Wat is een betere manier om de 50ste verjaardag van een icoon te vieren dan de laatste versie ervan te besturen? Al nemen we hier een loopje met de realiteit. Want stiekem werd het naamplaatje GT-R in 2019 al 50 jaar. Nog wat zotter? Er is daadwerkelijk een 50th Anniversary Edition maar die rijden we hier dus niet, wel de Track Edition. Want ELK excuus is goed om GT-R te rijden.
Hieperdepiep
De Nissan GT-R kent een rijke geschiedenis. Hoewel de carrière van de sportuitvoering al in 1969 begon werden er doorheen de jaren amper 6 auto’s bekroond met deze badge. De huidige generatie R35 draagt al sinds 2007 het GT-R-embleem. Ondanks een serieuze upgrade in 2016 - die een nieuwe voorkant en opnieuw ontworpen cockpit naar de tafel bracht - is het recept nauwelijks veranderd.
Onder de motorkap bevindt zich nog steeds de grote 3,8-liter V6 die is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Aangedreven door twee turboladers levert deze grote molen nu 570 pk en 637 Nm koppel.
Tussen twee vuren
De Track Edition die we hier behandelen lijkt het beste van beide werelden te bieden. Enerzijds het comfort en de sportiviteit van de reguliere GT-R, anderzijds de ruwe kracht en dynamiek van de Nismo GT-R. In feite leent de Track Edition veel van de elementen die de Nismo zo bijzonder maakt. Dit is het geval met de drietraps variabele Bilstein dempers, de holle maar ook stijvere achterste anti-rollbar en de 20" gesmede aluminium velgen. De carbon spoiler is een extra cadeautje van Nissan.
In tegenstelling tot wat we van Nissan gewoon zijn is de optielijst opmerkelijk lang voor deze Track Edition. Laten we daar eens naar kijken. Zo zijn er de Recaro koolstofvezel kuipstoelen die 8.000 euro kosten. Een kofferbak en dak van koolstofezel voor 4.000 euro en carbonkeramische remmen voor 12.250 euro (!). Dit maakt dat de basisprijs van een toch al stevige 119.000 euro oploopt richting de 143.25 euro. Net geen 150.000 euro voor een 13 jaar oude auto. Oef.
Grootvader laat vuisten zien
Nu goed, genoeg over uitrusting en de prijs, het is tijd om uit te zoeken waartoe deze 13-jarige supercar anno 2020 nog in staat is op bochtige wegen. Na enkele bochten voel je meteen dat deze Track Edition een stuk radicaler is dan zijn reguliere broeders. Zelfs in de comfortmodus lijkt de ophanging geen moeite te doen om comfort te bieden. Op Belgische wegen hopt de sportieve GT als een konijn en reorganiseert hij onze organen.
Deze versie is immers gemaakt voor het circuit - vandaar de naam. Omdat we er niet elke dag toegang toe hebben, tot zo'n circuit, kiezen we een route die bestaat uit kleine nationale wegen. Hier toont de GT-R Track Edition, ondanks zijn 1.815 kg op de weegschaal, een indrukwekkende wendbaarheid. Godzilla kan ook dansen. Het is opwindend! In de R-stand maakt de robotversnellingsbak goed gebruik van de door de motor veroorzaakte tsunami. Boven 3.000 toeren per minuut wordt de turbo's wakker en wordt de grote GT onder het gedempte gerommel van de grote V6 naar voren gestuwd. Oldschool… maar niet oubollig!
Verdict
Terwijl de nieuwste iteratie van de Nissan GT-R zijn comfort heeft zien verbeteren, gaat deze Track Edition in dit opzicht wat achteruit om betere prestaties en een verbeterde rijdynamiek te bieden. Het is moeilijk om de echte toegevoegde waarde te zien, maar we moeten toegeven dat de GT-R zelfs na 13 jaar nog steeds kan worden opgemerkt.