Om al na enkele dagen testen te moeten merken: waarom ook niet? Bij de jongste restyling moest ook de tot voordien als SLK bekende roadster zich schikken naar de nieuwe naamgeving van Mercedes, vanwaar de badge SLC op de koffer. De belangrijkste uiterlijke wijzigingen situeren zich ter hoogte van de snuit, die beter in de nieuwe Mercedesstijl probeert te passen door enkele van de nieuwe designkenmerken over te nemen. Aan de binnenkant zijn de wijzigingen heel wat duidelijker te spotten. Het meubilair is vernieuwd, maar hij behoudt wel de ronde, gechromeerde ventilatiemonden die zo goed bij de stijl van deze kleine roadster passen. Ook de uitrusting gaat erop vooruit, met de komst van het jongste Comand-multimediasysteem, maar ook met nieuwere veiligheidstechnologie rond rijvakbewaking en botsingdetectie.
Oude diesel
Onder de motorkap vinden we een diesel terug met 204 pk en 500 Nm. Die motor neemt hij integraal over uit de vorige SLK, het gaat om de ‘ouwe getrouwe’ 2.1 (2.143 cc), dat terwijl veel andere Mercedes-modellen intussen al zijn overgeschakeld op een 2.0. Deze motor heeft gelukkig meer te bieden dan alleen zijn power, hij ontkracht onder de motorkap van de SLC onze grootste vrees: dat hij een lawaaimaker zou zijn.
Hij beschikt over voldoende vermogen om de SLC flink vooruit te duwen en hij is steeds beschikbaar, wat maakt dat de negentrapsautomaat 9G-Tronic niet te vaak op proef moet worden gesteld. Wanneer je wat meer de sportieve toer op gaat, waarbij je in de Dynamic Select de sportstand activeert, vult de SLC diesel perfect de voorgeschreven waarden van het huis in met zijn lineaire push van de motor die in harmonie is met een snedig reagerend onderstel (achterwielaandrijving) en een precies en consistent aanvoelend stuur.
Op zoek naar de zon
Toch voel je dat dit soort gebruik niet de natuurlijke stijl is van de Mercedes SLC 250d. Bij hoge toeren laat hij wel een vervelend geklepper horen en de versnellingsbak toont zich hier evenmin op zijn best waardoor je al gauw geneigd bent om zelf het commando over te nemen via de peddels achter het stuur. Nee, zijn ding, dat is meer langdurig cruisen op een zonnige dag. Zijn bedieningen zijn zacht, zijn veercomfort is uitstekend en zijn zuinige karakter maken hem ideaal gezelschap voor een romantisch uitje dat kan uitlopen in een weekendtrip. Van zodra de zon zich laat zien, kan je hem van stal halen. Daarvoor hoeft het niet eens warm te zijn, want hij beschikt niet alleen over verwarmde stoelen maar ook over een windnet tussen de hoofdsteunen en de ingenieuze Airscarf die een warme bries laat waaien langs de nek van de inzittenden. Wanneer de boordcomputer je dan aangeeft dat je nog meer dan 1.000 kilometer kan rijden voor de tank leeg is, dan wordt de glimlach extra breed. Wij verbruikten tijdens onze test 5,7 l/100 km, waar Mercedes 4,4 l/100 km als gemiddelde opgeeft.
Mercedes-Benz SLC 250d |
---|
Motor: Viercilinder turbodiesel, 2.143 cc |
204 pk bij 3.800 opm |
500 Nm bij 1.600 opm |
0-100 km/u: 6,6 sec |
Top: 245 km/u |
Verbruik: 4,4 l/100 km |
Testverbruik: 5,7 l/100 km |
CO2: 123 g/km |
Prijs: 44.528 euro |