De SL is dood, lang leve de SL. We weten nu al enkele jaren dat er een tijdperk aan zijn einde gekomen is. Dat tijdperk begon in de jaren 50 in de racerij, maar verwaterde doorheen de generaties naar een auto die niet helemaal meer stond voor dat waar de twee letters op de kofferklep naar verwezen.
Verandering van spijs
Als je het vergeten zou zijn: SL staat voor “Sport Leicht”, en dat was de laatste jaren allesbehalve waar. De Mercedes-roadster was een comfortabele GT geworden voor lange afstanden in plaats van kronkelende bergwegen. Deze nieuwe generatie zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Die werd namelijk niet in Stuttgart ontwikkeld, maar in Affalterbach, bij AMG. Dat belooft voor de sportiviteit.
De SL is daarnaast overgeschakeld op een gloednieuw chassis uit aluminiumcomposiet, wat de afmetingen flink wijzigt. Zo is hij bijna 10 centimeter langer en 4 centimeter breder. Belangrijker nog: de wielbasis neemt toe tot 2,7 meter, waardoor hij van een tweezitter wordt getransformeerd in een 2+2-cabriolet.
Agressief
Hoewel hij in bijna alle richtingen gegroeid is, ziet de nieuwe Mercedes SL er veel meer gedrongen uit dan zijn voorganger. Opnieuw een trucje van de Duitse designteams om de gedaanteverwisseling in de verf te zetten. Toch gebruikt Mercedes nog steeds dezelfde designkenmerken, zoals een lange motorkap, korte overhangen en een cabine die naar achteren werd geplaatst.
Om netjes binnen het gamma te passen, krijgt de SL een gespierde maar propere stijl. Vooraan zie je bijvoorbeeld het radiatorrooster met verticale lamellen – typisch AMG – en fijne lichtblokken met scherpe lichtsignatuur. De flanken gebruiken de verzonken deurgrepen van de S-Klasse, de achterkant gaat voor rondingen en zet zo zijn brede derrière in de verf.
Ken ik je ergens van?
Aan de buitenkant is de Mercedes-AMG SL onmiskenbaar opmerkelijk. Dat zie je bijvoorbeeld aan alle voorbijgangers die even omkijken. Binnenin is het echter zoeken naar het exclusieve karakter van deze machine. Het design is hoe dan ook interessant: een hoog dashboard met vier ventilatiemonden onder de schuine voorruit. En dan centraal een middenconsole die wordt gedomineerd door een touchscreen van 11,9 duim. Zoals in de S-Klasse, inderdaad, maar ook zoals... in de C-Klasse.
En daar knelt het schoentje. Ondanks de stamboom lijken de schaalvoordelen de overhand genomen te hebben, want alles wordt gedeeld met andere Mercedes-modellen, van het scherm via het stuur tot de centrale armsteun en de bediening op de portieren. Daarnaast verdient glanzend zwart plastic dat kraakt als je erop duwt geen plaats in een auto met dergelijk prijskaartje...
Absoluut romig
We zijn aan het muggenziften natuurlijk, maar al die zaken zijn uiteindelijk wel van belang voor een merk dat “das Beste oder nichts” beweert. Nu, je vergeeft hem veel als je de startknop induwt. Onder de motorkap van deze SL zit immers nog steeds een 4,0 liter grote V8. Die wordt gevoed door twee turbo’s en stuurt 585 pk en een indrukwekkende 800 Nm aan koppel naar de vier wielen. Inderdaad, nog een nieuwigheid: de SL komt standaard met vierwielaandrijving en meesturende achterwielen.
Dat is tenminste alleen het geval bij de topversie met het getal 63 en de minder krachtige SL 55 Matic+. De basisversie is uitsluitend achterwielaangedreven. Wie de vierwielaandrijving al choquerend vindt, gaat maar beter even zitten. De SL 43 gebruikt een 2.0-viercilinder turbo. Die komt integraal uit de C 43 en produceert desondanks 381 pk, met 14 pk extra via een riemaangedreven generator/starter en elektrisch gestuurde turbo op 48 volt.
Van roadtrip naar circuit
Je kunt er dus niet omheen dat de SL op alle vlakken een gedaanteverwisseling heeft ondergaan. De comfortabele cabriolet met ronkende V8 waarmee het vaak grijsharige cliënteel duizenden kilometers aflegde bestaat niet meer. In plaats daarvan is er een cabriolet met resoluut sportief temperament gekomen, vooral als 63. Dat is de versie die we testten en die ons wist te charmeren.
Laat je in de eerste plaats niet misleiden door de twee extra zitplaatsen: die zijn alleen voor tassen of kleine spullen en betekenen allerminst dat de SL een comfortabele vierzitter is geworden. Zelfs in de rijmodus ‘Comfort’ wil het beest uit zijn sloffen schieten. Een dot gas en de 800 koppelmomenten van het grote blok voorin doen de rest.
In de juiste rijmodus (‘Sport’ of ‘Race’) laat het Duitse beest echt zijn tanden zien. De automaat schakelt precies, de meesturende achteras geeft je het gevoel achter het stuur te zitten van een hot hatch, terwijl de soundtrack dat meteen ontkracht. De SL verrast ook door zijn wendbaarheid: ondanks bijna 2,0 ton aan gewicht wisselt hij met gemak van richting en lijkt hij nooit buiten adem te geraken. Met dank aan de technologie en de actieve antirolstangen.
Prijzen
Bij indrukwekkende prestaties horen dito facturen. De SL neemt voortaan immers plaats bovenaan het sportieve gamma van Mercedes. Hij heeft dus een vanafprijs van 125.719 euro voor de basisversie (SL 43), maar die prijs loopt op tot 196.625 euro voor de krachtigste variant (SL 63).
Conclusie
Door de ontwikkeling die voortaan bij AMG plaatsvindt, heeft de nieuwe Mercedes SL een gedaanteverwisseling ondergaan. Het resultaat is sportief, niet alleen dankzij veel vermogen maar ook dankzij technologie. Je zou dus kunnen zeggen: “de comfortabele en gezapige SL is dood, lang leve de nieuwe, sportieve, agressieve en competente SL”.