Zes deuren? Is dat er niet eentje teveel? Zeker niet volgens de Duitse ingenieurs die de Britse Mini’s tegenwoordig concipiëren. De uitgaande Clubman had er immers vijf - twee vooraan, twee voor de koffer en eentje rechtsachter - en kreeg daar bakken kritiek voor. Het averechts openende clubdeurtje werd niet praktisch bevonden en bleek zelfs ronduit gevaarlijk in landen waar er links gereden en geparkeerd wordt. Achterbankpassagiers konden daardoor alleen aan de straatkant in- en uitstappen. Reden genoeg om de nieuwe Clubman met een stel volwaardige achterdeuren te zegenen, waardoor het totaal aantal portieren op zes komt.
Lifestyle break
Ditmaal zijn de achterste twee deuren het bijzonderst. Die geven immers toegang tot een (naar Mini-normen) ruime koffer van 360 liter. Tien liter meer dan in de opgehoogde Countryman die tot nog toe de familiehonneurs waarnam. In theorie promoveert de Clubman daarmee van een driedeursvariant tot de breakversie van de nieuwe vijfdeurs, al mag je hem eigenlijk niet zo zien. Door de scharnieren van de horizontaal openende kofferdeuren is de toegang tot het laadruim niet erg breed, waardoor een kinderkoets er niet zomaar in past. Erger nog, met twee eenpersoonskoffers zit de bagageruimte al bijna vol, tenzij je de achterbank vloert.
Met alle zetels in gebruik is er voldoende ruimte om vier volwassenen in comfort te laten reizen. En dat mag je best letterlijk nemen, aangezien dit één van de best afgeveerde Mini’s is die we ooit getest hebben. Alleen spijtig dat er onder de achterbank een harde structuur zit, waardoor die plaatsen minder comfortabel zitten. Voorin is wel alles naar wens, ook al doet het nieuwe dashboard wat druk aan – zeker in de versies met chromen accenten. Aan opties is er dan ook geen gebrek, hoewel de basisuitrusting ditmaal beter is met standaard airconditioning en bluetooth voor de smartphoneverbinding. De kwaliteit van de gebruikte materialen is eveneens op peil.
Stuurplezier
Hoewel de nieuwste Mini op (kleine) gezinnen mikt die anders voor een Audi A3 Sportback of een Mercedes A-Klasse zouden gaan, zijn de ingenieurs niet vergeten om de Clubman een gezonde portie rijplezier mee te geven. Dat merk je het best in de 190 pk sterke S-versie, die zowel met een pientere achttrapsautomaat als met manuele zesbak te hebben is. Toegegeven, die motorisering zal in België hoogstens in de marge figureren. Maar het topmodel belooft wel goeds voor de kleinere diesels die tot 99 gram oftewel 3,8 liter zuinig zijn.
De 9 centimeter bredere en 27 centimeter langere koets laat zich nog altijd exact plaatsen, terwijl de voortrein goed overweg kan met de 300 koppelmomenten van de viercilinder turbobenzine. Blijft er enkel het zicht naar achteren, dat nog steeds gecompromitteerd wordt door de verticale stijlen van de kofferdeuren. Maar zonder die zou het natuurlijk geen Clubman maar een break zijn, en daarvoor biedt de zesdeurs gewoon niet voldoende ruimte.