In het kort
De Nissan Ariya komt relatief laat aan op het EV-SUV-feestje, maar de Japanners hebben wel hun huiswerk gedaan. Dit is zonder twijfel een elektrische vlaggenschip waar Nissan trots op is.
De Nissan Ariya komt relatief laat aan op het EV-SUV-feestje, maar de Japanners hebben wel hun huiswerk gedaan. Dit is zonder twijfel een elektrische vlaggenschip waar Nissan trots op is.
Na de Leaf - die nota bene in 2010 al het levenslicht zag - bleef het opvallend stil bij Nissan op elektrovlak. Straf, want de Leaf moet zowat de eerste EV zijn geweest die toonde dat een elektrische auto een valabel alternatief is voor de auto met verbrandingsmotor. Al kaapte in 2012 de Tesla Model S misschien wel de spotlight weg van de Japanner. Hoe dan ook, Nissan is terug met een EV van jewelste. Maak kennis met de Ariya!
Nissan verbaasde in 2019 vriend en vijand met de geslaagde Ariya conceptcar en deed dat in 2022 nog eens over door de conceptwagen gewoonweg in productie te nemen. Oké, de velgen werden wat kleiner (19 of 20 duim) en ook de laadklep veranderde van positie, maar dan heb je het zowat gehad. In de juiste kleurstelling ziet de Ariya er nog steeds uit als een conceptauto voor de openbare weg.
De lijnen zijn sierlijk, de snuit modern. Maak dus niet de fout door deze Ariya simpelweg een elektrische Qashqai te noemen. Beide auto’s hanteren namelijk een duidelijk andere designstijl. Bovendien is de Ariya nog eens 16 centimeter langer dan zo’n Qashqai (4,6 meter in totaal) én is het eerder een coupé-SUV dan een klassieke SUV.
Over smaken en kleuren valt natuurlijk niet te discussiëren. Zo zijn er mensen die de Ariya helemaal niets vinden qua design. Om niet onder de indruk te zijn van het interieur moet je echter al van “zeer premium” komen. Want deze Ariya hoeft niet onder te doen voor de topmodellen van BMW, Mercedes of… Rolls-Royce!
Oké, we overdrijven misschien een beetje, maar de gebruikte materialen, het design en de overvloed aan kleine details maken van dit interieur een plaats waar je in wil vertoeven. Zowel voor- als achteraan heb je riant veel ruimte voor inzittenden. Die focus op de inzittenden heeft wel zijn impact op de koffer. Want met 468 liter (415 voor versie met vierwielaandrijving) is die vlot 100 tot 150 liter kleiner dan bij sommige concurrenten.
Je zal Nissan het niet vaak horen zeggen, maar deze Ariya deelt zijn bouwstenen met de Renault Mégane E-Tech. Toch krijgen beide auto’s duidelijk andere aandrijfcomponenten. In het geval van de Ariya gaat het over een accu van 63 kWh (netto) dan wel 87 kWh (netto). De kleinste batterij krijgt steeds een elektromotor op de vooras van 218 pk, de grote accu ziet dat vermogen op de vooras stijgen naar 242 pk. Versies met vierwielaandrijving zijn er ook en koppelen de 87 kWh-accu aan een vermogen van 306 of 394 pk.
Hoewel op papier daardoor een verwarrende line-up van modellen ontstaat, moet je eigenlijk maar één ding weten: de “Long Range”-versie is de Ariya die je moet hebben. Nissan hanteert die naam niet specifiek zelf, maar het gaat dan over de grote accu van 87 kWh die mag sparren met de elektromotor op de vooras van 242 pk. Opladen kan deze uitvoering standaard aan 7,4 kW AC (optioneel 22 kW) en aan 130 kW DC.
Die “Long Range” - waar we mee op pad gingen - weet de perfecte symbiose te vormen tussen performance, comfort en range. Zijn 300 Nm koppel sterke elektromotor op de vooras weet de net geen 2,2 ton van de Ariya vlot in beweging te krijgen (getuige de sprint van 7,6 seconden) en beschikt over een bepaalde grinta die we missen bij sommige concurrenten.
De ophanging is droog en van nature relatief hard (om het gewicht in bedwang te houden) maar Nissan is uitermate slim door genoeg rubber rond de velgen te voorzien en de Ariya uit te rusten met “Zero Gravity Seats”. Daardoor voelt de Ariya toch nog comfortabel aan in combinatie met zijn bodemvrijheid. Door de riante accu (in combinatie met het testverbruik van 18 kWh/100 km) kon ons exemplaar schermen met een range van om en bij de 480 kilometer.
Nissan plakt een basisprijs van 52.100 euro op de Ariya. Al gaat het dan wel over de instapversie met accu van 63 kWh. De versie met grote accu ziet zijn prijs in één klap stijgen naar 62.600 euro. Da’s fors geld, maar Nissan countert door de Ariya standaard riant uit te rusten.
De hamvraag is natuurlijk of je deze Ariya boven een Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq of Tesla Model Y moet verkiezen. Dat zal volledig afhangen van persoonlijke smaak. Wij zien dit eerder als een BMW iX voor fors minder geld (en met schonere looks). Maar de concurrentie is inderdaad bikkelhard.
De Ariya is een statement van Nissans kunde op vlak van elektromobiliteit. Dit is een ruime, mooi afgewerkte en aangename elektrische SUV om mee op pad te gaan. Of dat genoeg is om de concurrentie aan te kunnen?