Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes-Benz SLK 350 – Seizoensproduct

Met de eerste zonnestralen in het land kan de voorstelling van de nieuwe Mercedes SLK niet beter vallen. Al moesten wij nog de zon op Tenerife opzoeken voor de eerste testritten.

Zon op Tenerife, dat betekent dus dak open. En daarmee verdwijnt een van de opvallendste trucjes van de nieuwe SLK, samen met het harde vouwdak in de koffer.

Het trendy Magic Sky transparante glazen dak is èèn van de meest opmerkelijke innovaties van deze SLK, al moet je het wel aanvinken op de optielijst. Via een druk op de knop is het mogelijk te kiezen tussen volledig transparant, of kan je het dak verduisteren. Het systeem werkt via elektromagnetische deeltjes die zich verspreiden. Je kan dit ook al bij Maybach vinden – en bij de Ferrari 575 Superamericana – maar productmanager Heiko Schmidt geeft aan dat het ook in andere Mercedessen zal opduiken.

Echte roeping

Natuurlijk wil de SLK liever cabrio rijden. Het dak verdwijnt – elektrisch bediend – in de koffer. Die laatste beschikt over een bagagevolume van 225 liter tot 335 liter, wat genoeg moet zijn voor een golfuitrusting. Tenerife biedt echter niet alleen zonneschijn. Een van de bergwegen klimt tot boven 2.000 meter uit, maar dankzij het windscherm, de tweede generatie Airscarf (die warme lucht uit de hoofdsteunen blaast) en een wollen muts kan je zelfs bij 8 graden ontspannend cabrio rijden.

Nieuwe motor, evenveel vermogen

De 3.5 V6 in de SLK 350 is met 306 pk even krachtig als voorheen, maar het gaat wel om een volledig nieuwe motor. Mercedes biedt hem in combinatie met de eveneens nieuwe zeventraps G Tronic Plus automaat aan. Wel wint hij met zijn 370 Nm 10 Nm koppel. Soms merk je een lichte twijfeling, maar in het algemeen werkt de automaat boterzacht. In sportstand laat hij de motor graag wat meer toeren maken, waarbij je kan uitzoeken of hij echt 0,2 seconden langzamer is naar 100 km/u (nu in 5,6 seconden).

Veel zuiniger

Zijn grootste winst boekt de nieuwe SLK aan de pomp. Mercedes geeft 7,1 l/100 km (CO2: 167 gr/km), onder meer dankzij standaard start/stop. Nu, dat is de theorie, in de praktijk is het wat meer. Zeker op een uitdagende bergweg. Wij zagen vlot 10 liter en meer geafficheerd op de boordcomputer. Het kan overigens nog zuiniger, met de SLK 200 (186 pk, 6,4 l/100 km) en de SLK 250 (204 pk, 6,2 l/100 km). Of je moet wachten op de diesel, die we nog dit jaar verwachten.

Comfort

De grote sterkte van de nieuwe SLK is zijn subliem rijcomfort. Zeker met het (optionele) adaptieve ophangingsysteem kan je switchen tussen echt comfort en een wel zeer dynamische sportstand. Ook aan de binnenkant trekt hij die mix tussen sportieve elementen en comfort mooi door. Knappe materialen, eenvoudige bediening en natuurlijk een lange lijst opties om uit te kiezen.

Resten ons nog de prijzen. De SLK 200 kost 40.898 euro, de SLK 250 43.076 euro en de SLK 350 55.055 euro. Nu ja, prijzen die we van Mercedes gewend zijn: they don’t come cheap.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz SLK 350 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz SLK 350, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer