Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes GLE 350 de: Tegen de stroom in

In tegenstelling tot de trend besloot Mercedes de plug-inhybridemotor van zijn grote GLE te combineren met een dieselmotor. Om betere prestaties te kunnen bieden is hij daarnaast uitgerust met een grote batterij. Maakt dat ‘m de koning van de soberheid?

Vijf jaar geleden waren ze nog zeldzaam, vandaag de dag zijn plug-inhybrides gemeengoed geworden. De Europese regelgeving op het gebied van CO2-emissies is duidelijk zo belangrijk geworden, dat een fabrikant die deze relatief nieuwe aandrijflijn niet in zijn assortiment aanbiedt bijna als een buitenstaander wordt beschouwd. Ongeacht het merk en het vermogen is het recept vaak hetzelfde: een elektromotor op batterijen ondersteunt een benzinemotor. Dit is het geval met iedereen... nou ja, bijna iedereen.

Dieselgame

Bij Mercedes geloven ze nog steeds in de diesel. Want wat zou de taxi in München zijn zonder het geluid van zijn rauwe diesel? Kortom, volgens het merk zijn de nieuwe dieselmotoren schoner dan ooit. Dit is gemakkelijk te begrijpen, met het oog op het zuiveringsstation aan de uitlaatlijn (roetfilter, NOx-vanger, AdBlue, enz.).

Mercedes GLE 350 de review

Het grote voordeel van deze molens is hun aangeboren zuinigheid. Dus waarom zou je ze niet combineren met elektromotoren? Je bereikt er in theorie het summum van ecologie mee. Eén klein probleem… want groene mensen houden niet meer van de diesel. Al is dat een andere discussie.

Riante accu

Onder de motorkap van deze grote GLE 350 de zit dus een dieselmotor. Met een cilinderinhoud van 2,0 liter levert hij 194 pk en 400 Nm koppel. Naast deze prestaties is er een elektromotor met 100 kW (136 pk) en 440 Nm koppel. In combinatie biedt dit pakket een gecombineerd vermogen van 320 pk en 700 Nm koppel.

Mercedes GLE 350 de

Mercedes heeft er al voor gekozen om innovatief te zijn met het gebruik van een brandstof die iedereen lijkt te verwaarlozen, daarnaast wordt deze SUV uitgerust met de grootste accu die ooit werd gebruikt bij een hybridemotor. Met een vermogen van 31,2 kWh biedt hij de mastodont een bereik van bijna 100 km (WLTP)! Bovendien profiteert de accu van het snellaadsysteem (CCS). Zo gaat het van 10 tot 80% in 30 minuten. Als goede Stuttgart-avonturier profiteert deze GLE 350 de van vierwielaandrijving.

Comfort en elektriciteit

Onderweg maakt deze grote, trendy SUV indruk. In de eerste plaats door zijn elektrische efficiëntie. Dankzij de 440 Nm koppel die door de elektromotor is ontwikkeld, biedt deze mastodont de prestaties van een echte 100% elektrische auto. De acceleratie en het starten gebeuren allemaal elektronisch. Dit geeft het een onverslaanbare wendbaarheid in de stad. Wat de dieselmotor betreft, deze komt alleen in actie bij sterke acceleraties.

Mercedes GLE 350 de

Dit is een taak die het overigens niet discreet doet. Gaat de 4-cilinder aan het werk, dan kan hij de typische dieselknor niet onderdrukken. Gelukkig, dankzij de dimensies van het accupakket onder de kofferbak (-140 liter ruimte), komt die diesel pas meespelen na zo’n 100 kilometer. Tenminste… volgens de cijfers van Mercedes. In de praktijk zul je moeten rekenen op een elektrisch bereik van ongeveer 80 km. Voor de rest is deze grote SUV even comfortabel als altijd en is hij een voorstander van een ontspannen rijstijl.

121 euro winst

Zoals gebruikelijk bij plug-inhybrides zorgt de elektrische actieradius voor een mooie reductie van het gemiddelde verbruik. Daarom is de GLE 350 de in staat om uitstekende prestaties te leveren in termen van efficiëntie. Hij heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 0,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 18 g/km (NEDC 2.0). Bij een lege accu moet de 4-cilinder diesel echter het extra gewicht dragen en stijgt de dorst naar brandstof tot ongeveer 8,0 l/100 km. We kunnen het niet genoeg zeggen, een plug-inhybride... laad hem op!

Mercedes GLE 350 de

Zoals u in de catalogus kunt zien, maakt deze grote Mercedes SUV opnieuw een grote indruk. Hoewel de 350 de versie begint bij €80.465, is deze €121 goedkoper dan de dieselversie met hetzelfde vermogen (400 d). Het brandstofverbruik en de lagere belastingen zijn een geschenk.

Verdict

Hoewel de dieselmolen niet de mooiste rand heeft, is dit het enige slechte wat je kunt vinden bij deze GLE 350 de. Hier staat een comfortabele plug-in SUV, zuinig in de juiste omstandigheden, die ook profiteert van een riante elektrische autonomie. De kers op de taart: hij kan nog steeds tot 3,5 ton trekken!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer