Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL

Een nieuwe rubriek in AutoScout24 Magazine: we richten de schijnwerpers op een auto die dit jaar 30 wordt. En zo officieel de nieuwe oldtimerleeftijd bereikt. Vandaag kijken we naar de Mercedes SL.

Bij het doorpluizen van de zoekertjes op AutoScout24 hebben we een leuke auto uit 1987 gevonden: de Mercedes SL. Codenaam bij Mercedes? R107. Bij ieder ander bekend als ‘Bobby Ewing’, naar zijn chauffeur in de tv-soap Dallas.

Snel, maar…

Wij zij het er over eens, de Mercedes SL heeft natuurlijk generaties die al veel ouder zijn dan dit. Zelfs deze reeks gaat terug tot 1971, dus je vindt makkelijk al oudere oldtimers van deze generatie SL. Verderop leggen we u uit wat deze toch interessant maakt.

Laten we het eerst hebben over de nalatenschap van de SL, wiens bloedlijn teruggrijpt naar 1954 en de legendarische 300 SL, ook wel Gullwing genaamd omwille van zijn vleugeldeuren. De eerste SL is een coupé, een racewagen zelfs. De eerste Roadster SL laat tot 1957 op zich wachten, en is gebaseerd op de sportieve coupé. De tweede generatie uit 1963 doet al flink wat water bij de wijn. De R107 waarover we het nu hebben, is zeker krachtig met zijn zes-in-lijn motoren of de V8. Maar zijn ophanging is op comfortabele ritten ingesteld. Dat maakt hem eigenlijk de minst sportieve onder de SL’s. Pas met de erg technologische vierde generatie uit 1989 doet Mercedes daar wat aan. Om maar te zeggen dat indien deze auto u interesseert, u een uitstekende kilometervreter hebt die het goed zal doen op een uitje in de zon. Maar hij is geen sprinter.

14.000 tot 98.000 euro

Onze zoektocht in 1987 levert gek genoeg op dit moment geen enkele SL 420 (met de 4.2 V8 met 215 pk) op, ook al was die destijds wel beschikbaar. Wel zien we heel wat SL 300 (3.0 zes

De SL 560 is dus een import uit de VS. Die herken je voorts nog aan de dubbele ronde koplampen en de erg grote bumpers, opnieuw: wettelijk voorgeschreven. Dit maakt hen niet meteen tot de mooiste SL’s. Enkele hebben intussen opnieuw een Europese make-over gekregen waardoor ze hun schoonheid terugvinden, maar laat u niets wijs maken: een SL 560 is steeds een Amerikaan en wij raden hem niet aan omdat deze motor wat karakter mist.

De Mercedes’en van die tijd hebben de reputatie onverwoestbaar te zijn. Deels een mythe, want de SL’s hebben ook zo hun problemen: distributieketting, airco, dampbelvorming waardoor ze met warme motor moeilijk starten, breuken in het hulpchassis vooraan. Alleen: deze problemen gelden vooral voor de modellen tot 1986. Tussen 1987 en 1989 beleefde de SL een prachtig carrière-einde zonder veel problemen. Dit lijkt dan ook het moment om eens naar zo’n exemplaar om te kijken.

Hier vindt u de zoekertjes.

Mercedes SL 500
Motor: V8 benzine, 4.973cc
240 pk bij 5.000 opm
402 Nm bij 3.200 opm
0-100 km/u: 7,4 seconden
Top: 225 km/u
Verbruik: 18,4 l/100 km

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer