Twee jaar geleden kon je het aantal elektrische SUV’s/crossovers op één hand tellen. Tegenwoordig heb je een rekenmachine nodig. Een nieuwe week, een nieuwe inzending. Deze keer van Chinese bodem. Daarmee is de MG Marvel R trouwens niet de eerste Chinese crossover die het hier probeert te maken. Want eerder verscheen de Aiways U5 al op onze markt. Vandaag staat echter in het teken van de Marvel R Performance.
Vlaggenschip
Wat is deze Marvel R nu juist precies? Wel, het tweede volledig elektrische wapenfeit van MG op onze bodem. Meteen ook het hoofd van het gamma dat bestaat uit ZS EV, EHS (plug-in) en deze Marvel R. Volgend jaar komt er ook nog een elektrische break, de MG5.
Waar die MG5 en de recent gefacelifte ZS EV in de catalogus staan als budgetalternatieven voor de gevestigde waarden, dient deze Marvel R als visitekaartje van MG. Met een styling die daarbij past. Geaccentueerd door het unieke voor- en achtersteven. Je smult ervan, of je vindt het maar helemaal niets.
S-Klasse achterna
Mocht de buitenkant nog geen indruk hebben nagelaten, dan doet het interieur dat zeker. Het stuurtje deelt hij nog met zijn stalgenoten, de rest van de boordplank is exclusief voor de Marvel R. Het gaat dan over de verticale tablet van 19,4 duim die recht uit een Mercedes S-Klasse lijkt gelopen en bijstand krijgt van een digitale instrumentencluster. Je moet al serieus gaan zoeken in het interieur om de Marvel R ergens op te kunnen pakken. Deze SUV zit gewoon puik in elkaar. Punt.
Toch lijkt het erop dat MG vooral mikte op een eerste indruk. Want qua gebruiksgemak zijn we op de redactie niet helemaal fan van die giga-tablet. Bovendien is MG tijdens de ontwikkeling van deze Marvel R vergeten dat er achteraan ook nog een koffer in moest. Het resultaat is dat de kofferruimte achterin met 357 liter even groot is als dat van een… Volkswagen Polo. En dat voor een auto die toch wel de dimensies van een Skoda Enyaq draagt. Vooraan is wel een vorstelijke frunk van 150 liter maar die verdwijnt op de Performance-uitvoering door de extra elektromotor.
3 motoren!
Nu we het toch hebben over de “Performance”: die uitvoering schermt met 288 pk en 665 Nm koppel, gepuurd uit drie (!) elektromotoren. Daaronder staat nog een versie met 180 pk en 410 Nm die twee elektromotoren op de achteras verbergt (Comfort of Luxury). Ongeacht het aantal elektromotoren beschik je in de Marvel R steeds over een accu met nettocapaciteit van 65 kWh.
Gaan we eenmaal aan het rijden, dan merken we op dat de Marvel R Performance een koppelbeul van jewelste is. Met zijn drie motoren weet hij de honderd vanuit stilstand aan te tikken in amper 5 seconden. De term 'meer vermogen dan chassis' is hier zeker van toepassing. Niet in het minst omdat deze Marvel R qua ophanging eerder de kaart van comfort wil trekken. Haal je het tempo echter naar beneden, dan krijg je een fluisterstille en puik afgewerkte elektrische SUV die comfortabel wegen verteert én als een pijl een inhaalmanoeuvre af weet te werken.
Wacht, hoeveel?
Na onze eerste kennismaking klokten we de Marvel R Performance af op een verbruik van 21 kWh/ 100 km. Haal je dan de rekenmachine boven, dan kom je op een range van zo’n 310 kilometer. Al zijn we ervan overtuigd dat de gewone Marvel R een stuk zuiniger voor de dag kan komen. Kijken we naar de oplaadmogelijkheden, dan is snelladen aan 92 kW verre van indrukwekkend te noemen. Samen met de beperkte kofferinhoud is het daardoor duidelijk dat deze Marvel R niet gemaakt is om landen te doorkruisen.
Nu goed, misschien veegt de lage prijs die kleine foutjes onder de mat? Wel, met een instapprijs van zo’n 45.000 euro kan je moeilijk zeggen dat deze Marvel R een koopje is. Want hij bevindt zich qua prijs recht in het vaarwater van de concurrenten. De Marvel R Performance is met zijn prijs van 50.485 euro dan weer wel interessanter… maar bij concurrenten zoals Kia (EV6), Hyundai (Ioniq 5) en Skoda (Enyaq) vind je eigenlijk betere alternatieven.
Conclusie
Met de Marvel R wil MG even zijn spierballen rollen. Al wordt snel duidelijk dat het merk meer charme weet op te wekken door in te spelen op budget dan op vertoon. Als je binnen de eigen rangen in de vorm van de ZS EV een auto met meer kofferruimte en een grotere accu voor een stuk minder geld op de kop kan tikken… dan is de keuze toch snel gemaakt?