De ingenieurs van Affalterbach hebben duidelijk niet op hun lauweren gerust na het bouwen van een van de krachtigste compacte motoren, het blok uit de A 45 AMG van de vorige generatie. De nieuwe hyperhatch van Mercedes produceert namelijk meer dan 400 pk. Om die investering te verantwoorden vindt dit handgemaakte blok ook zijn weg naar de CLA, en zelfs naar de crossover: de GLA.
Duitse gekkigheid
Deze nieuwe Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ - om zijn naam eens voluit te schrijven – krijgt dus dezelfde technologische basis als zijn broers en zussen met hetzelfde nummer. Er zijn dus twee versies: een gekke en een nog gekkere. De eerste heet gewoon ‘45’ en krijgt een gewijzigde versie van de 2.0-viercilinder die zich al onder de kap van heel wat Mercedes-modellen bevindt.
Hier wordt het blok 180 graden gedraaid, zodat de uitlaatzijde zich tegen het schutbord bevindt. Het blok krijgt ook een turbo en dubbele injectie. Die instapversie is al goed voor 387 pk en 480 Nm, genoeg om de GLA van 0 naar 100 km/u te laten sprinten in amper 4,4 seconden, en om hem een topsnelheid te geven van 250 km/u. Als het wat meer mag zijn, dan stuwen de AMG-ingenieurs het vermogen van de 45 S naar 421 pk en 500 Nm. Die GLA op steroïden sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden en haalt een top van 270 km/u.
Discreet
De A-Klasse kiest resoluut voor een sportieve stijl, zelfs als eenvoudige diesel met AMG-pack. Deze hypersportieve GLA kiest voor een veel discretere aanpak. Tenminste: als je niet voor het Aerodynamicapakket en zijn imposante achterspoiler gaat. Voor de rest is het op een radiatorrooster met verticaal ontwerp, een gespierdere voorbumper en een vierdubbele uitlaat achteraan business as usual.
In het interieur is het een ander verhaal. Op de 35 moet je een vergrootglas gebruiken om de verschillen met de andere GLA-modellen te ontdekken, of ze in de menu’s van het MBUX-infotainmentsysteem tegenkomen. Op de 45 S zie je de sportiviteit meteen. Je krijgt een specifiek stuur uit microvezel met geïntegreerde knoppen voor de rijmodi, en gele accenten op de zetels en de verschillende stiksels.
Slapende reus
Bij een gewone rijstijl weet deze krachtige crossover zijn ware aard goed te verbergen. In de Comfort-rijmodus doet niets het vermogen onder de kap vermoeden. De AMG-logo's en het geronk van de uitlaat geven natuurlijk wel wat weg van het sportieve karakter, maar als je de versnellingsbak zijn werk laat doen, gaat de motor bijna nooit boven 2.500 tpm.
Nochtans zit daar het kantelpunt. Ongeacht de rijmodus: eens voorbij dat toerental spoelt de AMG-motor zijn turbo’s op en krijgen de paarden de vrije loop. In één klap passeert het landschap een stuk sneller. Duw nog wat door en de versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten, die tot dan nauwelijks merkbaar zijn werk deed, schakelt enkele trappen terug en je wordt in de zetels gedrukt.
Nader je een bocht, dan duw je op de knop voor de rijmodi op het stuur. Wij hadden hem in Individual staan: alles in de dynamische setting behalve de ophanging. De crossover wordt dan een bijtende bulldog die aan het asfalt kleeft. In de bochten is het samenspel tussen de bak en de motor perfect, zodat je eigenlijk zelf het heft niet in handen wil nemen. De vierwielaandrijving geeft indrukwekkend veel vertrouwen, maar deze enthousiaste Duitser kan ook speels zijn. Laat het gas los en de achterkant komt mee, en bij het uitkomen van de bocht zorgt de koppelverdeling op de achteras voor kleine, gecontroleerde schuivers. Wat een plezier.
Conclusie
Goedkoop zijn de Mercedes-AMG GLA 45 en 45 S niet, met respectievelijk 66.308 euro en 70.785 euro. Zeker niet als je nog eens door de optielijst gaat: ons testmodel kostte bijvoorbeeld 85.000 euro... Maar de crossover op steroïden uit Affalterbach zet prestaties en een gebruiksgemak neer die maar weinig concurrenten hem nadoen. Of je hem nu discreet of opzichtig aankleedt, dat bepaal je zelf met de opties.