Is deze GLB de perfecte mix tussen een monovolume en een SUV? Dat hopen we ontdekken. Een crossover met avontuurlijke looks en een interessante interieurruimte: het is immers een frisse wind in een segment dat bestaat uit bedrieglijke schijn.
Vertrouwde basis
Mercedes gaat dus in tegen de stroom van concurrenten die verblind worden door de looks van een crossover en mikt op gezinnen. Om je kroost plaats te kunnen geven, neemt deze GLB het bekende voorwielaangedreven chassis van de A-Klasse. Dat rekt deze 4,6 meter lange SUV volledig uit om zo een wielbasis vrij te maken van meer dan 2,8 meter.
Dat zie je aan het ontwerp van de buitenkant. De GLB is lang, hoog en geblokt, ook al zijn de vormen afgerond. Het is dus bijna een trotse afstammeling van de G-Klasse... maar met meer interieurruimte. Het ontwerp neemt verder nog de stijlelementen van Mercedes over, met een groot radiatorrooster, de specifieke lichtsignatuur en de achterlichten in twee delen, net als de andere SUV’s van het merk.
Huishouden van zeven
Los van zijn opvallende looks valt de GLB nog het best te appreciëren binnenin. Daar komt alle ruimte die de lange wielbasis vrijmaakt vooral ten goede van de passagiers, of die nu vooraan zitten, op de (optionele) verschuifbare achterbank of de eveneens optionele derde zitrij. Deze GLB kan inderdaad plaats bieden aan zeven, een zeldzaamheid in het segment van de compacte premium-SUV's. We voegen er wel aan toe dat de toegang tot de achterste twee plaatsen beperkt is tot passagiers die niet groter zijn dan 1m68...
Als je recent nog in een Mercedes-showroom geweest bent, herken je makkelijk het dashboard van deze GLB. Op de specifieke pasvorm na lijkt de cockpit dus rechtstreeks overgeheveld te zijn uit de A-Klasse, CLA en B-Klasse. Origineel is het dus niet, maar de presentatie is verzorgd, het is goed afgewerkt en degelijk geassembleerd. Bovendien krijgt de GLB daardoor alle technologische nieuwigheden.
Broederlijk delen
Aangezien de GLB de basis van de A-Klasse overneemt, doet hij dat ook met de motoren. Onder de motorkap van de grootste kleinste Mercedes zitten dus een diesel in drie vermogensversies (116, 150 en 190 pk) en twee benzineblokken. Naast de 2.0 van 224 of 306 pk (die laatste is de AMG-versie) is de instapper de 1,33 liter grote viercilinder die gedeeld wordt met Renault. In de GLB is hij goed voor 136 of 163 pk. Het is die laatste, de GLB 200, die wij getest hebben.
Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling – zeven verzetten voor de minst krachtige vermogens en acht verzetten voor de koppelrijkste modellen en de diesel – en vierwielaandrijving is steeds optioneel, behalve op de instapversie.
Comfort en onenigheid
Onderweg valt de GLB op door zijn homogeniteit. De avonturier met gezinsambities is goed gedempt en zet vooral rijcomfort voorop. Hij staat zijn mannetje op bochtige wegen, maar schept daar geen plezier uit. Zijn doel is vooral om mensen te vervoeren, op het asfalt of ernaast. De stoorzender zit onder de motorkap. We kennen het wat saaie karakter van de kleine 1,33 al, maar hij heeft wel de verdienste relatief weinig te verbruiken. Na een testweek klokte ons gemiddelde verbruik af op 6,4 l/100 km.
Toch is de motor niet de kern van hetprobleem, maar de versnellingsbak. Die werd afgesteld op zuinigheid, en de gerobotiseerde eenheid met dubbele koppeling en zeven verzetten mist dus totaal enige zin voor respons. Vertrekken aan een rotonde betekent anticiperen, omdat de versnellingsbak enkele seconden aarzelt voor een versnelling te selecteren en de voorbanden te doen piepen. Al rijdend wordt het niet beter, want geen enkele schakelovergang verloopt echt vloeiend of discreet. Een pijnpunt voor een auto die comfort wil laten primeren...
Conclusie
Of deze GLB er dus tussenuit springt, zoals we ons in het begin afvroegen? Hij biedt zeker een mooie mix tussen de looks van een SUV en de ruimte van een monovolume – of op zijn minst een break. Maar in deze GLB 200 is de lethargische versnellingsbak de valse noot in een stuk dat uit premiumcomfort en praktische opvattingen bestaat. Met een basisprijs van 39.809 euro hadden we meer verwacht. Gelukkig heeft de GLB 200 4Matic met zijn acht verzetten dat probleem niet.