Het verhaal van MG hoeven we je niet nog eens helemaal uit de doeken te doen. Kort samengevat: het Chinese SAIC kocht de rechten op de merknaam MG, schonk het een tweede leven in thuisland China en historisch thuisland Groot-Brittannië, en waagt zich sinds dit jaar weer aan het Europese vasteland. Met succes, want de elektrische MG ZS EV legt de financiële drempel voor plug-inhybride SUV’s een stuk lager.
Dat is meteen ook de ambitie die deze MG EHS Plug-in Hybrid heeft, maar dan voor de markt van de plug-inhybride SUV’s. Een razend populair segment, zeker in zakelijke middens. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat deze EHS Plug-in Hybrid een maatje groter is dan de ZS EV: met 4,57 meter mikt hij volop op het C-segment. Inderdaad, dat van populaire kleppers als de Volkswagen Tiguan en Peugeot 3008.
Banaal exterieur, knap interieur
Aan ambitie geen gebrek dus, maar legt MG de lat daardoor niet te hoog voor zichzelf? Op vlak van exterieurdesign misschien wel. Het ontwerp is een klassiek, Aziatisch geïnspireerd SUV-design, waar zelfs wat Europese invloeden insluipen. De achterkant lijkt wel geïnspireerd door Mercedes, kijk je naar de C-stijl, dan verklaren we je niet gek als je zegt dat er wat Renault Kadjar in zit. Nu goed, MG kiest gelukkig wel opnieuw voor een opvallend groot radiatorrooster met prominent logo om de familiebanden met de kleinere ZS EV aan te halen. De laadklep verhuist wel naar een positie boven het achterwiel.
Maar goed, binnenin maakt MG het passe-partout-ontwerp van de buitenkant wel ruimschoots goed. Want wat een sprong vooruit is dit: een knap getekend, slank horizontaal dashboard met groot infotainmentscherm van 10,1 duim, pianotoetsen en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim. Het geheel is bovendien ook netjes afgewerkt en degelijk geassembleerd, als je tenminste niet te hard op zoek gaat naar details. Kinderziektes zijn er wel nog steeds, in de vorm van storende waarschuwingsgeluiden, een traag reagerend infotainmentsysteem en een slordig weggewerkte batterij in de koffer.
De kofferruimte is daardoor met 448 liter niet zo groot als je zou verwachten, maar gelukkig is het plaatsaanbod voor hoofd en benen overal wel voldoende ruim. Zowel voor- als achteraan, en ook met het panoramadak. MG heeft dus zeker en vast voldoende aandacht besteed aan het comfort aan boord, en dat voor het hele gezin.
Elektrische ervaring
Qua rijcomfort laat deze EHS Plug-in Hybrid jammer genoeg wel wat steekjes vallen, en dat ligt vooral aan het 1,8 ton hoge gewicht van deze stekker-SUV. De ophanging weet niet altijd even vlot om te gaan met de kilo’s, en dat merk je vooral op slechter wegdek in de nerveuze reacties. Ook het moment waarop de verbrandingsmotor de elektromotor te hulp schiet, kan je jammer genoeg niet missen.
Nu we het toch over de aandrijflijn hebben: dat is een 1.5-viercilinder turbobenzine van 162 pk en 250 Nm koppel. Die wordt gelinkt aan een elektromotor van 122 pk en 230 Nm, waardoor deze MG EHS Plug-in Hybrid een systeemvermogen heeft van 258 pk en 370 Nm. De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een zestrapsautomaat, de elektromotor krijgt vier verzetten. MG spreekt dus over een tientrapsautomaat. De elektrische stroom zit op zijn beurt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 16,6 kWh, en volledig elektrisch geraak je 52 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus.
De Chinezen hoef je intussen niet meer uit te leggen hoe elektrokracht werkt, en dat merk je. De EHS Plug-in Hybrid voelt zich het best in elektrische modus, en zit dan niet om vermogen verlegen. Maar laat de sprinttijd van 6,9 seconden naar 100 km/u je niet van de wijs brengen: de MG wordt niet graag op zijn staart getrapt. Dat merk je bijvoorbeeld aan de reacties van de automaat. Zijn energie lijkt hij wel efficiënt aan te wenden: bij onze test op een koude herfstdag kwam hij met volle batterij nog aardig in de buurt van de opgegeven 52 kilometer. We hebben bij Europese concurrenten al anders geweten...
Prijzen
Net als de ZS EV komt deze MG EHS Plug-in Hybrid er in twee uitvoeringen: Comfort en Luxury. Standaard is zelfs de basisversie al royaal uitgerust (denk aan zetelverwarming, navigatie en het digtale instrumentenpaneel), waardoor de optielijst alleen metaalkleur omvat. Je betaalt dan 34.985 euro. Wil je onder meer nog lederen zetels, een elektrische achterklep en het panoramadak, dan betaal je 37.485 euro voor de Luxury.
Conclusie
Dat maakt dat MG na de ZS EV met deze EHS Plug-in Hybrid een tweede sterk product beet heeft. Een ruime en goed uitgeruste plug-inhybride SUV, die minder kost dan zijn Europese concurrenten en sinds kort ook zeven jaar garantie biedt? MG is een merk geworden om rekening mee te houden...