Volgens ons is het om zoveel mogelijk klanten te lokken, dat de ASX in zijn definitieve vorm ver afwijkt van de cX concept uit 2007, die heel wat vooruitstrevender oogde. Vooraan kan je de gelijkenissen nog zien, maar opzij en achteraan heeft Mitsubishi duidelijk gekozen voor een risicoloos lijnenspel. De ASX draagt achteraan meer volume dan de cX, wat ten koste gaat van een dynamische uitstraling. Nu goed, de positieve kant is dat je wel beschikt over een koffer die de naam waard is en je op de achterbank over voldoende ruimte beschikt.
De afwerking van het interieur is kwalitatief hoogstaand. Alleen merken we nog een verschil op tussen echte kwaliteitsuitstraling en hoe je die waarneemt. En vooral op dat laatste vlak is nog beterschap mogelijk. Met andere woorden: hij is beter ineengeschroefd dan hij doet uitschijnen, en dat is wel jammer.
Zowel wat standaarduitrusting betreft, als qua opties, heeft de ASX geen lessen van concurrenten te leren. Zo wordt het panoramisch dak mooi geaccentueerd met sfeerverlichting, in het centrale opbergvak-annex –armsteun tref je een AUX- en een USB-ingang aan, gps en hi-fi gaan samen met een aanraakscherm in kleur, en je beschikt over een harde schijf van 40 Gb. Je kan verder nog opteren voor een achteruitrijcamera en een Rockford Fosgate speakerkit, waarbij een joekel van een woofer (710 Watt) plaatsneemt in de koffer.
Vooral comfort
De ASX leent zijn onderstel van de Outlander en komt met voor- of vierwielaandrijving. Toen we hem mochten testrijden, regende het oude wijven. Op de glibberige Duitse wegen spartelde hij vruchteloos, speurend naar grip. Nu moet je in dit weer altijd wat clementie aan de dag leggen, maar toch. Dit is Mitsubishi, hetzelfde bedrijf dat ons de Lancer Evo schenkt. Dan heb je een reputatie hoog te houden. Daarom zijn we toch lichtjes teleurgesteld in de ASX, temeer omdat zijn stuurinrichting nauwelijks vertaalt wat de auto doet, wat het vertrouwen van de bestuurder alleen maar ondermijnt. De vierwielaangedreven versie trekt zich op dat vlak iets beter uit de slag.
Nu goed, sportief mag hij dan geen hoogvlieger zijn, inzake comfort is de ASX dat wel. Vering en demping werken perfect samen om de oneffenheden in het wegdek op te vangen en weg te filteren. De geluidsisolatie is OK, en het stuur is licht bekrachtigd.
Nieuwe dieselmotor
Een van Mitsubishi’s toekomstige sterkhouders, wordt de nieuwe 1.8 turbodiesel met common railinspuiting, goed voor 150 pk. Mitsubishi heeft hem helemaal zelf ontwikkeld en heeft zich gebaseerd op de technologie van zijn drukgevoede benzinemotoren. Dat vertaalt zich in variabele klepstelling aan de inlaatkant (een première voor een diesel in een personenwagen), de laagste compressie van een diesel, of een koppel van 300 Nm tussen 2.000 en 3.000 opm, een unicum voor deze cilinderinhoud. In september lanceert Mitsubishi ook een versie met 115 pk.
Alle ASX’en zijn standaard uitgerust met een start/stop-systeem en remenergierecuperatie. Gevolg: een officieel gemiddelde van 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 150 gr/km.
De motor is veelbelovend. Hij is best snel (al zal dat nog verbeteren als Mitsubishi de respons van de turbo wat verbetert), stil, zuinig en goed bijgestaan door een manuele zesbak. Een hele verbetering ten opzichte van de oude 2.0 TDI van VW, die hij in de rest van het Mitsubishigamma zal vervangen.
Jammer
De enige beschikbare benzine is een 1.6 met 117 pk, afgeleid van de 1.5 van de Colt. Wanneer je weet dat Mitsubishi synoniem staat voor turbotechnologie, en dat de Colt bestaat met een 1.5 turbo met 160 pk, dan is het toch doodjammer dat deze motor geen plaatsje krijgt in de ASX.
Prijs
De Mitsubishi ASX 1.8 Di-D krijgt een prijs opgeplakt van 19.999 euro. Voor de 1.6 benzine moet je rekenen op 17.995 euro. Om de prijs te weten van de voorwielaangedreven 1.8 Di-D met 115 pk, is het wachten tot september.