In het kort
Hoewel de update van de Mercedes GLS aan de buitenkant niet al te opvallend is, profiteert de grootste SUV van Stuttgart van lichtgewicht hybride aandrijflijnen die het brandstofverbruik verlagen en het algehele comfort verhogen.
Hoewel de update van de Mercedes GLS aan de buitenkant niet al te opvallend is, profiteert de grootste SUV van Stuttgart van lichtgewicht hybride aandrijflijnen die het brandstofverbruik verlagen en het algehele comfort verhogen.
Na de facelift van de Mercedes GLE volgt nu ook de grootste telg van de familie. De twee broeders delen immers hetzelfde platform, dezelfde motoren en assemblagelijnen in Tuscaloosa, Alabama (VS).
De bloedlijn tussen GLE en GLS is echter niet meteen duidelijk. Natuurlijk zijn de twee Duitse beesten zo discreet als de neus van Pinocchio, maar de GLS is met 5,2 m niet alleen langer, hij heeft ook een eigen stijl. Mercedes heeft voor deze facelift niet veel veranderd. Er zijn dezelfde koplampen aan de voorkant, subtiel gewijzigde achterlichten en… tja, dat lijkt het te zijn!
Oké, er is ook een aangepaste grille die nu vier horizontale strepen krijgt en een subtiel aangepaste voorbumper. Maar dan heb je het écht gehad.
In de cabine hoef je geen 4 jaar oud beeld te gebruiken om de verschillen op te merken. Nu ja, HET verschil. Dat klopt, er is er maar één, want alleen het stuurwiel verandert. De AMG- en AMG Line-versies krijgen het vierspaaks model, terwijl de anderen de meer sobere variant krijgen. Ongeacht het model hebben ze allebei aanraakgevoelige bedieningselementen die een beetje onhandig in gebruik zijn. Jammer...
Voor de rest is de GLS uitgerust met het nieuwste MBUX infotainmentsysteem, dat altijd wordt weergegeven op twee 12,3-inch schermen. In tegenstelling tot de A-Klasse behoudt de GLS zijn touchpad op de middenconsole. Tot slot is het uiteraard belangrijk om weten dat de grootste van Stuttgart standaard wordt geleverd met 7 zitplaatsen en een koffer van een hallucinante 890 liter (3e rij neergeklapt).
Onder de motorkap is de GLS subtiel geëvolueerd. Het recept werd dan wel licht gewijzigd, de ingrediënten zijn hetzelfde. Er is nog steeds een 3-liter zes-in-lijn of een 4-liter V8. Ongeacht het vermogen of de brandstof zijn ze nu allemaal uitgerust met een starter-alternator die is geïntegreerd in de automatische versnellingsbak met 9 versnellingen. Daardoor zijn het milde hybrides geworden.
Mercedes maakt ook van de gelegenheid gebruik om de vermogens en nomenclatuur aan te passen. Het instapmodel 350d levert nu 313 pk (+27 pk), terwijl de 450d-motor, die de oude 400d vervangt, 367 pk (+37 pk) levert uit dezelfde 3,0-liter zescilinder diesel. Aan de benzinekant levert de 450-variant nu 381 pk (+14 pk), terwijl de V8's van de AMG 63 en Maybach 600 ongewijzigd blijven.
Zodra je op de startknop drukt merk je het grootste verschil met deze 'nieuwe' 450d motor. Het is simpel: de zescilinder diesel start uiterst discreet en draait rustig zijn toeren alsof diesel karamel is. Bedankt lichte hybridisatie! De mild-hybrid-techniek maakt ook de stop/start-functie nog comfortabeler, omdat je geen trillingen meer voelt.
Voor de rest is de GLS geen revolutie in het autorijden. Dit grote beest maakt optimaal gebruik van zijn koppel om zijn passagiers een cocon van topklasse aan comfort te bieden. Toch doen rivalen het beter wanneer het asfalt kronkelt en draait, dankzij hun magische trucs zoals een directionele achteras of actieve stabilisatorstangen. Die ontbreken in GLS'en die niet het AMG-logo dragen. O ja, en het brandstofverbruik? Dit beest van 2,5 ton verbruikte 8,4 liter/100 km diesel.
We weten het, Mercedes geeft zijn auto’s niet gratis weg. Logischerwijs moet de GLS, als grootste van allemaal, ook de duurste zijn. Met een prijs vanaf €110.594 overtreft hij met gemak zijn kleine broertje en zelfs zijn grootste concurrent met de blauw-witte propeller. De 450d kost € 115.676. Gelukkig is de standaarduitrusting zeer royaal.
De Mercedes GLS wordt vernieuwd, maar esthetiek lijkt de minste zorg te zijn geweest. Stuttgart heeft een (zeer) kleine dosis efficiëntie en technologie toegevoegd aan zijn grootste SUV, als aanvulling op de weelde en het hoge prijskaartje.
Technische gegevens Mercedes-Benz GLS 450d 4MATIC