Mercedes nam het modeljaar 2013 van zijn E Klasse grondig onderhanden. Het meest in het oog springen natuurlijk de esthetische aanpassingen, maar ook onderhuids kreeg de techniek een stevige update. Recent konden we de berline en de break als eens aan de tand voelen en nu wordt ook de rest van het vernieuwde gamma gelanceerd met de coupé en de cabriolet als blikvangers. Geen slechte timing natuurlijk met de zomer (eindelijk) in zicht, want het kriebelt opnieuw om het dak van de wagen open te gooien.
Dynamischer voorkomen
Een rit met de E Cabriolet heb ik dan ook met plezier aanvaard. Deze vierzitscabrio is nog steeds een klassieker in zijn marktsegment en je kan er niet naast dat deze facelift hem goed heeft gedaan. De imposantere radiatorgrille in de nieuwe huisstijl, geflankeerd door de strakkere lichtblokken die weer één geheel vormen, geven de E Cabrio duidelijk meer karakter en een jonger en dynamischer voorkomen. Hiermee zet Mercedes de trend verder om zijn gamma minder klassiek te positioneren en zo een nieuw en vooral jonger publiek aan te spreken.
Ook aan de achterzijde werd vernieuwingsoperatie verdergezet waarbij vooral de gerestylede led-lichtblokken voor een fris accent zorgen. In tegenstelling tot de berline werd op de cabriolet en de coupé de knik boven het achterwiel in het koetswerk niet weggewerkt, waardoor een toch wel typische trek werd behouden.
Hetzelfde plaatje werd eveneens in interieur doorgetrokken met een moderner lijnenspel op het dashboard, waarbij centraal het analoge klokje tussen de ventilatiemonden de nieuwe baken wordt.
Spaarzaam dieselen
Ook de E Cabriolet profiteert van de vernieuwing en optimalisatie van het motorenpallet, al krijgt de open variante niet alle krachtbronnen toegewezen. Onder meer de dieselhybride en de AMG-V8 ontbreken in het aanbod. Dat neemt niet weg daar er nog voldoende keuze rest om de gepaste aandrijving te selecteren uit drie diesel- en zes benzineversies met vermogens tussen 163 pk en 408 pk.
De testwagen was een 220 CDI, met de 163 pk sterke 2,1 liter diesel gekoppeld aan de 7G Tronic Plus-automaat onder de motorkap. De minst krachtige versie uit het gamma die echter prima werk levert en weer zuiniger functioneert. Mercedes kondigt een gemiddeld normverbruik van 4,8 l/100 km aan. In realiteit kom je zonder veel moeite aan een goede 6 l/100 km, zodat dit verfijnde cabrioplezier ook aan de pomp wordt doorgezet. Al is een besparing van enkele euro’s op het brandstofbudget wellicht niet de eerste zorg van de koper die een kleine 50.000 euro (zonder opties) voor zijn stel wielen neertelt.
Het hele jaar door genieten
Wie dat budget er voor over heeft, kan in ieder geval een fraaie cabriolet op zijn oprit parkeren. De E Cabriolet biedt plaats aan vier personen, heeft nog een ruime koffer en verzekert een hoogstaand comfort. Tal van snufjes zorgen er namelijk voor dat het zelfs op barkoude dagen aangenaam aan boord vertoeven is, ook met het elektrisch te bedienen vouwdak neergeklapt. Naast de traditionele stoelverwarming is er namelijk ook een ‘Airscarf’ verkrijgbaar. Dit is een warme luchtstroom in je nek die als een virtuele sjaal fungeert. En verder reduceert ook de ‘Aircap’ door middel van een lamel boven de voorruit de turbulentie aan boord, samen de bekende windvanger tussen de hoofdsteunen achteraan. Dit alles maakt zelfs een snelwegrit heel aangenaam en comfortabel, zodat je in de E Cabriolet vrijwel elke dag optimaal kan genieten van het intense contact met de omgeving.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz
Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz E 220 CDI Cabriolet, en een selectie van tweedehandse