Mercedes heeft er alles aan gedaan om het verschil tussen de V-klasse en de Vito zo groot mogelijk te maken. Om te beginnen is er zijn naam, die duidelijk maakt dat het merk hem bij zijn personenwagens indeelt. En dan is er het uiterlijk. Hij neemt vrolijk de kenmerken over van Mercedes’ berlines en SUV’s, te beginnen bij de lichten en de bumpers. Die schenken hem een iets assertievere uitstraling. Zoals de andere Mercedes-modellen krijgt ook de V-klasse recht op een AMG Line die hem stoerder maken met onder meer eigen grote velgen.
Update
Aan de binnenkant krijgt de Mercedes V-klasse een dashboard dat nauw aansluit bij het personenwagengamma. Maar dan wel van de vorige generatie. De Mercedes V-klasse krijgt niet de opstelling met het dubbele scherm, net zo min als de personal assistant MBUX. Dat zal pas bij de volgende generatie mogelijk worden. Toch zorgt Mercedes wel voor een betere uitrusting met onder meer geautomatiseerde noodstop, rijvakcorrectie, verkeersbordherkenning en 360-graden camerazicht. Met een grote ster in het radiatorrooster en op het stuur, moet de afwerkingskwaliteit wel vrij zijn van kritiek, wat ook het geval is.
VIP-beleving
Achteraan beschik je ongeacht van de lengte van het chassis (normaal of XL) en de stoelopstelling over een balzaal. Ieder van de zes inzittenden krijgt een zee van ruimte, elk heeft dezelfde stoelbreedte ter beschikking. Voor lange reizen is zijn beenruimte niet te kloppen, wat dit een zeer relaxerende beleving maakt. En natuurlijk is ook zijn koffer gigantisch, zeker in de opstelling met vijf plaatsen. Maar de echte VIP-beleving krijg je pas wanneer je opteert voor de luxueuze fauteuils op de tweede rij. Dit is businessclass-niveau. De regelmogelijkheden lijken eindeloos én je krijgt een massagefunctie. Ze ventileren ook. Kortom, het nec-plus-ultra van het reizen op de weg.
Zonder zescilinder
De Mercedes V-klasse krijgt nieuwe motoren. Daarbij is er geen plaats meer voor een zescilinder, maar via turbotechnologie gaat het vermogen wel de hoogte in. De V300d krijgt voortaan de 2-liter viercilinder en heeft 239 pk en 530 Nm. Een nieuwe automaat met negen versnellingen brengt snellere reacties. Hij brengt het vermogen naar de voorwielen, in optie is vierwielaandrijving beschikbaar. De prestaties gaan erop vooruit. Met voorwielaandrijving duikt hij nu net onder 8 seconden in de sprint naar 100 km/u (7,9 sec). Maar vooral: zelfs beladen moet deze motor nooit naar adem happen. Ook in de hernemingen blijft hij overeind.
Op het bochtig testparcours dat we voor de wielen kregen bleek onze ‘bus’ zelfs enige dynamisch talent te vertonen. Je kan hem bovendien uitrusten met adaptieve demping en de Agility Control om de koetswerkbewegingen beter in toom te houden. Slotsom: hij is zo stil en comfortabel als een top-Mercedes hoort te zijn, en biedt daarbovenop een royale reisomgeving aan.
Mercedes | V300d 4Matic |
---|---|
Motor | viercilinder turbodiesel, 1.950 cc |
PK | 239 pk bij 4.200 opm |
Nm | 500Nm (+30 Nm overboost) bij 1.600 - 2.400 opm |
0 - 100 km/u | 8,6 sec. |
Top | 220 km/u |
Verbruik (gecorreleerde NEDC) | 6,5 l/100km |
Testverbruik | 9,5 l/100km (heuvelachtig parcours) |
CO2 (gecorreleerde NEDC) | 172 g/km |
Prijs | 53.700 euro |