Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Mini Aceman, groter… maar niet té groot! (2024)
Félix Bouland · 16/12/2024 · 5 min gelezen
Met de nieuwe Mini Aceman slaat het merk twee vliegen in één klap. Het is een kleine crossover die aantrekkelijk moet zijn voor diegenen die de Mini 5-deurs te vreemd vinden en voor diegenen die een kleine elektrische auto willen. Weet hij echter te verleiden?
In het kort
De Mini Aceman is het nieuwste elektrische model in de Britse familie. Afgezien van zijn naam en pluche uiterlijk heeft hij niets gemeen met de Countryman. Hij is gebaseerd op de nieuwe elektrische Mini Cooper, met de toevoeging van een reeks achterdeuren en een ruimere bagageruimte.
In slechts een paar maanden tijd heeft Mini zichzelf een compleet nieuw assortiment gegeven. Naast de nieuwe generatie Mini Countryman en de nieuwe elektrische Cooper, hebben we ook een aantal vernieuwde Mini's met benzinemotor gezien. En toch is er volgens het Britse bedrijf nog ruimte...
Exterieur
Maak kennis met de nieuwe Mini Aceman. Een crossover die de plaats moet innemen van de Mini 5-deurs... maar dan in de elektrische Mini range! En toch lijkt hij op het eerste gezicht veel groter. Bovendien versterken de ruwe kunststof wielkasten die indruk.
Met een lengte van slechts 4,07 m en een hoogte van 1,51 m is hij echter niet groter dan een Ford Fiesta. Het design maakt hier ook gebruik van - om een paar vrijheden te nemen met Mini codes. De koplampen zijn hoekig, net als de wielkasten, terwijl het radiatorrooster is gereduceerd tot een simpele zilveren rand.
Interieur
In het interieur zijn de designkenmerken van recente Mini-modellen duidelijk aanwezig. Je zou haast denken dat het hele dashboard gedeeld is. Er is een mooie boordplank bekleed met een grofmazige stof, evenals een rond OLED-scherm dat het interieur domineert.
De finesse en helderheid van de schermen zijn onovertroffen, maar het infotainmentsysteem is niet het meest gebruiksvriendelijke. Bovendien is dit scherm ook verantwoordelijk voor de airconditioning en het boordinstrumentarium. Voor de rest ziet de Aceman er misschien groot uit... maar dat is hij in werkelijkheid niet! Zijn bagageruimte van amper 300 liter en zijn krappe achterbank zijn beneden gemiddeld voor het B-segment.
Motor
Onder de compacte carrosserie van de Mini Aceman gaan twee motoren en twee accu's schuil. De eerste maakt gebruik van een 184 pk sterke elektromotor op de vooras. Deze wordt gecombineerd met een 42,5 kWh batterij (38,5 kWh netto) voor een actieradius van 310 km (WLTP). Als dat allemaal een beetje zwak klinkt, is er de Aceman SE. Deze combineert een 54,2 kWh batterij (49,2 kWh netto) met een 218 pk motor voor een actieradius van 406 km (WLTP).
Op het gebied van opladen lijkt Mini de afgelopen 5 jaar een steekje te hebben laten vallen, gezien de lage vermogens. Hoewel de Aceman E en SE kunnen opladen met 11 kW bij conventionele oplaadpunten, kunnen ze alleen DC-snelladen met respectievelijk 75 en 95 kW. Niet echt 'snel' opladen dus. Gelukkig gaan ze, gezien de kleine afmetingen van de accu's, allebei in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80%.
Rijgedrag
Hoewel de nieuwe Aceman 20 cm langer is dan de Cooper, heeft dit niet echt een invloed op zijn rijgedrag. Het is een Mini… en een Mini rijdt als een kart! De voorkant is snel en het chassis dynamisch, maar de vering is nogal droog en stug. Misschien is dat te wijten aan de 19-inch wielen van ons testmodel.
Mode B is een van de sterke punten van de Aceman, want hiermee kun je echt 'met één pedaal rijden'. Sommigen zouden deze regeneratie liever moduleren via peddels, maar het enige wat je hoeft te doen is het rechterpedaal moduleren en dat is het. Dit zou moeten helpen om het brandstofverbruik te verlagen. Tijdens onze testrit haalde 'onze' Aceman SE een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km, iets beter dan het homologatiecijfer. Het is wel jammer dat je het infotainmentsysteem moet doorspitten om deze informatie te vinden...
Prijs
Ondanks de kleine problemen met de ergonomie en de droge ophanging, heeft de Mini Aceman een echte troef achter de hand: zijn prijs. De Mini Aceman E begint bij € 33.350, terwijl de SE-versie met een grotere accu minstens € 37.350 kost. Hij wordt ook geleverd met een goede standaarduitrusting, waaronder een aantrekkelijk touchscreen, LED-verlichting en automatische klimaatregeling.
Besluit
De nieuwe Mini Aceman wijkt een beetje af van de codes van het merk, maar het blijft een echte Mini in hart en nieren. Hij is niet groter dan de concurrentie en ook niet praktischer, maar hij barst van de persoonlijkheid!