Mercedes zelf vond zijn kleine SUV nochtans mooi genoeg zo, want de facelift is niet verdergegaan dan wat nieuwe voor- en achterlampen – voortaan met led dagrijlichten - en een hertekende bumperpartij vooraan. En die blaast het laatste greintje elegantie die de vorige generatie nog had al helemaal weg.
Roostertjes
Soit, “het zit vanbinnen”, denken we maar en daar zijn de wijzigingen inderdaad wél geslaagd. De oubollige vierkante ventilatieroosters in grijs plastiek zijn vervangen door mooie ronde exemplaren. Die zijn mooi afgewerkt in aluminiumlook en bovendien zeer makkelijk te bedienen. Audi heeft trouwens bijna net dezelfde roostertjes in zijn gamma. Het is ook wat wennen aan de bestuurderspost. Met vlak voor onze neus die voorruit die wel zeer verticaal staat en het stuurwiel dat dan weer te horizontaal staat, krijgen we als eerste indruk eerder het gevoel in een busje te zitten dan in een stoere SUV. Maar qua zitcomfort heb je verder echt niet te klagen aan boord van deze GLK. Toch vooraan niet. Achteraan is het wat moeilijker instappen en zijn de zitjes wat minder knus.
Fan-tas-tisch!
Maar het beste nieuws moet nog komen, want o wat rijdt deze GLK fan-tas-tisch! Nog nooit kregen we zoveel positieve commentaar van onze medepassagiers dat “dat ding precies wel heel goed rijdt”. De GLK geeft vertrouwen achter het stuur en is een zeer comfortabele reisgezel voor de medepassagiers. De zeventrapsautomaat werkt prima in combinatie met de 2,2-liter viercilinder diesel van 170 pk. Alerter alleszins dan bij zijn grotere broer, de ML. En de 400 Nm aan trekkracht verzekeren vlotte hernemingen, ook al weegt hij meer dan 1.800 kilogram.
Veilig op weg
Qua verbruik geeft Mercedes een gemiddelde van 6,1 liter (159 g/km CO2) op. Tijdens onze testweek schommelden de cijfers tussen de 6,5 met een lichte voet en de 7,2 liter aan een wat forser tempo. Ook het start-stopsysteem - dat zeer vlug in werking treedt – werkt nooit storend. Dat is bij BMW bijvoorbeeld wel wat anders. Onze testversie was uitgerust met 4-MATIC vierwielaandrijving. Samen met features zoals Attention Assist (het koffiekopje), Brake Assist, PreSafe en adaptieve remlichten die knipperen bij een noodstop ben je bovendien in alle omstandigheden zeer veilig op weg.
4MATIC
De GLK 220 CDI 170 met 4MATIC heeft een catalogusprijs van net geen 42.000 euro. Dat is een forse meerprijs in vergelijking met de tweewielaangedreven versie die al voor 37.752 euro over de toog gaat. Reken met een goed uitgeruste GLK maar op een investering van 50.000 euro. Met opties zoals xenonlichten (1.513 euro), navigatie (1.555 euro) en parkeerhulp (852 euro) ben je nog maar net aan het lange lijstje begonnen. Voor dat geld heb je een auto die er niet uitziet, maar wel fantastisch rijdt.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz GLK 220
Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz GLK 220 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz GLK 220, en een selectie van tweedehandse