In het kort
Wat de nieuwe MG ZS mist aan sexappeal, maakt hij goed met zijn uitrusting, binnenruimte en zuinigheid. Je zult echter moeten leven met een paar kleine nadelen die voor sommigen een grote NEE kunnen zijn...
Wat de nieuwe MG ZS mist aan sexappeal, maakt hij goed met zijn uitrusting, binnenruimte en zuinigheid. Je zult echter moeten leven met een paar kleine nadelen die voor sommigen een grote NEE kunnen zijn...
Hoewel zijn naam misschien niet de krantenkoppen haalt, is de MG ZS een belangrijk model voor het merk. Dat klopt, het had de eer om het emblematische logo, nu onder Chinese vlag, naar West-Europa te brengen. Destijds was het alleen een elektrisch model, maar al snel volgde er een betaalbare benzineversie. Hoe zit het met deze tweede generatie?
Laten we eerlijk zijn: de MG ZS is niet het soort SUV dat je in je dromen ziet. Met zijn volwassen styling en zonder echte franjes is het geen publiekstrekker, maar dat betekent niet dat hij controversieel is. Wat wel opvalt, is dat hij groter is dan zijn voorganger. Met 12 cm om precies te zijn, inclusief 3 cm in de wielbasis. Dat maakt het een B-segment crossover die flirt met het C-segment...
Aan de voorkant is er een gapende tweedelige grille en slanke lichten verbonden door een chromen element. Dit doet denken aan recente Chinese MG's. Of, voor ons Europeanen, de recente MG3. Aan de zijkanten accentueert MG de groei echter met een nieuwe, vlakkere carrosserielijn en de toevoeging van een achterkwartierruit. Aan de achterkant zijn dezelfde conventionele lijnen van zijn voorganger behouden.
Terwijl de styling van het exterieur is geëvolueerd, heeft het interieur een complete make-over gekregen. Laten we eerlijk zijn: voorheen was het niet erg aantrekkelijk. De nieuwe MG ZS heeft nu een aantrekkelijk dashboard dat volledig van hoogwaardig schuimplastic is gemaakt en wordt bekroond door vier verchroomde luchtuitlaten. In het midden bevindt zich een 12,3 inch touchscreen (standaard 10,25 inch) voor infotainment en, helaas, alle andere functies...
Dit is een van de zwakke punten van de ZS: ergonomie. Alle bedieningselementen moeten via het scherm worden bediend. Niet erg praktisch als je door een onbekende stad moet navigeren en de binnentemperatuur wilt verlagen. Dit verbleekt echter bij de rijpositie. De passagiersstoel is veel te hoog, terwijl de bestuurder niet beter af is omdat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is! Voor de rest is het interieur goed gezien de omvang en de bagageruimte is 443 liter.
Tot nu toe is de nieuwe ZS, afgezien van een fraai dashboard, niet om over naar huis te schrijven. Onder de motorkap verandert er echter wel het een en ander. Hij maakt namelijk gebruik van dezelfde hybride aandrijflijn als zijn kleine zusje. Er is een 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 102 pk en een 136 pk sterke elektromotor, beide gekoppeld aan een automatische drieversnellingsbak.
Dit geeft de ZS een gecombineerd vermogen van 195 pk en een koppel van 465 Nm. Niet slecht voor een crossover van 1,4 ton! Met dit vermogen accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden (hetzelfde als de vorige elektrische ZS), maar wat nog beter is: het officiële brandstofverbruik is slechts 5,0 liter/100 km voor 113 g/km CO2 (instapniveau, kleine wielen).
Dankzij de grote 1,83 kWh batterij - althans voor een 'zelfopladende' hybride - biedt de ZS hetzelfde rijplezier als de MG3. Met andere woorden, hij rijdt net zo prettig als een elektrische auto! Bij lage snelheden slaapt de benzinemotor in zijn hoekje en zelfs als hij wakker is, hoor je hem niet. De versnellingsbak strijkt alles glad en er is ook adaptieve regeneratie wanneer de voet wordt opgetild.
Deze prachtige stille werking ... wordt verbroken bij het opnieuw starten of bij het inhalen! Hier heeft de ZS een paar seconden nodig om terug te schakelen - ook al zijn er maar 3 versnellingen - en de 4-cilinder schreeuwt zonder enige kracht toe te voegen. Deze eigenschap is echter alleen voorbehouden aan rijden met de voet op de grond. Je zou dus kunnen denken dat de ZS niet zuinig is. Niets is minder waar! Tijdens onze testrit, zonder echt zuinig te rijden, bedroeg ons gemiddelde 5,1 liter/100 km. Precies hetzelfde als ons topmodel. Heel fijn!
Of hij nu elektrisch of op benzine reed, de vorige ZS was altijd betaalbaar. Zijn opvolger is geen uitzondering. Toegegeven, met een basisprijs van €25.285 lijkt hij veel minder betaalbaar dan voorheen. We mogen echter niet vergeten dat het een hybride is. Je moet hem dus vergelijken met zijn concurrenten met vergelijkbare motoren. Een Toyota Yaris Cross is meer dan € 5.000 duurder en zelfs de beroemde Dacia Duster Hybrid 140 is duurder...
De nieuwe MG ZS zal het publiek zeker niet imponeren met zijn onopvallende uiterlijk. Onder zijn sobere uiterlijk schuilt echter een goed afgewerkt interieur en bovenal een efficiënte, krachtige hybride aandrijflijn. Alsof dat nog niet genoeg is, is de ZS ook nog eens de meest betaalbare hybride in zijn segment...
Technische gegevens MG ZS Hybrid+ (2024)