Wat koop je als gezin nog nieuw in autoland voor 20.000 euro? We willen de droom niet verpesten maar: bitterweinig. Voor elk merk dat het hogerop zoekt, is er gelukkig een merk dat strijdt tegen de inflatie. Dacia is er bijvoorbeeld zo eentje. Vanaf heden mag je daar ook MG bij rekenen. Want met de ZS benzine schuift het Britse merk een volwassen en ruime crossover naar voren met een stevige basisuitrusting voor een prijs van - hou je vast - 18.485 euro.
Van EV naar E10
Die MG ZS is trouwens geen nobele onbekend in ons Belgenland. Want niemand minder dan de ZS werd gebruikt om de terugkeer van MG mogelijk te maken bij ons in 2020. Saillant detail: Bij die hergeboorte was de ZS een elektrische auto. Die ZS EV krijgt nu gezelschap van een broertje die het rooit met benzinemotoren.
Daardoor delen de elektrische ZS EV en benzine ZS de nodige designkenmerken. Met spitse koplampen en sportieve bumpers rondom. In het geval van de versie met benzinemotor prijkt er op de snuit terug een klassieke grille, kwestie van de benzinemotor koel te houden uiteraard. Met zijn 4,32 meter valt deze MG ZS tussen het B-segment (Nissan Juke) en C-segment (Nissan Qashqai).
Focus op ruimte
Het is dan ook vrij snel duidelijk dat MG bij het ontwikkelen van de ZS niet puur op design mikte maar wel op gebruiksgemak. De binnenruimte valt dan ook royaal te noemen voor een auto van deze afmetingen. Zowel voor de passagiers vooraan als achteraan. Idem voor de koffer die met zijn volume van 448 liter veel concurrenten het nakijken geeft.
Naast ruim is het interieur van de ZS ook verzorgd. Het stuurtje komt van een toeleverancier die ook de stuurtjes voor de VW Golf maakt, de digitale schermen geven een moderne indruk en het meubilair is verzorgd en comfortabel. Houd je de basisprijs in het achterhoofd, dan krijg je hier enorm veel waar voor je geld.
2 benzines
Onder de motorkap van de ZS benzine schuift MG twee keuzes naar voren, een atmosferische 1.5-liter viercilinder van 106 pk (141 Nm) en een 1.0-liter driecilinder turbobenzine van 111 pk (160 Nm). Twee motoren die MG ging halen bij het Amerikaanse GM en ook nog werk hebben geleverd in de vorige generatie Opel Corsa. Standaard krijg je een manuele vijfbak (zesbak bij 1.0 T-GDI), optioneel is er een zestrapsautomaat beschikbaar voor de driecilinder.
Wij gingen alvast op pad met de 1.0 T-GDI driecilinder, een motorblok dat zich van zijn taak kwijt zonder uit te blinken. Al leek vooral de bij ons aangevinkte automaat wat roet in het eten te gooien. Ga dus maar lekker voor die manuele zesbak of, waarom ook niet, voor die atmosferische 1.5-liter viercilinder. Al zeker als je naar je budget moet kijken
Royaal uitgerust, al in de basis
18.485 euro. We zeiden het daarnet al, dat kost de MG ZS benzine in de basis. Een basisversie die het meteen mag doen met onder andere 17-duimsvelgen LED-koplampen, verwarmde zijspiegels, infotainment met Apple Carplay & Android Auto, airco en bluetooth.
Wil je echter die 1.0-liter driecilinder? Dan moet je upgraden naar de Luxury-uitvoering die - samen met de prijs voor de motor - de prijs richting de 20.485 euro tilt. Nu goed, voor dat budget kan je bij Opel nog steeds niet terecht voor de veel kleinere Opel Mokka en bij Volkswagen mag je voor die centen zelfs geen Polo meer buiten rijden. Nee, enkel Dacia lijkt weerwerk te kunnen bieden met de Duster en Jogger. Dat zegt toch genoeg, niet?
Conclusie
MG legt een oud zeer van de Europese auto-industrie bloot, want door haar ZS in China te bouwen kan het voor een fractie van de prijs een zeer interessante auto in ons land aanbieden die vlot 10.000 euro onder de prijs kan blijven. Als Europeaan kan je vragen stellen bij die Chinese productie, je portefeuille zal dat allerminst doen.