Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes R-klasse – Reisauto bij uitstek

Het is geen SUV, geen MPV, maar ook geen stationwagon. En dat maakt de R-klasse bijzonder. Wie zich wenst te onderscheiden kan de R-klasse zien als een bijzondere, ruime en vooral comfortabele auto.

Na twee dagen rijden over de Duitse Autobahn en door de Oostenrijkse bergen kunnen wij echter niets anders concluderen dan dat dit een reisauto bij uitstek is. Mercedes is heer en meester in het opvullen en aanboren van nichemarkten. Een goed voorbeeld hiervan is de in 2005 op de markt gekomen R-klasse. De kruising tussen een SUV en een conventionele stationwagon riep de nodige discussies in het leven. Want wat had Mercedes bewogen om een model als deze in de markt te zetten? De vreemde snuit, het langgerekte profiel en de onderhuidse techniek van een SUV zijn door de fabrikant verenigd in één model. Mercedes noemt de R-klasse daarmee een SUV Tourer dat zoveel moet zeggen als een mix van een SUV gecombineerd met het comfort en de ruimte van een stationwagon annex reisauto. En daarmee slaan we de spijker op z'n kop. De R-klasse is namelijk een reisauto bij uitstek. Wij vertrokken dan ook naar Zuid-Duitsland om van daaruit vele kilometers te maken over de Duitse Autobahn en de Oostenrijkse bergwegen.

Enorme bagageruimte

De R-klasse ontpopt zich al bij het instappen als een echte reisauto. Met een druk op de knop opent de achterklep geheel automatisch. Wij reden zowel met de vijfpersoons korte R-klasse als met de zespersoons lange R-klasse en die bieden een overdaad aan bagageruimte. In de vijfperoons versie bijvoorbeeld kunnen we (tot aan het dak) 939 liter bagage kwijt. Bij de lange versie loopt dat zelfs op tot 1.118 liter. Wie meer ruimte wenst kan de stoelen neerklappen en profiteren van een ongekende bagageruimte.

Interieur

Maar niet alleen de bagageruimte spreekt aan. Ook de ruimte in het interieur biedt voldoende bewegingsvrijheid voor de inzittenden. Daarbij kan worden gekozen voor diverse stoelconfiguraties waaronder een 5+2, een 4+2 en een 5-zits uitvoering. Bij de zes- en zevenpersoons modellen moet er echter wel rekening mee worden gehouden dat de twee achterste stoelen niet geschikt zijn voor lange afstanden. Daarvoor is de ruimte simpelweg te beperkt. Over de andere stoelen niets dan lof. Vooral de stoelventilatie is nog een weinig toegepaste accessoire die overigens zeer van pas kwam tijdens de warme dagen.

Luxe en voorzieningen

Wie instapt in de R-klasse wordt verwelkomt door een luxueus en zeer verzorgd interieur. De afwerking is van een hoge kwaliteit en datzelfde geldt voor de gebruikte materialen. Ondanks de vele luxe voorzieningen die in onze testauto's gemonteerd zijn ziet het er overzichtelijk uit. Naast de climate control, het uitgebreide audio-/navigatiesysteem en de achteruitrijcamera biedt Mercedes ook de mogelijkheid om adaptieve cruise control (Distronic) en een compleet entertainmentsysteem te monteren. Allemaal zaken die het de inzittenden tijden hun reis aangenaam maakt.

R 280 CDI

Onze testrit begonnen wij met de R 280 CDI voorzien van achterwielaandrijving en stalen veren. De R 280 CDI is het nieuwe dieselinstapmodel dat het moet stellen zonder vierwielaandrijving en luchtvering. Bovendien is er nu ook een R 280 (benzine) die eveneens geen vierwielaandrijving en luchtvering heeft. Mercedes wist daardoor de vanafprijs met 10.000 euro te verlagen ten opzichte van het 'oude' instapmodel (R 350 4Matic). Daarmee komt de R-klasse min of meer in het segment van MPV's als een Renault Espace en Chrysler Grand Voyager terecht. Dat dit inderdaad het instapmodel is merken we tijdens een rit door de Oostenrijkse bergen. De 3.0 liter zescilinder dieselmotor in het vooronder weet 190 pk en 440 Nm op de achterwielen over te brengen. Dat resulteert in een 0-100 km/h sprint in 9,8 seconden en een topsnelheid van 210 km/h. De dieselkrachtbron heeft vooral in de bergen echter moeite om de 2.085 kg zware R-klasse naar boven te sleuren. Op de Duitse Autobahn heeft de auto echter merkbaar minder moeite en kan de R-klasse prima meekomen met het overige verkeer. Dat zal ook in ons vlakke landschap het geval zijn.

R 500 Lang

Hoe anders is dat met het topmodel; de R 500. Onder de motorkap van dit model ligt een 5.5 liter V8 met een vermogen van 388 pk en een koppel van 530 Nm. Met deze cijfers weet de R-klasse in 6,1 seconden vanuit nul naar honderd te sprinten en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Vooral op de snelweg zorgt dit niet alleen voor een comfortabel karakter, maar bovendien weet de R 500 zijn medeweggebruikers achter zich te laten. Het luchtgeveerde onderstel dat op de R 500 standaard gemonteerd is heeft een wat deinerig karakter, maar zorgt wel voor ongekend veel comfort. Aan de andere kant heeft de R-klasse geen rijdersauto-karakter. De bochtige bergwegen zijn gemakkelijk te trotseren maar de R-klasse voelt op snelheid zwaar aan. De besturing is daarbij licht, maar voldoende direct.

Conclusie

Mercedes gaat het met de R-klasse opnieuw proberen. Na een wat moeizame start heeft Mercedes nu een vernieuwd model klaar staan. De exterieurwijzigingen beperken zich tot de nieuwe 18 inch lichtmetalen wielen en het AMG bodystyling-pakket, maar onderhuids veranderde meer. Zo is de R-klasse nu ook leverbaar met de 190 pk sterke 3.0 liter zescilinder (R 280 CDI) in combinatie met stalen veren en achterwielaandrijving. Verder is er nu een nieuwe benzinekrachtbron (R 280). Door deze uitvoering niet standaard te voorzien van vierwielaandrijving en luchtvering wist Mercedes de auto 10.000 euro goedkoper te maken. Daarmee wordt de R-klasse (vanaf € 62.950,-) vooral ook toegankelijker en ontstaat er een groter gat met de ML-klasse waarvan de prijzen bij € 70.240,- (ML 280 CDI) beginnen. Tevens zijn er meer interieurconfiguraties leverbaar waardoor ook op dit gebied een bredere doelgroep kan worden bediend. Maar ondanks dat Mercedes heeft geprobeerd om de R-klasse toegankelijker te maken blijft het een opvallend model. Het is geen SUV, geen MPV, maar ook geen stationwagon. En dat maakt de R-klasse bijzonder. Wie zich wenst te onderscheiden kan de R-klasse zien als een bijzondere, ruime en vooral comfortabele auto. Na twee dagen rijden over de Duitse Autobahn en door de Oostenrijkse bergen kunnen wij echter niets anders concluderen dan dat dit een reisauto bij uitstek is.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer