De Mini hoeven we je niet meer voor te stellen. Destijds vormde de kleine stadsauto uit Oxford een zelfstandig merk, maar dankzij München kende hij begin deze eeuw een tweede leven. Vandaag loopt de derde generatie op zijn laatste benen, zowel als driedeurs, vijfdeurs als cabriolet. Een generatie met heel wat motoren, waaronder ook een volledig elektrische aandrijflijn.
Update
Hoewel hij binnenkort dus op pensioen mag, kreeg de Mini – of Mini Hatch, zoals hij intern genoemd wordt – in 2021 nog een laatste opfrisbeurt om up-to-date te blijven. De inherente retrolooks werden hier en daar bijgepunt met een hertekende voorbumper, een radiatorrooster dat grotendeels in koetswerkkleur wordt uitgevoerd, en koplampen met een volledig ronde lichtsignatuur. Achteraan krijg je nog steeds ledlichten met Union Jack-motief, terwijl het aantal koetswerkkleuren en velgkeuzes is uitgebreid.
In het interieur blijven de evoluties beperkt. We zien vooral een nieuw stuur met gewijzigde bediening, een semi-digitaal instrumentenpaneel, enkele nieuwe inzetstukken voor het dashboard en een ander ontwerp voor de ledcirkel rond het 8,8 duim grote infotainmentscherm dat voortaan standaard is.
Tweed en Cooper
Wij gingen op pad met de Resolute Edition, en zoals steeds bij Mini valt zo’n speciale reeks op door zijn stijltouches. Zo is er de koetswerkkleur – wit, zwart of een mooi donkergroen, Rebel Green – en zijn er bronzen exterieuraccenten, zwarte velgen en een specifieke striping voor de motorkap. Het indrukwekkendste zit echter binnenin: de zetels zijn bekleed met zwart imitatieleder en lichte stof met grove draden. Inderdaad, zoals een jasje in tweed.
Onder de motorkap heeft Mini grote schoonmaak gehouden. De catalogus bevat alleen nog maar Cooper-versies. De instapversie Cooper heeft een 1.5-benzine van 136 pk en wordt gevolgd door de Cooper S met 2.0 turbo van 178 pk. Daarboven staat de elektrische Cooper SE en de sportieveling in de catalogus, de 231 pk sterke John Cooper Works. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.
Hot hatch
Resolute Edition of niet, de Mini Hatch blijft een geweldige stadsauto om mee te rijden. In ons testmodel, de Cooper S, kon de levendige 2.0 die indruk alleen maar bevestigen. Ongeacht het toerental geeft hij zijn koppel met een souplesse en elasticiteit vrij die de kleine turboblokken ons deden vergeten. Naast romig is hij ook performant: de Duits-Britse stadsauto haalt 100 km/u in 6,7 seconden.
Met zijn nogal directe stuurinrichting beschikt de Mini Cooper S over een snedige vooras, waardoor je hem bocht na bocht ideaal kunt plaatsen. De versnellingsbak met dubbele koppeling is hier een meerwaarde met zijn snelle en precieze schakelovergangen. Heel wat anders dan de automaat in het begin van zijn carrière. Wat er niet veranderd is, is de stevige schokdemping. Dat is bij alle Mini’s het geval, waardoor we ons afvragen of het niet als handelsmerk wordt uitgespeeld. Het voordeel is een perfecte koetswerkcontrole, maar het nadeel is ruw comfort, vooral omdat de zetels niet veel opvangen.
Prijzen
Als driedeurs begint de Mini vanaf 29.250 euro, maar voor de Cooper S moet je op zo’n 4.000 euro extra rekenen. Over meerprijzen gesproken: voor de Resolute Edition vraagt Mini nog eens 2.650 euro extra.
Conclusie
In een wereld die alleen nog maar aan elektrische SUV’s lijkt te denken is de Mini Cooper S een welgekomen afwisseling. Hij is nog steeds niet goedkoop of ruim, maar loopt wel over van persoonlijkheid. Of het nu op vlak van chassis, motor of looks aankomt, punten waar deze Resolute Edition uitstekend op scoort.