Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes G-klasse – Het leven (her)begint bij 39

Volgend jaar viert de Mercedes G-klasse zijn 40ste verjaardag. Raad eens welke generatie Mercedes vandaag onthult? De tweede nog maar. De G-klasse is wel geëvolueerd met de jaren, maar dit is de eerste keer dat Mercedes zijn G volledig heeft herzien.

Ziehier dus de nieuwe Mercedes G-klasse, die er eigenlijk helemaal niet zo nieuw uitziet. Wat ook tot de doelstellingen hoorde: vooral het vierkante uiterlijk behouden, net als de beroemde richtingaanwijzers bovenop de wielkasten. Zelfs het ouderwetse, wat ruwe geluid bij het sluiten van de deuren is gebleven.

Nog steeds dezelfde, maar beter

Nochtans, zoals we eerder bij zijn onthulling al schreven, is de G-klasse in alle richtingen gegroeid. Dit maakt hem eerst en vooral ruimer. De passagiers achteraan beschikken over meer ruimte, maar het is vooral de bestuurder die het meest wint. Die zal weliswaar nog steeds een positie aantreffen die ‘old school 4x4’ blijft – zeer verticaal – maar die nu wel de stoel voldoende achteruit kan schuiven en niet langer het gevoel heeft dat de elleboog aan het raam gekleefd is. Het is nog niet de fauteuil die je in een Range Rover aantreft, maar wel al een verbetering. Hij blijft het gevoel van een authentieke 4x4 uitstralen, maar dat knaagt niet aan het luxegevoel.

Onverstoorbaar

De Mercedes G-klasse krijgt een nieuw onderstel, maar dat is wel nog steeds een traditioneel ladderchassis. De ophanging, de vering en het stuur zijn wel resoluut ‘made in 2018’. En de grotere afmetingen hebben nog een onverwacht bijkomend effect. Tot hiervoor sprong en rolde de G-klasse een beetje over het asfalt, voortaan is hij onverstoorbaar en dat zelfs bij snelheden die alleen in Duitsland wettelijk zijn. Die snelheden haalt hij ook moeiteloos in de twee versies die Mercedes bij zijn debuut voorstelt, de G 500 en de G 63 AMG. Ja, de G 500 beweegt nog steeds wat meer in het bochtenwerk, iets wat de AMG veel minder heeft. Maar je zou dat ook als een authentiek karaktertrekje kunnen zien, in plaats van als een tekortkoming. Of als een herinnering dat dit geen sportieve berline is, en dat je er dus anders mee moet rijden. Met wat meer respect voor de wetten van de fysica.

Echte offroader

Op asfalt is hij duidelijk moderner, maar de Mercedes G-klasse blijft in het veld een erg traditionele 4x4. Om te beginnen is zijn bodemspeling toegenomen. Die bedraagt nu 27 centimeter. Dat is ook de maximale bodemspeling, want de vering is voortaan wel in hardheid in te stellen, maar ze varieert niet meer in de hoogte. Hij heeft ook korte terreinversnellingen die je rijdend kan in- of uitschakelen. Tot slot behoudt de Mercedes G-klasse zijn drie sperrende differentiëlen. Het mooiste is dat het hier om mechanische onderdelen gaat. In de G-klasse zoek je vruchteloos naar het elektronisch Terrain Response systeem uit de Land Rovers. Hij beschikt evenmin over een afdaalhulp. De bestuurder moet zelf de situatie inschatten, of hij de kortere versnellingen nodig heeft of niet en welk differentieel er moet worden geblokkeerd. We hebben hellingen tot 60 procent overwonnen, zowel bergop als bergaf. Het gaat hier om een verduiveld goed systeem. Wat u in de video ziet, is wat we zelf voor mekaar gekregen hebben.

Technologie

Heeft hij dan geen nieuwe technologie? Toch wel. Maar die vind je vooral terug in de vorm van een jongste generatie infotainmentsysteem en een dubbel digitaal scherm. Er is ook het 360

G-klasse of McLaren?

We kunnen het eigenlijk alleen in superlatieven over deze ervaring hebben. Ja, met een Mercedes G-klasse rijden zoals het moet, bijna 2 meter boven de begane grond, is al net zo’n interessante ervaring als over het asfalt scheuren in een McLaren. Zeker wanneer je daarbij een weg moet zoeken over de rotsen. Rest nog de AMG-versie van de Mercedes G-klasse. Dat is echt te gek voor woorden: 585 pk, 0-100 km/u in 4,5 seconden, 2,5 ton zwaar en 1,96 meter hoog. Een showbeest. Hoe kan je nu weerstaan aan een beest dat zo overduidelijk lak heeft aan politiek correct denken. Hij kan zowel het merk van zijn banden in het landschap tatoueren, als de radar van de politie tilt doen slaan.

Mercedes G 500
Motor: V8 benzine, 3.982 cc
422 pk bij 5.250 – 5.500 opm
610 Nm bij 2.250 – 4.750 opm
0-100 km/u: 5,9 sec
Top: 210 km/u
Verbruik: 11,5 l/100 km
Testverbruik: 15,4 l/100 km
CO2 : 263 g/km
Prijs : 110.701 €

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer