Na jarenlang succes te hebben gekend met de Colt, Galant, Pajero, Space Wagon, Space Runner en zelfs de Carisma, is Mitsubishi volledig weggekwijnd op onze markt. Niet dat de huidige producten plots waardeloos zijn, maar de dure yen maakt het de invoerder tegenwoordig gewoon erg moeilijk om met scherpe prijzen uit te pakken. Gelukkig waren er nog de Outlander II uit 2007, het laatste grote Belgische succes, en de ASX, de compacte crossover die goed werd onthaald, die Mitsubishi in deze moeilijke periode overeind hielden.
Zoals de Golf 7
Voor een gewone sterveling zal het niet eenvoudig zijn een Outlander 2 van een 3 te onderscheiden, net zoals een Golf 7 als twee druppels water op een 6 gelijkt. Als je de wagen echter goed bekijkt, bemerk je toch de specifieke elementen van de nieuwe designstijl van de Japanse constructeur. Vooral het profiel is minder hoekig en sluit daarmee meer aan bij nieuwe trend van crossovers (met uitzondering van de doosvormige Mercedes GLK).
Aan de binnenzijde overtuigt de Mitsu dan weer met een betere afwerking. Die staat weliswaar nog niet op het niveau van een VW Tiguan of een Mazda CX-5, maar we durven erop wedden dat er zelfs na 150.000 km nog niet teveel piepjes of kraakjes te horen zullen zijn. De koetswerkafmetingen bleven vrijwel ongewijzigd (lengte: 4,66m, breedte: 1,8m, 1,68m hoogte), maar toch werd de interieurruimte verder geoptimaliseerd, waarbij de aandacht vooral uitging naar de derde zetelrij. Ook het koffervolume nam verder toe (591l met 5 plaatsen).
Aangezien de bodemprijzen niet zo scherp zijn, pakt Mitsubishi vooral uit met de uitrusting van de Outlander. De basisversie met dieselmotor, voorwielaandrijving en 5 zitplaatsen kost 28.200€ (30.490€ voor 7 plaatsen, + 600€ voor de automaat) en krijgt meteen een tweezonenairco, een hifi met 6 luidsprekers en bediening op het stuur, 7 airbags, een regendetector, een parkeerhulp, bluetooth en donkere ruiten achteraan voor een cool voorkomen. Voor 700€ extra komen daar nog 18'' velgen, leder, verwarmde stoelen (met elektrische bediening voor de bestuurder), een GPS met 7'' aanraakscherm en een achteruitrijcamera bij.
150 kg lichter
Een tweewielaangedreven Outlander staat voor het eerst in de brochure. Daarmee stoot de verbeterde 2.2 dieselmotor (150 ch, 380 Nm) met start-stop nog slechts 126 g CO2/km uit en verbruikt zo maar 4,8 l/100 km. Deze gunstige cijfers zijn ook te verklaren door de gewichtsreductie van 100 tot 150 kg tegenover de vorige generatie van de Outlander. Dit dieet heeft dan weer weinig impact op de prestaties en de rijdynamiek. Aan het stuur merk je amper een verschil, al dient gezegd dat de Outlander steeds één van de vinnigste crossovers was en zich ook nu aan de top van zijn segment weet te handhaven. Deze wagen voelt zich zowel op als naast het asfalt in zijn sas, en ook al is zijn sprintvermogen niet buitengewoon, toch is hij nog altijd een referentie op een bochtig parcours.
En nu?
De nieuwe Outlander diesel is een mooi voorsmaakje. Deze generatie is in feite van meet af ontworpen voor zowel klassieke aandrijvingen als een... plug-in hybride. Die variante komt er ook in 2013 en maakt van Mitsubishi opnieuw een pionier, aangezien de Outlander dan de eerste SUV met plug-in hybride op de markt zal zijn.