Wie er onze eerdere test op naslaat, zal zien dat onze kritiek vooral betrekking had op de onbegrijpelijke keuze die Mitsubishi gemaakt had. We konden uitsluitend de vierwielaandrijver in combinatie met de traploze CVT-versnellingsbak testen. Op slag ging een deel van de aangekondigde cavalerie uit de 1.5 turbomotor (163 pk) verloren in de overgang via de versnellingsbak. Bovendien moest de motor ook nog de bijkomende gewichtshandicap van de automaat en de vierwielaandrijving overwinnen. We stelden toen al dat een klassieke manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving alleen het probleem grotendeels zou oplossen.
En boem
Nu kregen we eindelijk de kans om ons vermoeden van toen te verifiëren met een Mitsubishi Eclipse Cross, manueel geschakeld en met voorwielaandrijving. Want dat zijn de keuzes die Mitsubishi je laat: wie vierwielaandrijving wil, moet daar de CVT bij nemen. De handbak is uitsluitend met voorwielaandrijving te combineren. De diesel die bij de lancering was beloofd, is intussen nog steeds niet opgedoken.
En kijk, we merken dat we niet spreken van een beetje verbetering, maar van een enorme sprong voorwaarts. Alleen al door het gewicht. Met 1.425 kilogram weegt de manueel geschakelde 2WD liefst 100 kilogram minder dan de CVT met AWD. En vooral: de versnellingsbak. Met een goed gespreide manuele zesbak zoals hier het geval is, kan de motor zich echt uitleven. 163 pk? We krijgen het gevoel alsof we met 180 pk onderweg zijn. De acceleraties brengen een verschil van dag en nacht. Hier heb je het gevoel dat de motor veel alerter is, assertief en dat hij langer kan doortrekken in dezelfde versnelling. Dit is een combinatie die ons ineens in herinnering brengt dat Mitsubishi wel enig sportief verleden te verdedigen heeft. Hij bevestigt helemaal wat we twee jaar geleden al dachten: behalve wanneer je hem echt in de toeren jaagt, is de 1.5 een erg stille motor die lange trajecten heel comfortabel doen verlopen.
Wat het onderstel betreft, zien we geen grote wijzigingen. Het onderstel is iets meer op comfort toegelegd dan op dynamiek. Af en toe blijkt de motor iets te veel macht te hebben en brengt hij de voorwielen in verlegenheid. Maar we moeten ook in rekening brengen dat onze test verliep in niet zo gunstige weersomstandigheden. Misschien dat deze opmerking ook teniet wordt gedaan bij goed weer en met goede banden.
‘Ja maar’
Niet alles is goed nieuws echter. Ja, deze combinatie biedt meer rijplezier. Maar we zien dat de 2WD manueel geschakelde Eclipse toch ook een tekortkoming deelt met de CVT AWD: hij heeft dorst. Een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km (en dan tonen we ons nog vriendelijk in de beoordeling) bij gewone snelwegsnelheden is gewoonweg te veel. In de stad of met een stevige rechtervoet wordt het meteen 10 l/100 km en meer. Met een Lancer Evo kan je dat erbij nemen, maar met een brave gezins-SUV? Laat ons zeggen dat hij wat dat betreft beter uit de buurt blijft van de klimaatbetogingen.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T 2WD |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.499 cc |
163 pk bij 5.500 opm |
250 Nm bij 1.800 – 4.500 opm |
0-100 km/u: 9,7 sec |
Top: 205 km/u |
Verbruik: 6,6 l/100 km |
Testgemiddelde: 9,3 l/100 km |
CO2 : 151 g/km |
Prijs: 25.990 euro |