De nieuwe Mini kennen we nu al sinds 2004. Zijn cabriovariant is steeds een bijzonder aangename gezel geweest als het op open rijden aankomt. Dat blijkt ook met de nieuwe versie het geval, zelfs in combinatie met een dieselmotor.
Het is een illusie hoor, om te denken dat de gegroeide Mini Cooper S Clubman nu een echt praktische auto is geworden. Maar hij overstijgt nu veruit de status van rijdend reclamebord van zijn voorganger. En hij behoudt de speelsheid die je van een Mini verwacht.
Sinds haar wedergeboorte in 2001 is de Mini-familie gestaag aan het uitbreiden, zowel wat het aantal varianten als de afmetingen ervan betreft. De Clubman doet dit jaar zijn duit in het zakje.
De hele zomer lang gaan we in op een vraag die geregeld terugkeert: wat wordt de oldtimer van morgen, waarin kan ik investeren? Elke week presenteren we u drie youngtimers die net het statuur van oldtimer krijgen of gekregen hebben.
Is de Mini Cooper S met zijn 192 pk nog niet genoeg voor u? Dan is misschien deze John Cooper Works wel net wat u zoekt. Dat is de Cooper S… op steroïden.
Mini brengt nu ook een vijfdeurs uit van zijn basismodel, dat zo plots een handige gezinswagen wordt.
Goed, u wil dus een auto die u doet rillen van plezier. Die vintage uitademt maar geen oldtimer is. En hij mag u iets kosten. Dan moet u nu vooral verder lezen.
Wie zegt dat je stopt met groeien na je twintigste? Zeker Mini niet. Voor de derde generatie in zijn tweede leven, komen er flink wat centimeters bij. Centimeters die alles veranderen?
In Brussel kan u gaan kijken naar de nieuwe Mini, de derde generatie sinds de wedergeboorte onder BMW. Dat is voor het eerst dat hij op een Europees salon te zien is zelfs. Dat wordt drummen.
Met de Clubvan lanceert Mini zijn eerste bestelwagen. Nu ja, hij blijft gericht op rijplezier, en wonderen moet je er niet van verwachten. Maar hij doet zijn werk alvast met stijl.
Mini levert het Brusselse autosalon een Europese première met de Paceman John Cooper Works All4. Dit is de nieuwste en krachtigste versie van de Sports Activity Coupé in het Mini-gamma.
Samen met de Coupé rolde Mini in Frankfurt in 2009 ook een conceptversie van de Roadster uit. Beide haalden productie, en wij mochten ons opmaken voor een uitgebreide kennismaking met de Britse roadster.
Tot nu toe was 112 pk het hoogste dat je van een Mini diesel mocht verwachten. Dat wijzigt met de 143 pk sterke 2.0 in de Cooper SD, die de zuinige evenknie wil zijn van de Cooper S.
Hij staat hoog op zijn poten, telt 5 deuren en is meer dan 4 meter lang. Niet moeilijk dat de Countryman het soms moeilijk heeft om Mini-liefhebbers te overtuigen.
Hoe zou Sir Alec Issigonis de jongste Mini-creaturen aanzien? De Hatch is er ontegensprekelijk meer bourgeois op geworden, maar zijn commercieel succes heeft elke criticaster de mond gesnoerd. Aan de Countryman om hetzelfde te doen. Maar dan met een ander publiek...
Tot nu toe heeft elke concurrent zich de tanden stuk gebeten op de Mini. De Fiat 500? Te cheap. De Citroën DS3? Te bleek. De Alfa Romeo Mito? Ernstig blijven hé. Maar nu, met de Audi A1 duikt de zwaarste concurrent voor de Mini op. Hip design, de Audi afwerking.
In het weekend dat de tijdwaarnemers naar de zomertijd overschakelden arriveerde de tweede generatie MINI Cabrio bij de dealer. Het was alleen nog wachten op het kwik dat open rijden mogelijk maakte.
Land Rover rust de Defender uit met een specifiek onderstel, verbrede wielkasten, grote offroadbanden, een 6D gekoppelde luchtvering… en een V8 met 635 pk! Dit is de Defender Octa.
Moeten alle nieuwe Audi's elektrisch zijn? Nee hoor, het bewijs: de nieuwe Audi A6 komt ook terug met benzine- en dieselmotoren. Bovendien begint hij zijn carrière als Avant stationwagen.
De Dacia Bigster geeft het goedkope Roemeense merk een geheel nieuwe dimensie. Hij is groter, praktischer en comfortabeler. Maar is hij ook duurder geworden? Autoscout24 doet de test.