Bij AMG staan ze meestal op de eerste rij om nog wat meer paarden uit hun motoren te destilleren, maar dat is deze keer niet gebeurd. Dus na de update blijft de C 63 op 476 pk en 650 Nm, terwijl ook de C 63 S stabiel blijft op 510 pk en 700 Nm. Maar leid daar vooral niet uit af dat er niets verandert. Want eigenlijk is het vermogen zowat het enige dat ongewijzigd bleef.
Omdat er te veel te zeggen valt over die wijzigingen, gaan we het voor een keer niet hebben over de uiterlijke aanpassingen. Die brengen vooral meer agressiviteit. Aan boord treffen we een nieuwe tellerpartij aan. Die ziet er leuk uit, en de stoelen steunen beter. Het belangrijkste is het nieuwe sportstuur, met de mini-touchpads die Mercedes zo na aan het hart liggen. Onder elke spaak vinden we twee kleine bedieningssatellieten, en die zijn echt nieuw. Oho.
A la carte
Daarmee belanden we in het hoofdstuk technologie, meer bepaald bij de gepersonaliseerde instellingen. Met de draaiknop rechts van het stuur kan je kiezen uit de verschillende rijprogramma’s (winter, comfort, sport, sport+, race en individueel). Met de dubbele toets links op het stuur kan je via het mini-scherm de regelingen aanpassen van ESP, uitlaat, versnellingsbak te veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld opteren om de comfort-modus te gebruiken, maar het ESP in sport en de versnellingsbak in sport+ te laten. En dat is nog niet alles. Via het centrale scherm krijg je toegang tot enkele nog sportievere programma’s die ingrijpen op de respons van het gaspedaal, de ophanging en het ESP. Die programma’s krijgen de namen ‘basic’, ‘advanced’, ‘pro’ en ‘master’. In die laatste kan je dan terug naar de bedieningen aan het stuur. Links kies je dan voor de sportstand voor het ESP, rechts regel je het verder fijn af met de draaiknop van ‘volledige bescherming’ tot ‘ik los het zelf wel allemaal op’.
Als kers op de taart kan je opteren voor het optionele Track Pace AMG-systeem. Die datalogging vind je ook bij andere constructeurs. Het systeem houdt rondetijden bij, net als G-krachten in acceleratie en bij het remmen, enzovoort. Het meest interessante? Hij heeft de tracés van circuits als Spa en de oude Nürburgring al mee. Je kan andere tracés downloaden. Hoe helpt dit? Het navigatiesysteem weet aan welke bocht je komt en kan zo het verloop van de bocht tonen op de head-up display. Geniaal.
Vanzelfsprekend beter
AMG heeft ook enkele mechanische aanpassingen gedaan. Zo springt de dubbelekoppelingsbak van 7 naar 9 versnellingen. Het onderstel, de gestuurde ophanging, de remmen en het elektronisch gestuurde sperdifferentieel zijn verbeterd. Het resultaat is een AMG C 63 die niets ingeboet heeft van zijn mechanische karakter, van zijn wilde inborst, maar die wel wat meer controle heeft ingebouwd. De AMG’s die hun cavalerie alle kanten zagen uitdeinen, dat is passé. Ze hebben niet dat chirurgische kantje van sommige M’s bij BMW, maar ook de AMG C 63 wil voortaan dat elke pk zijn nut bewijst. Iets minder showbeest dus, en iets efficiënter. Achter het stuur voelt hij alleen maar nog verbazender aan.
Alleen hebben we niet kunnen testen of het comfort er erg op vooruitgaat. Deze AMG zou beter moeten doen dan voorheen, alleen leidde ons testparcours uitsluitend over perfect geasfalteerde wegen. We zullen dus nog eens een ommetje moeten doen langs de betere Vlaamse kasseiweg om ons daar een oordeel over te vormen;
De nieuwe Mercedes-AMG C63 start in berlinevorm bij 91.839 euro, voor de 63S wordt dat 100.793 euro. Reken zo’n 2.000 euro extra voor wie een coupé of een break wil, en liefst 11.000 euro meer voor de cabrio.
Mercedes-AMG C63 S Coupé |
---|
Motor: V8 biturbo benzine, 3.982 cc |
510 pk bij 5.500 – 6.250 opm |
700 Nm bij 2.500 – 5.000 opm |
0-100 km/u: 3,9 sec |
Top: 290 km/u |
Verbruik: 10,1 l/100 km |
Testverbruik: niet gemeten |
CO2: 230 g/km |
Prijs: 102.608 euro |