Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: MG3 Hybrid+, spotgoedkope performancehybride (2024)

Na furore te maken in het EV-segment wil MG nu ook hybrideland op z’n kop zetten. Is de MG3 Hybrid+ de nieuwe koning, of eerder een hofnar? Autoscout24 doet de test.

In het kort

Na een rist betaalbare elektrische EV’s en een betaalbare compacte SUV op benzine, richt MG nu zijn pijlen op het hybride-segment. De MG3 Hybrid+ is ruimer en performanter dan zijn concurrenten, maar daarom niet minder zuinig.

Pro

Voordelen

  • Performance
  • Zachte ophanging
  • Interieur
Contra

Nadelen

  • Generisch design
  • zithoogte passagiers
  • Nog steeds duurder dan klassieke benzine

De MG3 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Het gaat hard voor MG in Europa. Na een hiaat van bijna twee decennia is het sinds 2020 terug actief op ons vasteland, onder de veilige vleugels van het Chinese SAIC. Door in te zetten op betaalbare EV’s weet het zowat overal marketaandeel af te snoepen. Echter is niet iedereen klaar voor de elektrische auto. Insert de MG3 Hybrid+

Exterieur

De naam geeft het natuurlijk al wat weg, deze MG3 Hybrid+ is geen volbloed EV. Nee, het is een - deuheuh - hybride. Daardoor moesten de designers rekening houden met zaken zoals een verbrandingsmotor voorin, een uitlaatlijn en een benzinetank.

MG3-Hybrid-Test-2024 07

Het resultaat is dat de kleinste der MG’s er nogal, tja, generisch uitziet. De proporties zijn klassiek en hoewel de snuit sportieve trekjes leent van de bij ons niet beschikbare MG7, gaat het vanaf de flank wat bergaf. Dit is een wereldauto die klanten niet wil choqueren. De MG3 is met zijn 4,11 meter trouwens opvallend ruim voor het segment en dat zie je er ook wel wat aan. Zie dit dus gerust als de Ford Fiesta (XL), die Ford niet meer wil maken.

Interieur

Met modellen zoals de ZS en MG4 toonde het merk eerder al dat “budgetauto’s” niet zoutloos hoeven te zijn. Daardoor is ook het interieur van de MG3 Hybrid+ verzorgd. Het dashboard krijgt standaard twee digitale schermen, fysieke sneltoetsen, rode stiksels en een frivool motiefje. Oké, het is geen Mercedes of BMW. Maar voor de prijs van één optie bij Audi, heb je al deze MG3!

MG3-Hybrid-Test-2024 06

Over die prijs later meer, laten we eerst ook nog eens naar de binnenruimte kijken. Achterin past MG hetzelfde trucje toe dat het ook toepast in de MG4. Door een uitsparing in de dakhemel achterin hebben passagiers geen tekort aan hoofdruimte. Qua beenruimte blijft het echter bescheiden. Al is het beter dan in een Toyota Yaris Hybrid. Logisch ook, want deze MG3 is maar liefst 17 cm langer! Dat merk je trouwens ook aan de koffer, die met 293 groter is dan bij zijn Japanse rivaal. Al doen concurrenten in het segment met een klassieke aandrijflijn het wel nog stukken beter.

Motor

Dat komt natuurlijk omdat deze MG3 Hybrid+ ergens componenten voor de elektrische aandrijflijn kwijt moet raken. Zo steekt de accu van 1.83 kWh achterin de koffer. Die is trouwens opvallend groot voor een hybride. Idem voor het totale systeemvermogen van deze Hybrid+. MG koppelt namelijk een 1.5-liter viercilinder van 102 pk aan een 136 pk sterke elektromotor. Daardoor komt het total vermogen op een fikse 195 pk te liggen. Da’s exuberant in hybrideland!

MG3-Hybrid-Test-2024 04

De cijfers liegen er dan ook niet om. Met een sprint naar de honderd van 8 seconden doet hij élke andere hybride (zonder stekker) in het stof bijten, ondanks dat hij een automaat heeft met maar 3 (!) versnellingen. Ook het verbruik blijft binnen de perken met een haalbaar normverbruik van 4,4 l/100 km (100 g/km C02).

Rijgedrag

Oké, eerst even over die automaat met drie versnellingen. Da’s maar half het verhaal. Het is te zeggen; MG’s Hybrid+ werkt grotendeels zoals het ePower-systeem van Nissan. Onder de 80 km/u drijft steevast de elektromotor de voorwielen aan en wordt de benzinemotor gebruikt als generator om de accu op te laden. Tot 40 km/u kan er zelfs compleet elektrisch gereden worden (als de batterij vol genoeg is).

MG3-Hybrid-Test-2024 03

Eenmaal boven de 80 km/u bundelen elektro- en verbrandingsmotor de krachten om de MG3 Hybrid+ vooruit te stuwen. Daardoor voelt deze compacte knaap het grootste deel van de tijd aan als een elektrische auto. Meer nog, bij momenten was het geluid van de verbrandingsmotor zo gedempt, dat je onwetende passagiers wijs kan maken dat het een EV is!

MG maakt trouwens niet de fout door deze MG3 Hybrid+ - ondanks het hoge vermogen - in de markt te zetten als een sportieve hatchback. De ophanging trekt resoluut de kaart van comfort. Daardoor is deze MG3 misschien niet het tofst op het scherpst van de snee, maar voor alle andere verplaatsingen kom je ontspannen uit de auto. Mits de voorste passagier niet té lang is. Want de stoel aan passagierszijde staat opvallend hoog.

Prijs

Omdat deze MG3 stiekem specifiek voor de Europese markt is ontwikkeld, hebben de Chinezen hun huiswerk goed gedaan. Dat zie je op vlak van vermogen, rijcomfort, dimensies maar ook: de prijs.

MG3-Hybrid-Test-2024 01

Nemen we er de voornaamste concurrenten even bij - Renault Clio E-Tech Hybrid, Honda Jazz Hybrid en Toyota Yaris Hybrid - dan zien we dat die schermen met startprijzen van 22.000 tot wel 28.000 euro. De MG3 Hybrid+? Die start aan 20.985 euro. Pijnlijker nog voor Toyota; hoogste uitvoering Luxury kost met zijn 24.985 euro minder dan een kale Yaris Hybrid (26.990 euro).

Besluit

MG flikt het ‘m weer. Na een degelijke spotgoedkope EV (MG4) en al even degelijke betaalbare crossover op benzine (ZS) in de markt te zetten, onthoofd het nu het gehele segment van de compacte hybrides. De prijs zit snor, het vermogen is een verademing en het verbruik voldoet perfect aan de norm. Alleen moet je wel even over het dertien-in-een-dozijn-design kunnen…

Technische specificaties MG3 Hybrid+ (2024)

  • Motor: 1.5-liter viercilinder + elektromotor (hybride)
  • Vermogen: 195 pk -Koppel: N.b.
  • Transmissie: Automaat, 3 versnellingen
  • 0-100 km/u: 8 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Bagageruimte: 293 liter -Brandstofverbruik: 4,4 l/100 km (WLTP) - 4,8 l/100 km (gemeten)
  • CO2: 100 gr/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 20.985 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

MG MG5 Electric (2022) banner

MG MG5 Electric: De elektrische break is hier!

Autotests · MG
MG ZS EV Review 2022

MG ZS EV facelift: Een verhaal van meer (behalve de prijs)

Autotests · MG
AS24 MG Marvel R 2021 banner

MG Marvel R Performance: Chinees buitenbeentje

Autotests · MG
Ontdek meer