Moest de memo verloren zijn geraakt in de mailbox: inderdaad, het Britse MG is terug van weggeweest. Dat doet het onder de vleugels van het Chinese SAIC, en drie jaar na zijn lancering in België pronkt het merk al met een line-up van maar liefst 4 elektrisch auto’s. Nu ja, 3 volledig elektrische auto’s en één plug-in. De auto waar het allemaal mee begon, de ZS EV, krijgt nu een aantrekkelijke facelift.
Uitgesproken elektrisch
Op vijf jaar tijd is er veel veranderd en waar de ZS EV zich eerst nog profileerde als een “gewone” crossover met een elektrische aandrijving, kiest hij vanaf de facelift voor een meer uitgesproken elektrisch design. De snuit werd dichtgewerkt (en verwelkomt LED-koplampen), de velgen kregen een aerodynamisch jasje en de derrière oogt stoerder.
Hoewel er aan de buitenkant met elektrische praal wordt gestrooid, geniet het interieur van de ZS EV facelift vooral van een digitale upgrade. Weg is de klassieke klokkenwinkel voor je neus en het wat knullige infotainmentsysteem, en in de plaats komen twee fraaie digitale schermen die op moderne software lopen én genoeg processorkracht achter de hand houden.
Accu-inspanning
Ook onderhuids levert MG een indrukwekkende inspanning. De standaard accu van 44.5 kWh wordt ingeruild voor een keuze uit twee exemplaren. Zo kan je voortaan kiezen uit een batterij van 49 kWh (netto) of 68 kWh (netto). Die eerst laat de range van deze ZS EV facelift in de zomer flirten met de 300 kilometer, de “Long Range” kan in ideale omstandigheden zelfs 400 km op z’n teller toveren.
Meer accu’s betekent natuurlijk meer gewicht, al blijft dat in het geval van deze ZS EV binnen de perken. De Long Range met grote accu legt 1.620 kg op de weegschaal. Ter vergelijking: een Volkswagen ID.4 (77 kWh) weegt 2.124 kg. Slik. Nu goed, om het zekere voor het onzekere te nemen krijgt de ZS EV ook een straffere elektromotor voorin. Bij de Standard Range is die 177 pk en 280 Nm sterk en de Long Range krijgt een gereduceerd vermogen van 156 pk (280 Nm). Beter voor de range natuurlijk.
Puik rijgedrag
Rijden doet de facelift alvast zoals zijn voorganger, want zoals gezegd veegt het extra vermogen het lichtjes toegenomen gewicht moeiteloos onder de mat. Hoewel je de ZS gerust een “budget EV” mag noemen rijdt hij hoegenaamd niet goedkoop. De demping is puik, de ophanging slikt de kilometers met gemak en de elektromotor is fluks genoeg om snelle hernemingen een eitje te maken.
Dit is een auto die niet toevallig in 2021 werd uitgeroepen tot auto van het jaar in de VAB gezinswagenverkiezing. Iets zegt ons dat deze facelift die trofee nog eens mag wegkapen. Niet in het minst omdat je tegenwoordig ook 500 kg mag trekken, je voortaan kan snelladen aan 75 kw DC en het oplaadproces (eindelijk) kan aangestuurd worden via een app op je smartphone.
Prijs van een brood
Kortom; de ZS EV facelift pronkt met meer vermogen, meer range, meer uitrusting en meer veiligheidssystemen. Dat zal zijn impact hebben op de prijs, toch? Wel, MG stelt een prijs voorop van 32.985 euro voor de Standard Range en net geen 37.000 euro voor de Long Range. Belangrijk detail: opties bestaan niet bij MG. Alles is standaard! Het is te zeggen: je kan nog 2.500 euro bijbetalen voor het luxepakket (Panoramisch zonnedak, kunstlederen bekleding en 360° camera), al voegt dat geen broodnodige functies toe aan het geheel. In de wereld van de EV’s blijft deze ZS EV daardoor spotgoedkoop.
Of de ZS EV facelift dan niet zonder zonde is? Dat hangt ervan af waar je aan tilt. Zo is een trekvermogen van 500 kg misschien wat braafjes en is ook het snelladen aan 75 kW DC niet om van achterover te vallen. Daarnaast is spraakassistent “Hello MG” eerder een gimmick en castreert de ECO-stand de verwarming, waardoor je in de winter de cabine niet warm zal krijgen in zijn meest efficiënte setting. Enfin, kleine pijnpuntjes dus.
Conclusie
Qua totaalpakket schuift MG met de ZS EV een onverslaanbare elektrische auto voor gezinnen naar voren. De facelift overlaadt het geheel met meer kunde, meer vermogen en een betere afwerking. Ja, je kan nog steeds 30.000 euro neerleggen voor een crossover met klassieke verbrandingsmotor maar ben je toe aan de toekomst… dan is deze ZS EV een puik startpunt.