Kan de sportieve Cooper S dat veranderen? De Countryman is ongetwijfeld de meest omstreden Mini sinds BMW het iconische Britse merk nieuw leven inblies. De verklaring is niet ver te zoeken, want een link met de oorspronkelijke Mini is hier wel heel ver te zoeken. Maar voor een ambitieus merk dat wil groeien, was het eigenlijk een logische stap. Het kon toch niet blijven kleine Mini’s bouwen?
Familie-auto
Blijft natuurlijk de visuele afkomst. En op dat vlak heeft het Mini-designteam goed werk geleverd. De Countryman zit vol verwijzingen die hem op slag linken aan de Mini. Zo zijn er de opvallende, ovalen lichtblokken, het lachende radiatorrooster, het dak in contrasterende kleur en de verticaal geplaatste achterlichtblokken.
Idem aan de binnenkant, waar de Mini-fashionisti zich meteen thuis zullen voelen. Hij beschikt eveneens over de enorme, centraal geplaatste kilometerteller, die ook de info van de multimedia bevat. Of de kleine tellers achter het stuur. Alleen voegt de Countryman er flink wat meer ruimte aan toe. Zo beschikt hij over een koffer van 350 liter, die kan aangroeien tot 450 liter afhankelijk van de plaatsing van de achterbank. En hij biedt plaats aan 5 inzittenden, al zijn het er maar 4 wanneer je opteert voor de centrale rail met opbergvakjes.
Familie op avontuur
Net zoals de andere Countrymans in het gamma, beschikt ook de Cooper S over een 1.6 motor. Alleen heeft deze benzineversie ook een turbo, waardoor hij 184 pk en 240 Nm laat optekenen. En voor het eerst komt er vierwielaandrijving bij kijken. Dit All4-systeem moet hem toelaten zich een weg te banen buiten het asfalt, al blijft zijn primaire roeping toch bij het zwarte goedje liggen. Wat hij duidelijk maakt met 18-duims wielen.
Probleempje onderweg. De Countryman weegt 1.380 kg en is met zijn hoge architectuur wat gevoelig voor rolbewegingen. Toch hebben de ingenieurs getracht een oplossing te vinden om de Countryman Cooper S de wegligging te bezorgen die hij aan zijn badge verschuldigd is. Helaas weet de snelste Countryman niet echt te overtuigen wanneer je aandringt achter het stuur. Daarentegen, wanneer je als een goede huisvader rijdt, valt het ongeziene comfort – toch voor dit merk – op en de goede filtering van oneffenheden in het wegdek.
Naast de versnellingsbak vind je een sportknop. Druk deze in, en hij laat zijn volle potentieel los. In 8,3 seconden staat hij aan 100 km/u en een top van 210 km/u behoort tot de mogelijkheden.
Dure familie
Wanneer het over het prijskaartje gaat, zet de Countryman de – dure – traditie van het huis voort. Een voorwielaangedreven Cooper S kost je minimaal 28.150 euro. En dan moet je nog in de optielijst beginnen grasduinen. Ons testmodel – inclusief vierwielaandrijving en alle mogelijke toeters en bellen – kost zo 40.280 euro. Voorzie ook al maar in een tankkaart, want terwijl Mini een gemiddelde opgeeft van 7,7 l/100 km, moesten wij tijdens de test toch 8,9 liter vaststellen.