We spreken over heel wat meer Clubman, bijna 30 centimeter is er in de lengte bij gekomen. Hij komt nu aan 4,25 meter en dat extra volume zie je van bij de eerste oogopslag. De Mini Clubman is volwassener geworden. Hij neemt zijn roeping als familie-auto ernstiger, en toont dat door het concept met dat ene minideurtje opzij genadeloos overboord te gooien.
Conventioneler
Hij heeft er dus twee conventionele zijdeuren bij gekregen, maar de dubbele deurtjes als koffer zijn gebleven. Je kan ze zelfs desgewenst met een virtuele trap onder de bumper handenvrij openen. Een sympathiek idee, ook al kost het je wat aan zichtbaarheid naar achter en moet BMW er zelfs twee kleine ruitenwissers voor monteren.
Meer Clubman betekent ook meer koffer. Van 260 liter tot 930 liter (met de bank plat) kofferinhoud stijgen we naar 360 liter tot 1.250 liter. Nog steeds niet overdreven, maar je kan je er al mee uit de slag trekken. Ook de extra ruimte op de achterbank maakt dat je hier over een best comfortabele Mini beschikt voor wie op de achterbank belandt.
Uitbollen
Het viel natuurlijk ook te vrezen, met een leeggewicht van 1.360 kilogram valt hij bijna 200 kilogram zwaarder uit dan zijn voorganger. Met de achttrapsautomaat spreek je zelfs over 1.390 kilogram. De vorige 1.6 turbomotor met 184 pk is dan ook vervangen door een 2.0 met 192 pk en 280 Nm koppel. Bij volgas is zelfs even 300 Nm in overboost beschikbaar. Hij is een zucht sneller geworden dan zijn voorganger in zowel sprint als topsnelheid: 7,1 seconden en 228 km/u. Het verbruik zakte met 0,1 l/100 km (5,8 liter) terwijl de CO2-uitstoot van 137 gram daalde naar 134 gram. Onthou: met een grotere motor dan voorheen. Goed, dat zijn de cijfers die Mini naar voor schuift. In het echt mochten we met 8,7 l/100 km tevreden zijn. In EcoPro modus kwamen we aan 7,2 l/100 km. Wie hier de uitbolfunctie goed weet te benutten, kan kleine mirakels verrichten. In vrijloop verlies je nauwelijks snelheid over verbazend lange stukken weg.
Sportknop
Natuurlijk, met die standaard Drive Select krijg je ook een sportknop. Dan slaat de verlichting rond het grote middendisplay rood uit, en gromt hij bijzonder lekker. Zijn directe stuurgevoel en instant respons op het gaspedaal vullen nog perfect de verwachting in van een Mini. Ondanks de zwaardere motor blijft hij licht aanvoelen op de vooras, en wie doordacht omspringt met het gaspedaal zal de voorwielen niet snel in verlegenheid brengen.
De prijs weegt natuurlijk zwaar door. Meer dan 28.000 euro is een zwaar offer voor rijplezier. Maar de Mini Cooper S Clubman slaagt er wel in je te overtuigen dat hij meer in zijn mars heeft dan alleen maar een lifestylewagen te zijn. Hij mag dan niet meer zo buiten de lijntjes kleuren als zijn voorganger, voor onze gewone dagdagelijkse ritten blijkt hij stukken handiger. We like.
|--------| |1.998cc turbobenzine, 192 pk bij 5.000 opm en 280 Nm bij 1.250 opm0-100 km/u: 7,1 secondenTop: 228 km/uVerbruik: 5,8 l/100 km (CO2: 134 gr/km)Testgemiddelde: 8,7 l/100 kmPrijs: 28.140 euro |