Omdat je een succesrecept best onveranderd houdt, heeft Nissan de wijzigingen aan de Juke heel beperkt gehouden. Tenminste, wat de algemene vormen betreft. De bumpers zijn hertekend en geven de Juke meer présence op de weg. De lichtblokken bovenaan aan de voorkant halen inspiratie bij de 370 Z coupé. De grote lichtblokken vooraan kunnen nu ook worden uitgerust met xenonlichten. De achterste lichtclusters hebben wat meer karakter gekregen en eindelijk steken er led-knipperlichten in de zijspiegels.
Kleuren
Nissan verlaat de platgetreden paden van de vaste lijnen en biedt nu à la carte decoratieschema’s aan voor het interieur en het exterieur. Daar kan je voortaan werken rond blauwe, rood, zwart of geel. De gekozen kleur keert dan ook terug op de boordplank, rond de ventilatiemonden, in de stiknaden van stoelen, tellerbekleding, versnellingspook en stuur, maar ook rond de lichtblokken, de spiegelbehuizing en op de lamellen van de bumpers. Zelfs in de velgen vind je de kleur terug, dankzij plastic inserts zoals ook de Opel Adam die gebruikt. Tip van de redactie: kies goed uw kleur. We hebben bij de presentatie een overzicht gekregen van de verschillende mogelijkheden, en sommige doen echt pijn aan de ogen. Bovendien is er hier een verschil met de Adam: je kan achteraf je keuze niet meer wijzigen.
Nissan maakt van de facelift gebruik om enkele opties toe te voegen die het merk recent invoerde. Zo kan hij 360 graden rondom camerazicht krijgen, Nissan Connect (internettoegang naar sociale media via een smartphone, send to car-mogelijkheden…) en het safety shield met onder meer rijvakwaarschuwing, en waarschuwing voor bewegende objecten. Het merendeel van die extra uitrusting komt aan zeer democratische prijzen. Met zijn uitgebreide uitrusting maakt de Juke het de concurrentie lastig om even goed te vinden voor dezelfde prijs.
1.2 DIG-T
Weinig nieuws onder de motorkap, maar wat er veranderde is zeer interessant. Om te beginnen heeft Nissan de CVT-bak met continu variabele aandrijving bij de 117 pk en 190 pk 4x4 benzines aangepast. Die is nu minder irritant en neemt minder van de prestaties weg. De software is nu aangepast waarbij hij spontaan een meer actieve rijstijl herkent. Dan biedt hij zelf versnellingen aan die je kan bedienen via hendels aan het stuur, zoals bij een klassieke automaat. Hierdoor kan hij doen vergeten dat hij een CVT is.
De diesel blijft onveranderd. De 1.6 DIG-T benzine blijft in het gamma met 190 pk en 240 Nm, maar dat koppel is voortaan al beschikbaar van bij 1.600 opm. Aan de basis is de klassieke 1.6 versterkt met de komst van de briljante kleine 1.2 DIG-T (5,6 l/100 km, 129 gr/km CO2) turbobenzine. De 1.6 blijft beschikbaar met de automaat. De 1.2 past perfect bij het speelse imago van de Juke. Op de weg geeft dat een flink pak rijplezier dat hij uit zijn 115 pk en 190 Nm weet te onttrekken. Je krijgt geen GTI-gevoel aan het stuur, maar er valt wel fun te beleven. Het is moeilijk te geloven zelfs dat hij met 1.200 kg meer weegt dan de 1.6. Had men ons verteld dat hij 150 kg minder woog, we hadden het geloofd. Hij lijkt ook sneller dan de 11 seconden die Nissan opgeeft voor de spurt naar 100 km/u. Dus wie goedkoop een Juke wil, dit is de beste keuze. De Nissan Juke 1.2 DIG-T start aan 19.490 euro.