Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes S-Klasse: het beste nog beter gemaakt?

Met de nieuwe S-Klasse wil Mercedes nieuwe maatstaven zetten voor luxe, comfort en technologie. Tegelijk moet die de basis vormen voor toekomstige afstammelingen. Is dit nog steeds de koning van de grote berlines?

Zoals gewoonlijk bij Mercedes betekent de komst van een nieuwe S-Klasse het begin van een nieuw tijdperk op vlak van stijl, technologie en motoren. Het vlaggenschip van Stuttgart laat zijn innovaties traditiegetrouw langzaam doorsijpelen naar de rest van het gamma. Is dat goed of slecht nieuws?

AS24 Mercedes voor

Sereen

De nieuwe generatie S-Klasse neemt het MRA-platform van zijn voorganger over, maar de designers zorgden wel voor een soberder jasje. We zien serene lijnen en lichtblokken die de visuele stijl overnemen van andere modellen uit het gamma, zowel vooraan als achteraan.

De S-Klasse behoudt wel zijn ietwat discrete elegantie, ondanks nieuwe functies zoals verzonken handgrepen. Hij wordt ook 5,4 centimeter langer en is nu 5,18 meter lang. Het grootste deel van zijn groeispurt vind je tussen de wielen: de wielbasis is 7,1 centimeter langer. Er is uiteraard ook een versie met 11 centimeter langere wielbasis. Wil je ultieme luxe, dan is er de Maybach-variant met 5,48 meter lengte.

AS24 Mercedes achter

Geconcentreerde technologie

Genoeg centimeters, tijd voor technologie. En daar is voldoende van om een roman te schrijven in deze S-Klasse. Bij het chassis maakt de optionele vierwielsturing al indruk. Revolutionair is het niet – zelfs een Renault Mégane kan het krijgen – maar de S-Klasse gaat iets verder en doet de achterwielen tot 10 graden draaien. Daardoor verkleint de draaicirkel van deze kolos met 2 meter.

De standaard luchtvering kan worden aangevuld met E-Active Body Control. Net als bij de GLS die we getest hebben kan de auto in een fractie van een seconde reageren op oneffenheden in het wegdek die de frontale camera’s registreren. Bij een zijdelingse aanrijding wordt de S-Klasse zelfs 8 centimeter opgeheven zodat de structuur de klap opvangt en niet de deur.

AS24 Mercedes rijdend

Eerste klasse

Als je dat al nuttig vindt, wacht maar tot je het interieur ziet. De buitenkant gaat immers voor evolutie, de binnenkant predikt revolutie. Het horizontale dashboard krijgt een verticaal touchscreen – met dank aan Tesla – voor het nieuwe infotainmentsysteem. Dat is 12,8 duim groot en gebruikt OLED-technologie, en bedient alle functies van de auto. Het digitale instrumentenpaneel krijgt 3D-technologie, het head-updisplay augmented reality. Zoals het een goede limousine betaamt beschikt hij over verwarmde en geventileerde massagezetels, zowel vooraan als achteraan.

En dan zouden we de motoren nog vergeten. In tegenstelling tot het interieur blijven die vrij klassiek. Nog geen elektrische S-Klasse bijvoorbeeld, want daarvoor is het wachten op de EQS. Op dit moment vind je alleen zescilinders onder de motorkap. De benzineblokken van 367 en 435 pk krijgen milde hybride ondersteuning, de dieselblokken van 286 en 330 pk niet. Een milde hybride V8 en een plug-inhybride staan op de planning.

AS24 Mercedes interieur

Uitstekend comfort

Onderweg draait de evolutie van de nieuwe S-Klasse maar om één ding: comfort. Hij is nog stiller en soepeler dan zijn voorganger, dat spreekt voor zich. In ‘onze’ S 400d L werd dat gevoel nog versterkt door de lange wielbasis, met zeeën van ruimte voor de passagiers achteraan, terwijl de vierwielsturing het gevoel gaf met een C-Klasse te rijden.

Ondanks de grote 21-duimsvelgen blijft de filtering van de ophanging royaal. En dan had ons testmodel nog geen actieve ophanging. Het comfort is dus eerste klasse waardig, de ergonomie... niet helemaal. De aanraak- en haptische knoppen op het stuur zorgen elke keer voor verwarring, terwijl het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem van elke functie een zoektocht maakt met zijn ontelbare menu’s. Uiteindelijk is het voor zelfs de simpelste functies, zoals de zonneschermen openen, nog het makkelijkst om “Hey Mercedes” te zeggen en de stembediening te gebruiken.

AS24 Mercedes achterbank

Conclusie

Ook nu weer legt de nieuwe Mercedes S-Klasse de lat weer hoger op vlak van comfort, hulpsystemen en technologie. Met een prijskaartje van 109.505 euro is het vlaggenschip uit Stuttgart niet voor iedereen weggelegd, maar de prestaties en exclusiviteit van de vorige generaties houdt hij wel vast. En de ergonomie? Dat is het probleem van de chauffeur...

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer