In het kort
Vergeet de vorige generaties Mini Countryman! De nieuwe wordt groter, ruimer, speelser en technologisch indrukwekkender, maar laat als instapversie wat steken vallen.
Vergeet de vorige generaties Mini Countryman! De nieuwe wordt groter, ruimer, speelser en technologisch indrukwekkender, maar laat als instapversie wat steken vallen.
Per 2024 zet Mini zich in gereedheid voor een storm aan nieuwe modellen. Zo staat compacte crossover EV Aceman om de hoek te loeren en steken zowel de Mini driedeurs als de Countryman volledig in het nieuw.
Dertien centimeter, velen kunnen er enkel maar van dromen, maar de Countryman lapt het bij de generatiewissel zonder pardon aan zijn koetswerk. Daardoor is de grootste Mini ooit voortaan nog een stuk groter. 4,44 meter om exact te zijn. Dat is op het niveau van een Volkswagen Tiguan van enkele jaren geleden.
Daardoor hadden de designers veel plaatwerk om mee aan de slag te gaan. Er werd echter resoluut voor MINI-malisme gekozen. Strakke lijnen voeren de toon, zwarte beschermstroken zorgen voor de stoere accenten. Er zit geen chrome meer rond de koplampen of überhaupt ergens anders op de wagen. Less is more, toch?
Awel, dat moesten ze binnenin ook hebben gedacht. Want het interieur druist in tegen de mode van gigantische schermen. Enkel ‘s werelds grootste smartwatch van 244 mm prijkt op het dashboard. Een rond OLED-schermpje dat uitblinkt in visuele praal… maar niet meteen in gebruiksgemak. Meermaals wou de software niet connecteren met Android Auto of telefoneren via bluetooth. Ook het besturen van de klimaatcontrole via het scherm biedt geen toegevoegde waarde.
Nu goed, ook andere merken zijn hier schuldig aan. Dus we kunnen het enkel maar blijven aanhalen in de hoop verandering te zien. Want kijk je eenmaal weg van het schermpje, dan word je verleid door een ongelooflijk fraai en kwalitatief interieur. De gebruikte materialen zijn speels en degelijk, de voorstoelen comfortabel en de zitruimte achterin op het niveau van een gezinsniveau. Ook de koffer van 450 liter is ruim voldoende. Is deze Countryman een gezinswagen? Check!
Met de nieuwe Countryman onderstreept Mini dat het net zoals moederbedrijf BMW niet op één paard wedt. Daardoor komt hij er als benzine, diesel en full EV. Een plug-inhybride maakt de overstap naar de derde generatie niet en - laat ons eerlijk zijn - dat is geen domme keuze.
In deze test focussen we op de Countryman C, dat is Mini-jargon voor de instap benzineversie. Die gebruikt geen 2-liter viercilinder en vierwielaandrijving zoals de krachtigere Countryman S en JWC Countryman maar teert wel op een 1.5-liter driecilinder turbobenzine van 170 pk en 280 Nm met milde hybridetech. Een 7-trapsautomaat is standaard en zorgt voor een normverbruik van 5,9 l/100 km en een minimale CO2-uitstoot van 133 g/km.
Al vanaf de eerste kilometers is één ding duidelijk: de Countryman mag dan wel groter dan ooit zijn… hij rijdt nog steeds als een go-cart. De crossover is gezegend met een speelsheid waar veel andere concurrenten enkel maar van kunnen dromen. Het onderstel geeft vertrouwen maar weet toch comfortabel voor de dag te komen. Ook het geluidscomfort neemt een fikse sprong voorwaarts.
Da’s misschien maar goed ook, want de basismotor mag op papier dan wel geen vermogen te kort hebben, het koppel is kantje boord. Daardoor zal de motor vaak toeren moeten maken om mee te kunnen in het verkeer. An sich geen probleem, als ook de versnellingsbak die memo had gekregen. Dat is echter niet het geval. Waardoor hij vaak te lang twijfelt bij het oversteken van een kruispunt of wanneer je een inhaalmanoeuvre uit wil voeren. Een kleine domper op de feestvreugde. Al houdt niemand je tegen om voor de Countryman S te gaan of voor de elektrische versie.
Of misschien doet de prijs dat wel. De absolute basisversie van de Mini Countryman C kost je 38.250 euro. Opstappen naar een Countryman S ALL4 vraagt nog eens 6.000 euro uit je zakken (44.250 euro) en da’s dan weer nét 2.000 euro minder dan wat je minimaal kwijt bent voor de elektrische Countryman E (46.250 euro).
Je ziet, Mini heeft goed nagedacht over de prijszetting binnen de line-up van de Countryman. Waardoor hij niet rechtstreeks hoeft te concurreren met technische broeders BMW X1 en X2. Meer nog, op kwaliteitsperceptie heeft de Mini zelfs onze voorkeur! Al begrijpen we de hunker naar de blauw-witte-badge op de carrosserie.
De derde generatie Mini Countryman is een rasechte gezinswagen geworden. Met een speels interieur, deftige koffer en lekker onderstel. De Countryman C basisversie is echter té levenloos om de rest van de auto eer aan te doen. Bezint eer ge begint…
Technische gegevens Mini Countryman C (2024)