Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes-AMG SL 63, vergeet wat je weet (2023)

Vergeet wat je weet: de Mercedes SL is niet langer de luxueuze GT van weleer. De nieuwe generatie is een 2+2-zitter met stoffen kap en werd ontwikkeld door Mercedes-AMG. Vuurwerk verzekerd in de topversie, de Mercedes-AMG SL 63? Autoscout24 zoekt het uit!

In het kort

Met deze Mercedes-AMG SL vervangen de Duitsers twee modellen in één keer: de radicale Mercedes-AMG GT en de luxueuze Mercedes S-Klasse Cabriolet. Als 2+2-zitter met stoffen kap mikt hij tegelijk op die andere sportieve Duitse luxecabrio: de Porsche 911 Cabriolet.

Pro

Voordelen

  • - Hallucinante prestaties
  • - Karaktervolle motor
  • - Rijcomfort bewaard
Contra

Nadelen

  • - Hoog gewicht
  • - Hoge prijs
  • - Onbruikbare plaatsen achterin

De Mercedes-AMG SL op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De geschiedenis van de Mercedes SL overspant intussen bijna 70 jaar. Te lang om uit de doeken te doen, maar de iconische straatafgeleide van de racewagen met gullwing-deuren evolueerde van een echt Sport Leicht-model naar een steeds luxueuzere en zwaardere tweezitscabriolet. Sinds vorig jaar hopen de Duitsers de sportiviteit opnieuw te introduceren: de SL vaart voortaan onder de vlag van Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) static, front view

Exterieur

Dat zie je in de eerste plaats al aan de buitenkant. Want van de in totaal 4,71 meter aan koetswerklengte gaat een flink deel naar de lage, lange motorkap. De cabine werd dus net als bij de intussen verdwenen AMG GT naar achteren geplaatst. De andere typische AMG-elementen zijn eveneens overvloedig aanwezig, zoals de Panamericana-grille met verticale lamellen, de gespierde wielkasten en de diffusor achteraan met dubbele trapeziumvormige uitlaten aan weerszijden. Kers op de taart: een actieve achterspoiler die in vijf standen verstelbaar is, en die deel uitmaakt van uitgekiende luchtgeleiding.

Tegelijk heeft Mercedes-AMG ook aan het ‘Leicht’-gedeelte gedacht, of zo zeggen de Duitsers het graag zelf: de stalen dakconstructie van de vorige modellen werd ingeruild voor een stoffen kap. Die opent of sluit in 15 seconden, een handeling die je al rijdend tot 60 km/u kunt uitvoeren. De kap neemt minder plaats in, zorgt voor een lager zwaartepunt en minder gewicht dan de vorige stalen versie. Alleen jammer dat de ‘Sport Leicht’ twee ton op de weegschaal zet, en de bediening via een enerverende slider op het touchscreen gebeurt.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) static, rear view

Interieur

Dat touchscreen is meteen ook de grootste blikvanger op het dashboard. Het is 11,9 duim groot en bevat alle MBUX-connectiviteit die je intussen van Mercedes gewoon bent. Bovendien kun je het enigszins kantelen om hinderlijke reflecties te beperken wanneer je met het dak open rijdt. De rest van het interieur ademt dezelfde sfeer als bij andere recente Mercedes-modellen hoger in het gamma, en dat had wat ons betreft gerust wat specialer mogen zijn. Ook minder handig zijn de draai- en drukknoppen op het stuur om de rijparameters aan te passen. Prima in een A 45 S, maar hier mocht het wat meer – en makkelijker zijn.

Primeur: voor het eerst in drie generaties heeft de SL opnieuw een achterbank. Deze keer is die standaard, maar ook nu is de plaats daar voorbehouden voor kleine kinderen. Of liever: voor extra bagageruimte, want met 240 liter aan koffervolume is er achterin sowieso niet veel plek. Laat meteen ook het windscherm op zijn plek zitten, want met de verschillende scharnierpunten en wat matige kwaliteit lijkt Mercedes dat eerder nog op het laatste nippertje te hebben toegevoegd.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) dashboard

Motor

Onder de kap huist een oude vertrouwde: de 585 pk sterke 4.0 V8 met twee turbo’s, die in de Mercedes-AMG GT ook van de partij was. In de Mercedes-AMG SL vormt hij als SL 63 de krachtigste versie, en stuurt hij via een negentrapsautomaat van AMG-makelij ook nog eens 800 Nm naar de vier wielen. In AMG-codetaal: 4Matic+.

Dat levert hem een indrukwekkend snelle sprint op: 0-100 km/u duurt amper 3,6 seconden, daarna raast hij door naar een topsnelheid van maar liefst 315 km/u. Wie vreesde dat de achtcilinder in deze SL discreter en gedempter zou klinken dan in de AMG GT mag gerust zijn: de lage, brommende roffel blijft bewaard, en zwelt aan tot het gedonder van een oud gevechtsvliegtuig naarmate je het gaspedaal dieper indrukt.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) interior

Rijgedrag

Ondanks de zowat twee ton aan gewicht weet de Mercedes-AMG SL 63 die kilo’s goed te maskeren. Daar zitten de nieuwe hydraulische actieve antirolstangen voor iets tussen, die het zware koetswerk prima onder controle weten te houden en de SL 63 daardoor ook een verrassende scherpte in de bochten geven. Tel daarbij de variabele koppelverdeling van de 4Matic-vierwielaandrijving waardoor je kunt kiezen tussen hyperefficiënte precisie en achterwielgestuurd rijplezier, en de vierwielsturing die standaard is op de SL en je krijgt een verrassend wendbare en veelzijdige machine.

De SL mag dan minder de rabiate roadster zijn die de AMG GT voor hem was, hij slaagt er wel degelijk in om twee persoonlijkheden met elkaar te verzoenen: die van brutale sportieveling en van comfortabele cruiser. Al ligt het prestatiepotentieel van deze SL 63 zodanig hoog dat je hem het merendeel van de tijd geniet in alle comfort: met het dak naar beneden, de nek- en stoelverwarming aan en op pakweg zeven tienden van zijn kunnen.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) dynamic, front view

Prijs

Of je dus de 202.554 euro wil neertellen die Mercedes-AMG voor deze SL 63 vraagt, is dus een goeie vraag. Voor zo’n 30.000 euro minder heb je immers de SL 55, die iets minder vermogen uit dezelfde V8 haalt maar die je nog wel genoeg budget geeft om aan de optielijst te spenderen. En aan benzine, want met een gemiddeld verbruik van 15 l/100 km lust die V8 wel een aardige slok loodvrij.

De grootste concurrent voor de Mercedes-AMG SL vind je ongetwijfeld bij Porsche. Daar verlaat de 911 Cabriolet vanaf een slordige 145.000 euro de showroom, terwijl je voor het budget van deze SL 63 een Carrera 4 GTS Cabriolet (startprijs: net geen 190.000 euro) met nog enkele opties kunt aankleden.

Mercedes-AMG SL 63 (2023) dynamic, rear view

Besluit

Vergeet de gezapige flaneerwagen voor de dandy met grijze haren: de SL is voortaan een echte Mercedes-AMG. De Mercedes-AMG SL 63 pakt dus uit met een dijk van een motor en tonnen rijplezier, maar laat zich evenzeer genieten tegen een rustiger tempo met het dak naar beneden. Missie geslaagd.

Specificaties

  • Motor: 4.0 V8, biturbo
  • Vermogen: 585 pk
  • Koppel: 800 Nm
  • Overbrenging: 9-trapsautomaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 3,6 s
  • Topsnelheid: 315 km/u
  • Koffervolume: 213 – 240 l
  • Verbruik: 12,5 – 13 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 282 – 294 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 202.554

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer