Je zou denken dat de hogere echelons niet wakker liggen van zuinig rijden en weinig uitstoten. Maar niets is minder waar: in het segment van de luxelimousines is elektrificatie al langer schering en inslag. Toegegeven: de luxeberlines met stekker worden niet altijd gekocht omwille van het milieuvoordeel, maar wel omdat de directeur zo’n stekkerhybride voordeliger kan inbrengen in zijn vennootschap.
Opulent aangekleed paleis
Alleszins is de Audi A8 er als TFSI e in een plug-inhybridevariant, en biedt BMW met de 745e eveneens een stekkerversie aan. Mercedes wedt sinds kort zelfs op twee paarden: met de EQS telt Stuttgart een volledig elektrische luxelimousine in zijn rangen, terwijl de ‘klassieke’ S-Klasse er zowat een jaar na de lancering van de nieuwe generatie met de S 580 e een plug-inhybride bij krijgt.
Dat is goed nieuws, want de S-Klasse is traditiegetrouw een paleis op vier wielen. En hoe meer je in de optielijst aanvinkt, hoe opulenter dat paleis wordt aangekleed en hoe meer de Mercedes je van dienst wil zijn. Neem nu de bestuurderspost, waar je kunt genieten van verschillende soorten massages, leuning- en nekverwarming, enzovoort. Heb je de virtuele MBUX-interieurassistent bijbesteld, dan licht de S-Klasse automatisch bij wanneer je naar het handschoenkastje grijpt of laat hij de zonwering van de achterruit zakken wanneer je achteruit kijkt.
Trop is teveel?
Op de achterbank mag het allemaal zelfs nog wat meer zijn. Zeker met de lange wielbasis (3,22 meter, waardoor deze S 580 e L maar liefst 5,29 meter lang is), de First Class-zetelopstelling met vaste middenconsole en elektrisch verstelbare zetels. Ook daar profiteer je van massage en verwarming, en kun je de plaats rechts achteraan – de beste plek in een S-Klasse – bijna volledig plat leggen voor een ontspannen rit. Zelfs hier kun je je op je wenken laten bedienen door de MBUX-ondersteuning met stembediening.
Maar soms wil Mercedes innoveren om te innoveren en gaat het een stap te ver. Tel je het head-updisplay mee en beschikken de passagiers achteraan ook over alle schermen, dan heeft de S-Klasse in totaal zes displays. Dat zijn er eigenlijk te veel, waardoor het op vlak van ergonomie soms een boeltje wordt. De meerwaarde van het 3D-effect op het instrumentendisplay ontgaat ons ook bijvoorbeeld volledig. Ook de touchpads op het stuur zijn zo klein en secuur dat je ze soms willens nillens bedient. Het head-updisplay met augmented reality werkt dan weer wel geweldig.
Grote batterij, ruim rijbereik
Nu goed, zoals gezegd zal de directeur de luxe van de Mercedes S-Klasse met een gerust hart weten te waarderen als de boekhouder de CO2-uitstoot van de S-Klasse waardeert. De plug-inhybride aandrijflijn van deze S 580 e L laat daar 14 tot 22 g/km optekenen, afhankelijk van hoe ver je de aankleding doordrijft. Dat doet Mercedes door een 3.0 zes-in-lijn turbobenzine van 367 pk en 500 Nm te combineren met een elektromotor van 110 kW (150 pk) en 480 Nm tot een systeemvermogen van 510 pk en 750 Nm.
De batterij heeft een capaciteit van 28,6 kWh, en wordt weggewerkt in de koffervloer. Daardoor verkleint die tot 350 liter, maar je krijgt er wel flink wat rijbereik voor in de plaats: 94 tot 113 kilometer. Opladen doe je met de boordlader aan 11 kW, maar er is ook een snellaadfunctie voor 60 kW. De batterij is stevig voor een plug-inhybride, maar dat heeft dan weer als voordeel dat een elektrisch rijbereik van 100 kilometer in de praktijk geen uitzondering is.
Gewijde stilte
Over de praktijk gesproken: je rijdt deze S 580 e L ook het liefst in volledig elektrische modus. Op die manier profiteert iedereen aan boord van de gewijde stilte, en kom je des te meer ontspannen op je bestemming aan. De optionele actieve ophanging (E-Active Body Control) had onze S-Klasse niet, maar de standaard Airmatic-luchtvering weet uitstekend weg met de bijna 400 extra kilo’s van de elektrische aandrijflijn. De S-Klasse filtert zonder fout, en wiegt zijn passagiers liever dan dat hij een rimpel in het wegdek zou doorgeven.
Opmerkelijk genoeg is het contrast dan ook bijna groot wanneer de verbrandingsmotor komt helpen. De zes-in-lijn is nochtans romig, zacht en zoetgevooisd, maar het is zo stil aan boord dat hij bijna stoort. Met behulp van de benzinemotor haalt de S 580 e L 100 km/u na 5,2 seconden en bereikt hij de snelheidsbegrenzer op 250 km/u. Maar er als een speer vandoor willen gaan in een S-Klasse? Dat is bijna als vloeken in de kerk...
Prijzen
De zen-stilte, de weelderige luxe en het royale comfort komen natuurlijk met een prijskaartje. Voor de S 580 e L – met lange wielbasis dus – vraagt Mercedes 132.374 euro. De versie met standaard wielbasis kost je 128.139 euro, maar het merendeel van de S-Klasse-klanten gaat voor de lange versie. En dan is er nog de optielijst. Om je een idee te geven: ons testexemplaar had nog lang niet alle opties, maar legde wel een eindfactuur van 180.048 euro voor. Met andere woorden: een C-Klasse aan opties is geen uitzondering...
Conclusie
Hadden we vroeger gezegd dat de luxe en de technologische knowhow van de S-Klasse culmineerde in een model met V12 onder de kap, dan gaan we nu helemaal mee met de tijd. De plug-inhybride S 580 e is de S-Klasse die je moet hebben. Omdat je hem perfect elke dag elektrisch kunt rijden, omdat door de stilte van de elektrische aandrijflijn het zen-gevoel niet groter kan zijn, en, beste boekhouders, omdat de hybride de fiscale pijn verzacht.