In het kort
De MG Cyberster is niet alleen een mooi verjaardagscadeau voor het merk Morris Garage (MG) ter gelegenheid van zijn 100e verjaardag. Het is ook een opmerkelijk comfortabele en betaalbare cabriolet. Bovendien is hij volledig elektrisch.
De MG Cyberster is niet alleen een mooi verjaardagscadeau voor het merk Morris Garage (MG) ter gelegenheid van zijn 100e verjaardag. Het is ook een opmerkelijk comfortabele en betaalbare cabriolet. Bovendien is hij volledig elektrisch.
MG viert zijn honderdste verjaardag. Hoewel het Chinees-Britse merk vaker van eigenaar is gewisseld dan een paar loopschoenen op Vinted, geven de Chinezen het een geweldig cadeau met de komst van de Cyberster. Dat is een gloednieuwe roadster die doet denken aan de MGA's en MGB's van weleer.
Hoewel de nieuwe Cyberster op een feestelijk moment komt en een blik terugwerpt op het verleden van het merk, grijpt deze roadster niet meteen naar het design van de softtop tweezitters uit de jaren 1960. Zijn koetswerk van 4,53 meter is in een modern, dynamisch kleed gestoken, met een lange motorkap en een naar achteren geschoven cabine. Daardoor heeft de Cyberster op zich al bijna meer karakter dan het hele Audi-gamma...
MG produceerde niet alleen een knappe roadster, maar voegde ook een paar originele accenten toe. Kijk maar naar de koplampen met hun lichtsignatuur in de vorm van zo’n nucleair symbooltje, de achterlichten die een mix zijn van pijlen en knipogen naar de Britse vlag en, natuurlijk, die vlinderdeuren! Deze deuren zijn niet alleen een show op elke parkeerplaats, ze zijn ook volledig gemotoriseerd. Praktisch... behalve als het regent en je tussen de 5 en 10 seconden moet wachten tot ze opengaan!
Eenmaal door deze deuren glijd je een zeer moderne cabine binnen. Nou ja, alleen als 'modern' synoniem is met het woord 'scherm'. De Cyberster heeft er maar liefst vier, waarvan er drie op de plaats zitten van het boordinstrumentarium. Aan displays dus geen gebrek, al lijkt de ergonomie in China te zijn vergeten. De indeling van de menu's is warrig, het systeem is traag en tot overmaat van ramp verdwijnt je Apple CarPlay of Android Auto zodra je de airconditioning regelt.
Afgezien van deze kleine minpunten, moet MG worden geprezen voor de kwaliteit en afwerking van het interieur. Zachte materialen, prachtig leder en knap koolstofvezel maken het plaatje esthetisch compleet. Maar zelfs het beste interieur kan de rijpositie niet verbergen: de bestuurder en passagiers zitten veel te hoog! Vooral langere passagiers lopen het risico te worden gescalpeerd bij elke beweging van het dak...
De schuldige van deze lastige rijpositie ligt in de vloer. Omdat de MG Cyberster volledig elektrisch is, zit de accu namelijk in de bodemplaat verstopt. Met een capaciteit van 74,4 kWh is die ook niet bepaald compact, en dat geeft ons exemplaar een rijbereik van tot 507 kilometer.
Die versie heet Trophy Extended Range en wordt aangedreven door een enkele 340 pk sterke elektromotor op de achteras. Deze brengt de Cyberster in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Gezien het leeggewicht van 2,0 ton zullen sensatiezoekers moeten kiezen voor de GT-versie. Deze voegt nog een elektromotor toe aan de vooras, waardoor het vermogen stijgt naar 510 pk en de 0-naar-100-tijd wordt teruggebracht tot 3,2 seconden.
Ondanks de respectabele cijfers op papier voelt de MG Cyberster nooit echt dynamisch aan. Tenminste, niet in de zin die we gewend zijn van nerveuze EV’s met hun whiplash-starts. In deze roadster is alles veel soepeler. Dat geldt ook voor de vering. De Cyberster is vreemd genoeg comfortabel, en dat is een aangename verrassing.
Zonder de rijpositie zou je de Cyberster met plezier meenemen voor een ritje op het platteland. En dat is het mooie van een elektrische cabriolet. Zodra de kap naar beneden is, kun je genieten van het landschap om je heen, terwijl je tegelijkertijd profiteert van zeeën aan hoofdruimte. In deze rol komt de soepele vering van de Cyberster echt tot zijn recht. Dit is een echte GT, maar dan elektrisch en zonder dak.
Momenteel is de enige andere high-performance elektrische cabriolet op de markt een Maserati, en daar hangt een prijskaartje van ruim boven de 200.000 euro aan. De MG Cyberster is veel goedkoper: de instapversie kost 65.490 euro . Voor de krachtige GT-versie hoef je slechts 4.500 euro bij te betalen.
Voor zijn 100ste verjaardag bewijst MG dat het zijn oorsprong niet is vergeten. Het Chinees-Britse merk weet niet alleen hoe het betaalbare EV’s moet maken, maar kan ook meespelen in de eredivisie. Wat de Cyberster mist aan dynamiek, maakt hij meer dan goed in prijs en uiterlijk. Er zijn ergere verjaardagscadeaus...
Technische fiche: MG Cyberster Trophy Extended Range (2024)