Met meer dan 50.000 exemplaren op de weg - en wat lijkt op een veelvoud daarvan bij de dealer - kan je moeilijk zeggen dat de elektrische auto nog een nicheproduct is. Het gros van die EV’s kan je echter in drie koetswerktypes plaatsen: SUV, sedan en hatchback. MG brengt daar nu verandering in met de MG5, de eerste elektrische break in Europa.
Crosswagon
Visueel neemt MG alvast geen risico’s met de MG5. Buiten de laadklep op de neus geeft niets weg dat hier een elektrische aandrijflijn onder de kap verstopt zit. Het design valt vrij braaf te noemen en zelfs ietwat generisch. En toch… als je goed kijkt zie je dat deze knaap opvallend hoog op z’n pootjes staat. Met dank aan de accu die onder deze break moest verstopt worden. Daardoor is het eerder een crosswagon dan een lage break.
Binnenin is het “MG as usual”. Dat mag gerust als een compliment genomen worden. Want crossoverbroeders ZS en EHS toonden eerder al dat het Chinese merk een fijne balans tussen materiaalkeuzes en budget heeft gevonden. Twee fraaie digitale schermen en een stoffen strookje op het dashboard zorgen voor de flair, terwijl de middenconsole en stoelen een solide indruk geven.
Met de kabel in het achterhoofd
Het verkooppunt van een (elektrische) break? De koffer natuurlijk! Dus hoe zit het met de laadcapaciteiten van deze MG5? Wel, de 5 slikt 479 liter aan bagage. Een getal dat tot 1.367 liter stijgt met vlakke achterbank (ook al gaat die niet volledig vlak). Met die cijfers valt deze MG5 tussen pakweg de Volkswagen ID.3 en ID.4. Een Volkswagen Golf Variant met klassieke verbrandingsmotor doet echter nog steeds ruimschoots beter.
Oké, dat klinkt niet meteen als een verkoopargument, maar we hebben het hier wel over een élektrische break. Eentje die nota bene goedkoper is dan een kale Golf Variant en fors goedkoper is dan zo’n ID.4. In die zin schuift MG een mooi pakket naar voren. Onrechtstreekse concurrenten zoals de Toyota bZ4X kosten niet alleen fors meer, ze moeten het eveneens stellen met minder kofferruimte.
No nonsense in de cataloog
Wacht, je zei net “goedkoper dan een Golf”. Wat moet deze MG5 dan kosten? Wel, MG plakt een prijs van net geen 34.000 euro op deze elektrische break. Dan heb je standaard een riant uitgeruste uitvoering met een accu van 46 kWh. Bijbetalen kan je voor een grotere accu van 57 kWh (+3.000 euro) en voor een luxepakket met onder andere 17-duims velgen, 360°-camera en kunststof lederen bekleding (+1.500 euro).
Het toont meteen de no nonsense-aanpak van MG: Een beperkte keuze en veel waar voor je geld. Dat de lage(re) productiekosten in China ook een duit in het zakje doen heb je dan weer niet van ons gehoord. Ach, zo’n Polestar 2 rolt uiteindelijk ook in China van de band.
Comfortabele metgezel
We zouden nog bijna vergeten zeggen hoe het rijden valt met deze MG5. De elektrische break profileert zich als een comfortabele metgezel die dankzij zijn 177 pk (156 pk voor de Long Range) pittig uit de hoek kan komen. Niet in het minst omdat hij met zijn 1,6 ton relatief licht is voor een elektrische auto. Dat lage gewicht heeft meteen ook een positieve impact op het verbruik dat ergens rond de 17 kWh/100 km bengelt (gemengd parcours).
Kon de isolatie qua windgeluiden beter? Misschien een tikkie. Is de chauffeursstoel net dat haartje tekort voor lange ritten? Waarschijnlijk wel voor langgebeende medemensen. Als dat echter de minpunten zijn voor een elektrische break, dan lijkt het dat MG zijn zaakjes goed op orde heeft.
Conclusie
De eerste elektrische break is hier en blijkt meteen een geslaagde inzending te zijn. Niet in het minst dankzij zijn aantrekkelijke prijs gekoppeld aan puike prestaties en een aangename afwerking. Alleen de Long Range zou misschien baat hebben bij een net wat grotere accu. Maar wat niet is… kan nog komen.