Meer vermogen, maar ook een grotere longinhoud. Het is de 2.0 turbodiesel uit de BMW 1-serie en de 3-serie die we onder de motorkap van de Mini aantreffen. En net zoals we een ‘Belgische’ 163 pk-versie van de Cooper S hebben, zo is de Cooper SD beschikbaar met 143 pk of met 136 pk. Hierdoor zakt de BIV een trap naar beneden.
Break met charme
De SD is beschikbaar in het hele Mini-gamma (Hatchback, Cabrio, Clubman en Countryman). Het is met de Clubman dat wij op pad trokken om deze nieuwe motorisatie te ontdekken. Het was meteen ook een aangenaam weerzien met deze kleine, leuke break, misschien wel de meest aangename Mini-variant. Hij speelt dezelfde troeven als de Hatchback uit, maar voegt daar enkele praktische pluspunten aan toe, zoals een iets ruimere achterbank. Onderweg biedt hij rijplezier met bakken, terwijl zijn langere wielbasis wat meer clementie toont voor de ruggen van de inzittenden.
De SD voegt er de visuele extra’s van de Cooper S aan toe, te beginnen met de motorkap met luchthapper en de grotere ventilatieopeningen in de bumper.
Wie hem wil, zal wel nog dieper in zijn buidel moeten tasten dan voor een klassieke Mini. Het tarief van de SD begint aan 27.700 euro.
Rauw
Mini had vooraf aangekondigd speciaal het geluid van de SD te hebben bewerkt. Daar wilden we zelf wel het resultaat van horen. Wel, helaas, dat had beter gekund. Het is niet bepaald het meest aangename geluid dat aan de uitlaat ontsnapt, en in toeren wordt het zelfs storend in het interieur. Audiofielen kunnen beter oordopjes indoen.
Overigens is de gehele afstelling van de SD-motor voor verbetering vatbaar. De prestaties zijn dan wel op het appel (8,1 seconden voor de 0 tot 100 km/u), maar achter het stuur voelt hij nauwelijks sneller aan dan een gewone Cooper D.
Zuinig én sportief
De motor blinkt daarentegen wel uit wanneer hij zijn koppel kan uitspelen. Hij beschikt op papier over 305 Nm tussen 1.750 en 2.700 opm, maar zelfs met nog minder toeren trekt hij vlot op, zonder dat je de hele tijd met de versnellingspook moet spelen.
Ook hogerin het toerentalbereik spreidt hij dezelfde elasticiteit tentoon. Want hoewel hij een vermogenpiek toont bij 4.000 opm, is hij eigenlijk overal tussen 2.000 en 5.000 opm even aanwezig. Een karaktertrek die hem bijzonder bruikbaar maakt in het alledaags verkeer, al zullen sommige amateur-piloten hierdoor misschien wat op hun honger blijven. Die laatsten kunnen beter voor de manuele zesbak gaan, want de optionele zestrapsautomaat vertoont niet de vlotste gangwissels.
De Mini Cooper SD evenaart niet de sensaties van een Mini Cooper S, maar stelt je wel in staat om rijplezier te ervaren zonder elk kwartier naar de pomp te moeten hinkelen. Mini geeft 4,4 l/100 km op, en met zijn CO2 van 115 gr/km valt hij nog net binnen de 3% overheidskortingregeling.