De L200 pick-up uit 2015 buiten beschouwing gelaten, heeft Mitsubishi sinds 2012 geen grote nieuwigheid meer naar buiten gebracht. Tot deze auto, die het begin van een nieuw tijdperk voor Mitsubishi moet inluiden. En hoe kan je je beter opnieuw lanceren, dan met een compacte SUV, het snelst groeiende segment van het moment? En om daar op te vallen tussen de steeds talrijker concurrenten, heb je troeven nodig.
Barok
De Mitsubishi Eclipse Cross waagt zijn kans met een design dat opvalt. Iedereen vormt er maar zijn eigen mening over, maar het lijkt ons een goed plan voor een constructeur die te lang afwezig is gebleven in de geesten om nu een beetje op te vallen.
Het interieur is zo klassiek als het uiterlijk barok is. Over de kwaliteit van de assemblage valt niet te twijfelen, maar het is ook duidelijk dat Mitsubishi nog niet helemaal meegaat in het verhaal dat Europeanen op een andere manier afwerkingskwaliteit beoordelen… en hier lijken sommige materialen wat ‘licht te wegen’ in onze ogen.
Wat uitrusting betreft, kijken we aan tegen het betere gemiddelde: adaptieve cruise-control, botsingwaarschuwing met automatische noodremhulp, dodehoeksensoren met rijvakwaarschuwing, 360-graden camerazicht en automatisch regeling van de lichten zijn allemaal in de catalogus opgenomen, nu eens standaard, dan weer in optie. Maar vanaf het basisniveau geeft Mitsubishi een multimediasysteem mee dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto waardoor de smartphone een centrale rol kan spelen in het gebruik. Zo heeft hij geen eigen cd-speler meer, maar ook geen navigatie. Een goede zet. Een volledig multimediasysteem is voorbehouden voor de duurdere uitrustingsniveaus.
Met een inhoud van 341 liter heeft de koffer van de Eclipse Cross geen overschot. Maar dit is ook het cijfer met de achterbank maximaal naar achter geschoven. Met de 20 centimeter speling, geeft die achteraan zo een mooie beenruimte prijs. Met de achterbank maximaal naar voor, kom je aan 448 liter kofferruimte. En dan kan de achterbank nog plat.
Slechte keuze
Wanneer hij in november aan zijn commerciële carrière begint, moet de Mitsubishi Eclipse Cross zich zien te redden met slechts één optie: een 1.5 viercilinder turbobenzine met 163 pk, opgegeven met 151 g/km CO2. Daar zie je dat Carlos Ghosn, de baas van de Renault-Nissan Alliantie, te laat de touwtjes in handen kreeg bij Mitsubishi om nog strategische bijsturingen te doen. Want Mitsubishi komt nu niet meteen met de best mogelijke motor aan de start in Europa, met zijn door CO2-wetgeving gedomineerde fiscaliteit. Mitsubishi kondigt al een 2.2 diesel met 150 pk aan, maar het is nog niet geweten wanneer die komt.
De motor is te combineren met voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak, of vierwielaandrijving met een CVT-traploze versnellingsbak. Wie konden alleen die laatste testen, en daar begint ons verhaal wat te kwakkelen. Laat ons beginnen met het goede nieuws. De Mitsubishi Eclipse Cross is op comfort afgesteld, met een zachte vering, een goede geluidsisolatie en zelfs een erg aangename CVT in de praktijk. Wie hem als een rustige familievader gebruikt, zal er niet snel iets tegenin kunnen brengen. Of toch weinig. Want een eerste probleempunt is het verbruik: 8,2 l/100 km. Niet het gemiddeld verbruik, maar wat je optekent wanneer je de cruise-control blokkeert op 120 km/u op de snelweg. Het gewone gemiddelde, dat is meer 10 l/100 km. Ai.
Tweede punt: een dergelijk ‘renaissance’ model moet ook aansluiting vinden met de traditionele waarden van Mitsubishi, waar rijdynamiek een belangrijk deel van uitmaakt. De S-AWC vierwielaandrijving van de constructeur vormt daar normaal gezien altijd een belangrijk onderdeel van. Alleen, niet in combinatie met de CVT-versnellingsbak. Die is traag en lijkt in het proces wat pk’s te wurgen. CVT en S-AWC, duidelijk geen droomhuwelijk. Jammer dat Mitsubishi net deze combinatie de voorkeur gaf bij de testritten. We zijn ervan overtuigd dat met manuele versnellingsbak het verschil dag en nacht is.
We gaan daarom de Eclipse Cross nog niet meteen veroordelen op basis van deze eerste kennismaking, vooral omdat hij rustige chauffeurs heel wat te bieden heeft… op voorwaarde dat ze rekening houden met een stevig brandstofbudget. Maar om het merk te doen heropleven, zal Carlos toch nog wat moeten schaven aan de productstrategie.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 AWD |
---|
Motor: 4 cil. turbobenzine, 1.499cc |
163 pk bij 5.500 opm |
250 Nm bij 1.800 - 4.500 opm |
0-100 km/u: 9,8 sec. |
Top: 200 km/u |
Verbruik: 7,0 l/100 km |
Testgemiddelde: 9,6 l/100 km |
CO2: 159 g/km |
Prijs: nog niet bekend (november) |