Na BMW met de X4 en voor Audi met zijn recent gelanceerde Q3 Sportback dook ook Mercedes in de niche van de compacte SUV met sportief coupé-profiel in de GLC-klasse. Die volgde op de GLE Coupé, met een styling die niet naar ieders smaak was. Daar heeft de GLC lessen uit getrokken. Vooral achteraan toont hij zich een stuk verfijnder dan zijn grotere broer. Bij de restyling zien we een nieuwe lichttekening verschijnen in de led-dagrijlichten en lichtblokken die beter aansluiten bij het huidige aanbod van Mercedes.
Zoals de styling al laat uitschijnen, schiet je wat ruimte in ten opzichte van de klassieke GLC. Toch blijft er nog steeds 500 liter koffer over in de GLC Coupé. Alleen wie zijn GLC ziet als een verhuiswagen of het tweede verblijf van de labrador zal te klagen hebben over de dalende daklijn.
Online
Het interieur lijkt ook maar beperkt te wijzigen. Wel zien we hier het nieuwe MBUX multimediasysteem opduiken, compleet met aanraakscherm. Het reageert sneller, is makkelijker te bedienen en vooral: het reageert op stembediening. Het volstaat te zeggen: ‘hey Mercedes’ om het te activeren. De airco kan je wijzigen door te zeggen ‘regel de airco op 20 graden’. Maar ook ‘ik heb het koud’ volstaat om de temperatuur omhoog te draaien. Zeg ‘ik heb honger’ en hij afficheert de restaurants in de buurt of op uw traject. Functioneel en onderhoudend, maar eens je voorbij het gadget-gehalte bent, vraag je jezelf af of je dit in de toekomst zal blijven gebruiken. Andere nieuwigheid is het 12,3-duim scherm dat de klassieke analoge tellers vervangt. Je kan de weergave wijzigen en naar eigen smaak instellen.
Klein, maar toch een Mercedes
Voor deze test namen we het basismodel, dat bovendien niet al te rijkelijk uitgerust was. Doorgaans krijgen we met opties beladen testwagens mee. Gelukkig maar, want wie een Mercedes GLC 200 wil is toch minstens 50.578 euro kwijt. Maar voor dat geld krijg je wel al de volledige Mercedes-behandeling op vlak van rijcomfort. We rijden met een 2-liter viercilinder met 197 pk, die ook nog eens op een elektrische boost van 14 pk kan rekenen. De motor reageert prompt en toont zich vinnig. Hij werkt meer dan goed samen met de negentrapsautomaat (9G-Tronic) die je standaard in dit model vindt. Misschien dat hij wat te luid doorklinkt onder volle belasting, maar dat is zowat het enige wat we deze motor voor de voeten kunnen werpen.
Onderweg blijkt deze kleine GLC een echte Mercedes. Zijn rijcomfort tillen hem boven de concurrentie uit, terwijl hij op een bochtig parcours best wat dynamische kwaliteiten in de strijd kan werpen. Wel zien we dat een hoog gewicht in combinatie met een benzinemotor in de praktijk nog steeds tot een hoog verbruik leidt. We tekenden een testgemiddelde op van bijna 10 l/100 km, waar Mercedes een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km opgeeft.
Mercedes | GLC Coupé 200 |
---|---|
Motor | viercilinder turbobenzine, 1.991cc |
Pk | 197 pk bij 5.500 - 6.100 opm |
Nm | 320 Nm bij 1.650 - 4.000 t/min |
0-100 km/u | 7,9 sec |
Top | 215 km/u |
Verbruik (WLTP) | 7,1 – 7,4 l/100km |
Testverbruik | 9,8 l/100km |
CO2 (WLTP) | 161 – 169 g/km |
Prijs | 50.578 euro |