Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Threshold: Nissan GT-R LM Nismo – Winst in Le Mans graag

Dit jaar wil een nieuwe constructeur komen meestrijden om de knikkers in Le Mans. Nissan treedt aan tegen Audi, Porsche en Toyota met een geheel eigen, onuitgegeven oplossing.

Nissans Le Mans-auto is afgelopen weekend voor het eerst publiek getoond, tijdens een spot in een pauze voor de Superbowl. Die spot was vooral gericht op de voorstelling van de nieuwe Maxima, maar Nissan had er toch ook nog een boodschap rond deze GT-R LM in gesmokkeld. Waw.

Alles vooraan

Nissan keert nog eens terug naar de allergrootste categorie in de 24 Uren van Le Mans, en in het WK WEC overigens. Het merk wil zich meten met de andere zwaargewichten: Toyota, Porsche en Audi. Die merken zetten allen in op hybride oplossingen. Nissan - met de Leaf nochtans een pionier in de elektrische auto - doet dat opvallend genoeg heel wat minder. Al is de auto wel uitgerust met een systeem om remenergie te recupereren. Energie die tijdelijk aan de voorwielen kan worden bezorgd bij wijze van extra power. Het nieuwe schuilt trouwens helemaal vooraan. Sinds de Panoz uit de jaren ‚90 was het niet meer geprobeerd, maar Nissan gaat zijn kans wagen met een voorwielaangedreven auto met de motor voorin.

Daar gaat dus alle vermogen van de 3.0 biturbo V6 benzine heen. We zijn benieuwd wat dat gaat geven, tegen al die klassieke achterwielaangedreven monsters. Het is een dappere keuze, zoveel is zeker. Maar is het ook de beste?

Nissan sluit zo zijn experimentele fase in Le Mans af, met de DeltaWing en de ZEOD RC. Nissan wil races winnen. De auto is al ingeschreven voor acht wedstrijden in het WK WEC, waarbij Le Mans en de 6 Uren van Spa. Er is al één piloot bekend, de Spanjaard Marc Gené. Die is goed voor vier seizoenen F1 en acht deelnames aan Le Mans. In 2009 won hij met Peugeot.

Geen rookies

Nissan mag dan nog nooit in de top LMP1-categorie hebben gewonnen, het zou fout zijn het merk als debutant te zien. Zo won er al een Nissan-motor in 2011 in LMP2. Hoewel het merk tot nu vooral met ereplaatsen moest tevreden zijn in Le Mans, wist het eerder wel al overwinningen te boeken in de 1.000 km va Fuji en de 24 Uren van Daytona. U kan een klein overzicht erugvinden van wat Nissan al deed voor het tot deze oplossing kwam met de voorwielaangedreven Le Mans-auto. Wie wil zien wat de Nissan echt kan, moet je op 12 april naar Silverstone voor de eerste wedstrijd van het WEC: de 6 uren van Silverstone.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nissan Ariya (2023) banner

Test: Nissan Ariya 87 kWh, visitekaartje (2023)

Autotests · Nissan
Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
Ontdek meer