxe- en comforttroeven om dat de pret niet te laten drukken.