Wat te doen wanneer je smacht naar de luxe en het comfort van een E- of S-klasse, maar je nood naar ruimte zo groot is dat een break, een SUV of zelfs een monovolume niet volstaan? Dan moet je naar de camionette met banken. Alleen, waar vind je daar een luxe-versie van? Bij Mercedes tiens, dat met de nieuwe V-klasse een echte vip-wagen voor de hele familie heeft ontwikkeld.
Geraffineerd
De nieuwe generatie van de Vito in kostuum heet voortaan V-klasse. De Viano-badge verdwijnt, en zijn naam geeft hem ook wat meer… nu ja, klasse. Iedereen kan zich een mening vormen over het uiterlijk, dat hoe dan ook een bestelwagen blijft maar dan chique gekleed. Aan de binnenkant is er daarentegen geen discussie mogelijk: met de afwerking die Mercedes hier naar voor schuift, mag de grote V-klasse zonder blikken of blozen plaatsnemen in het rijtje van E, S en CLS. De boordplank vond zijn inspiratie bij die van de C en de S, en ze beschikt over hetzelfde tabletscherm waarmee je verschillende functies bedient. Die bediening verloopt langs een touchpad, die Mercedes standaard integreert. De V-klasse kreeg een elegante tellerpartij, en wie voor een automaat opteert vindt de bedieningshendel aan het stuur terug.
Mercedes opteert voor een ongewone indeling, met standaard zes plaatsen in 2+2+2 opstelling. Elke stoel beschikt over een armsteun, en je kan de achterste vier stoelen zelfs zo draaien dat ze in een salonopstelling staan: naar elkaar gericht. De kinderen zullen er gek van zijn. Idem voor de zakenmensen. Ziehier dus het ideale transport voor zowel een uitgebreide familie als de luxe-shuttle. Je stapt in een zachte cocon. Mercedes heeft storende geluiden goed weggefilterd. Je zal ons niet horen zeggen dat het niveau te vergelijken valt met de gewone berlines van Mercedes, maar indrukwekkend toch. Je hebt niet het gevoel in een minibus te zitten. Zeker wanneer je voor leder bekleding en led-sfeerlicht kiest, al moet je voor beide bijbetalen. Je kan ook de - wat zware - stoelen achteraan weghalen voor de weekendkarweien. Dan komt er plots 4.630 liter cargoruimte vrij.
Veiligheid
Natuurlijk is dit een Mercedes, met aandacht voor veiligheid dus. De lijst met optionele snufjes is schier onuitputtelijk. Je kan kiezen uit onder meer radargestuurde cruise control, achteruitrijcamera, 360 graden rondomzicht, signalisatieherkenning, dodehoeksensor, botsingwaarschuwing, rijvakwaarschuwing,… Wel levert Mercedes de zijwindcorrectie standaard op de V-klasse.
Op vakantie, snel
Je vergeet snel de omvang van de V-klasse wanneer je achter het stuur kruipt. Bijna dan toch, want je steekt boven het verkeer uit en je moet rekening houden met meer dan 5 meter lengte bij het manoeuvreren. Ook de 3,2 meter wielbasis speelt bij het bochten pakken in nauwe straatjes. Maar je leert snel. Hij rijdt ook nooit zoals een gewone berline. Maar toch, de V-klasse heeft standaard een gestuurde ophanging die kan aangepast worden naargelang het humeur van de chauffeur (eco, comfort en sport). Het valt op dat hij op een bochtig parcours nog best kwiek voor de dag komt. Nee, hier is hij niet voor ontworpen, maar hij haspelt een moeilijk parcours met meer waardigheid en minder knikkende knieën af dan sommige grote monovolumes. Maar de V-klasse komt pas echt tot zijn recht op de snelweg. Hij is comfortabel, stil en snel. Toch zeker als 250 Bluetec met de zeventraps automaat (2.2 diesel, 190 pk, 440 Nm, 6,0 l/100 km, 157 gr/km CO2).
Je zou zo op vakantie willen vertrekken. Ver weg. De V-klasse 200 CDI met manuele zesbak (136 pk, 6,1 l/100 km, 159 gr) komt naar de dealers voor 38.611 euro. Voor een 250 BlueTec moet je rekenen op 44.540 euro. En dan komt het optieboekje nog niet op tafel.