Na de EQC en EQV is het de beurt aan de EQA. Het gaat niet om de elektrische variant van de A-Klasse, maar wel om die van de GLA. Net als de grotere EQC neemt deze nieuwe elektrische SUV een klassieke basis over om naar elektriciteit te converteren.
Bekend gezicht?
Die klassieke basis kan de nieuwe EQA moeilijk verbergen. Zodanig zelfs dat alleen de voorkant en de achterkant een specifieke look krijgen. Voor de rest komt alles rechtstreeks van de GLA. Vooraan voorziet Mercedes zijn EQA van een schild in glanzend zwart plastic, waar een lichtstrook doorloopt die de lichtblokken met elkaar verbindt.
Dat trucje zie je ook op de kofferklep, waar opnieuw zo’n lichtstrook opduikt. Voor de rest zijn er nog nieuwe velgen in maten 18 tot 20 duim en... that’s it. Binnenin hetzelfde liedje: het dashboard komt van de GLA maar krijgt op de lanceringsversie accenten in roségoud. Het grootste verschil zie je in de koffer, die zijn volume met 95 liter ziet afnemen tot 340 liter in totaal door de omschakeling naar elektrisch.
Vrije elektronen
Die omschakeling gebeurt in de vorm van een lithium-ionbatterij, en niet zomaar eender welke. Mercedes koos voor een nettocapaciteit van 66,5 kWh en stopte alles onder de vloer en de achterbank. Het extra gewicht tilt deze EQA over de 2 ton, maar het rijbereik is wel acceptabel.
Volgens Stuttgart haalt deze nieuwe elektrische SUV tot 486 kilometer tussen laadbeurten. Het gaat dan wel om cijfers volgens de NEDC-cyclus. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt die afstand 426 kilometer. Opladen duurt 5u45 aan een driefasige Wallbox,. Aan een snellader verloopt laden aan 100 kW, en dan duurt het amper 30 minuten om tot 80 procent bij te laden.
Uitstekend comfort
Ondanks 190 pk en 375 Nm heeft deze EQA 8,9 seconden nodig om aan 100 km/u te geraken. Met een topsnelheid van 160 km/u levert dat al bij al gewone prestaties op. Maar het doel van deze elektrificatie is niet prestaties, wel comfort. Zoals bij de EQC is deze elektrische SUV soepeler en comfortabeler.
De filtering van de ophanging en de isolatie van geluiden en trillingen zijn bijzonder geslaagd. Voor het regenereren heeft Mercedes een ‘ECO Assist’, die navigatiegegevens en gegevens van de radar vooraan gebruikt om de intensiteit aan te passen aan de verkeersomstandigheden. Zoals bij hybrides met dezelfde functie gebruiken we liever de peddels achter het stuur voor een vaste mate van regeneratie, en geen loterij wanneer je het gaspedaal lost.
Premiumprijs
De eindfactuur van deze nieuwe elektrische ervaring? 52.756 euro. Deze EQA is dus zeker geen koopje. Vergeleken met de GLA is de elektrische EQA 250 9.700 euro duurder dan de benzineversie en 7.000 euro duurder dan de plug-inhybride.
Vergelijk je met de concurrentie, dan kost deze EQA nipt minder dan een Volvo XC40 Recharge en meer dan een Ford Mustang Mach E, al zijn die allebei groter en krachtiger. Deze EQA 250 is trouwens de instapversie: Mercedes kondigt voor later nog andere varianten aan, onder meer met vierwielaandrijving.
Conclusie
Zoals bij de EQC gebruikt Mercedes elektriciteit om het comfort van zijn compacte SUV te verhogen. Door de grote batterij is ook het rijbereik meer dan behoorlijk. Paar dat aan een goed uitgewerkt comfort en geluidsisolatie, en je krijgt een premium rijbeleving. Maar dat premiumlabel geldt ook voor de prijs...