Laat ons ernstig blijven. Natuurlijk kunnen we de Mercedes S-klasse, alles wat een limousine hoort te zijn, niet vergelijken met de VW Arteon, ook al puncht die boven zijn gewicht. Luxe, prestige, comfort, zorg voor de kleinste details, raffinement… allemaal aspecten waardoor de S-klasse boven de concurrentie uitstijgt. Wat rijkwaliteiten betreft, doet hij zelfs beter dan een Rolls-Royce. Maar dit neemt niet weg dat bij de presentatie van de facelift van de S-klasse we bij de nieuwe technologieën die hij overneemt uit de E-klasse en de andere die hij toevoegt, steeds moesten denken: ‘maar dat heeft de Arteon ook’…
Steeds een stapje meer autonomie
Laten we met de technologie beginnen. Om te beginnen is er de vaststelling dat Mercedes met de traditie gebroken heeft dat de S-klasse steeds alle nieuwste spitstechnologie introduceert. Het was deze keer de E-klasse die er eerst mee mocht uitpakken, en nu worden ze bij de update van de S-klasse mee geïntroduceerd.
Daar voegt de S-klasse iets aan toe: hij houdt rekening met de kaartgegevens van de navigatie, waardoor hij preciezer wordt in de automatische aanpassing van de snelheid, maar ook meer onverwachte dingen mogelijk maakt. Zo kan hij met de cruise-control op zelf voldoende vertragen om een bocht te nemen en vervolgens opnieuw versnellen, of zelf de snelheid aanpassen om een rotonde te kunnen nemen of afslaan op een kruispunt. Ja, dit kan allemaal in de nieuwe S-klasse. Het maakt allemaal veel indruk wanneer je het ziet gebeuren. Net als we enkele weken voordien waren toen we dit ook aan het werk zagen in de VW Arteon. Om volledig te zijn: de Mercedes S-klasse kan in tegenstelling tot de Arteon niet autonoom de rechterkant van de weg opzoeken om bij een noodgeval veilig tot stilstand te komen. Hij blijft in dit geval op de rijstrook waarop hij rijdt om daar te stoppen. Daarentegen kan de Arteon zich niet autonoom parkeren. Laten we het dus maar op een gelijkspel houden, wat rijhulpen betreft.
Nieuwe zescilinder
Maar technologie is niet de enige update aan Mercedes’ vlaggenschip. Onder de motorkap is bijna alles nieuw. De S-klasse mag als eerste de nieuwe generatie 3-liter zescilindermotoren verwelkomen in benzine en diesel. Dat zijn niet langer V6-motoren, maar ze krijgen een zes-in-lijn opstelling. De S-klasse heeft geen viercilinders meer in het gamma. Het dieselgamma ziet er als volgt uit: S 350d (zie fiche onderaan), S 400d (340 pk, 700 Nm, 5,2 l/100 km, 139 g/km CO2). De nieuwe zes-in-lijn benzine vind je in de S 450 (367 pk) en de S 500. En daarmee sneuvelt nog een traditie bij Mercedes: de S 500 heeft niet langer een V8-motor. Welk vermogen? Het doet er niet toe, want volgens Mercedes Belux is er geen nood aan een model tussen de S 450 en de S 560, de S 500 is dus bij ons niet beschikbaar. De S 560, die heeft dan weer wel een V8. En niet zomaar één: Mercedes neemt een motor over die ontwikkeld is door AMG. Het gaat om de 4-liter biturbo die we kennen uit de AMG GT, de E AMG en de C AMG, maar dan met wat minder vermogen. Hier komen we uit op 469 pk en 700 Nm. Alle motoren krijgen een 9G-Tronic automaat. De hybride versie van de S-klasse blijft gewoon, net als de V12’s in de S 600 en de S 650.
We hebben de zescilinder diesel kort getest, de eerste indrukken zijn uitstekend. De zes-in-lijn reageert sneller dan de V6 die hij vervangt, hij is bij lage toeren sneller beschikbaar en vertoont meer leven bij hoge toerentallen. Hij is ook minder dorstig en vooral – van levensbelang voor de S-klasse – discreter voor het oor. Onder volle belasting is hij nauwelijks hoorbaar in het interieur, bij constante snelheid hoor je hem zelfs helemaal niet.
Ja, eigenlijk vinden we zelf dat de vergelijking in de titel hem niet helemaal eer aandoet. Want de S-klasse blijft nog steeds trouw aan zijn motto: ‘the best or nothing’.
Mercedes S 350 d |
---|
Motor: zescilinder-in-lijn turbodiesel, 2.925 cc |
286 pk bij 3.400 – 4.800 opm |
600 Nm bij 1.200 – 3.200 opm |
0-100 km/u: 6 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 5,1 l/100 km |
CO2: 134 g/km |
Prijs: 92.081 euro |