Mitsubishi kruipt met zichtbaar plezier opnieuw in de rol van pionier. Nadat het in de jaren ‚80 de 4x4 voor het eerst de chique wijken liet binnendraaien met de Pajero, en met de iMiev eigenlijk de eerste commerciële elektrische auto klaar had, is deze Outlander de eerste SUV die aan het stopcontact kan. Misschien vormt hij wel een reddingsboei voor het merk dat op de rand van de vergetelheid balanceert.
3 motoren, 3 modi
Het PHEV-aandrijfsysteem is samengesteld uit een 2.0 benzinemotor met 121 pk en een elektrische motor met 82 pk op elke wieltrein. Elektrisch geraakt hij in theorie 52 kilometer ver. In 5 uur is hij aan een gewone 220 Voltstekker in 5 uur opgeladen. Zijn totale autonomie bedraagt 800 kilometer. Je kan elektrisch rijden tot 120 km/u.
Mitsubishi steelt drie rijmodi voor: 100 procent elektrisch, standaard hybride met de benzinemotor die de elektrische motoren voedt met een maximum vermogen van 164 pk en de parallelle hybride modus. Hierbij drijft de benzinemotor mee de voorwielen aan met in totaal 203 pk ter beschikking. In de praktijk kan de bestuurder slechts uit twee standen kiezen: standaard rijdt de Outlander PHEV voornamelijk elektrisch, maar je kan de hybride status forceren, wanneer je bijvoorbeeld weet dat het elektrisch vermogen later op de rit beter van pas komt. Bijvoorbeeld wanneer je in de stad rijdt. Maar normaal gezien kiest de auto zelf welke van de modi het best past bij het moment.
Onvoelbaar
Een van de grote sterktes van het systeem, is dat het uitstekend van elke gelegenheid gebruik maakt om rijdend de batterijen bij te laden. Zo verlies je het minst van de autonomie in hybridevorm. De bestuurder kan zelf nog een rol spelen, want hij kan kiezen uit zes niveaus van weerstand die de generator geeft bij het afremmen (waarbij hij oplaadt). In de praktijk, wanneer je een versnelling terugschakelt aan het stuur, geeft dat hetzelfde effect als wanneer je de rem van een klassieke auto gebruikt. Niet alleen win je zo elektriciteit, het helpt ook als gewenningsfase voor de bestuurder die voor het eerst elektrisch rijdt.
Natuurlijk zijn we niet aan 52 elektrische kilometers geraakt, maar wil een dikke dertig zonder ons enig dynamisch rijplezier te ontzeggen. We zijn ook niet aan de beloofde 1,9 l/100 km (CO2: 44 gr/km) geraakt, maar reden een gemengd parcours tot de batterijen leeg waren en zagen uiteindelijk 5,4 l/100 km. Met een 2.0 benzine is dat heus niet slecht. Je kan de lege batterijen al rijdend opnieuw laden via de Charge-knop.
Ook handig voor de praktijk: de koffervloer diende slechts met 19 mm verhoogd om de batterijen onder te brengen, waardoor nog steeds 463 liter overblijft.
50.590 euro
Dat is de prijs van de Outlander PHEV. Duur? Natuurlijk, het is liefst 11.000 euro meer dan een Outlander 2.2 diesel met gelijkaardige uitrusting. Maar dat is dan wel met alles bij: leder, multizone airco, cruise control, regen- en lichtsensor, elektrisch open dak, GPS, hi-fi met 9 luidsprekers en 710 Watt vermogen, een controlesysteem via de smartphone,… Bovendien komt hij 10.000 euro goedkoper uit dan de Volvo V60 plug-in, die we recent testten.
Voor ons is dit de eerste politiek correcte SUV, en aan deze prijs is hij bijna een koopje. Wie er weinig van kent, zal zich niet bewust zijn van de ontzettende hoop technologie die in deze Outlander PHEV steekt. Dat is een ontzettend compliment. Hij rijdt met een finesse en een comfort dat je in bijna geen enkele andere hybride vindt.