De Nissan Juke was erg modieus zelfs, bij zijn debuut. Hij was de grondlegger van het segments van de crossover stadswagens. Met zijn avant-garde uiterlijk viel hij op in het straatbeeld. Met als gevolg: de kassa van Nissan die aan het rinkelen sloeg. Alleen al in Europa heeft Nissan 1 miljoen Jukes verkocht. De jongste jaren was het minder, eerst en vooral omdat de Juke steeds meer concurrentie kreeg en natuurlijk ook omdat hij er een beetje begon uit te zien als een hipperd uit 2010… in 2019. In deze digitale tijden werd duidelijk dat hij hard achterop liep bij het multimedia-aanbod van zijn concurrenten. Tijd voor iets nieuw dus.
Nog steeds een Juke
Wat het uiterlijk betreft heeft Nissan knap werk geleverd met deze tweede generatie van de Juke. Die krijgt een hedendaags design, maar de kenmerken die hem zo bijzonder maakten vind je ook hier terug. Zijn gezicht blijft indruisen tegen de bestaande conventies, zijn schouderlijn blijft hoog en atletisch, de daklijn blijft krachtig gebogen en achteraan heeft hij zijn eigen karakter. Jawel, dit kan niets anders zijn dan de nieuwe Nissan Juke.
Betere afwerking
Ook in het interieur zien we een gimmick uit de eerste Juke terugkeren: de bolle middentunnel die doet denken aan de tank van een motor. Maar de rest is wel allemaal anders. Om te beginnen gaat de afwerkingskwaliteit er gevoelig op vooruit. Nu, het verschil met een VW Golf blijft nog steeds groot. Wel heb je recht op een dynamische presentatie, en wie hem personaliseert kan zelfs veel kleur toevoegen. Technologisch vindt de nieuwe Nissan Juke aansluiting met 2020. Hij krijgt zelfs een primeur voor dit segment: actieve rijvakcorrectie.
Wat we nog zouden vergeten: de nieuwe Nissan Juke is aardig gegroeid. In de lengte met zo maar even 7,5 centimeter. Dat maakt hem minder compact, maar wel ruimer voor de inzittenden. Achteraan is er nu ook plaats voor volwassenen, en de koffer is 20 procent groter (422 liter).
Wachten op hybride
De motorcatalogus blijft voorlopig beperkt. Er is momenteel alleen een 1-liter driecilinder turbobenzine met 117 pk en 200 Nm. De enige keuze is de manuele zesbak of een zeventraps dubbelekoppelingsbak. Nissan ontweek de vraag of er een hybride komt: daarvoor is het wachten op de vraag van de klant. Maar het kan niet anders, want de Nissan Juke deelt zijn platform met de Renault Clio en de Captur, en daarvan zijn inmiddels al plug-in hybrides bevestigd. Dus ja, er komt een hybride Nissan Juke, alleen weten we nog niet wanneer. Waarschijnlijk zal dat nog in de loop van 2020 zijn, en anders ten laatste begin 2021.
Geslaagd
Onze testrit liet ons achter met gemengde gevoelens. Enerzijds wisten we zijn rijdynamiek erg te smaken. Vooraan bijt hij gretig in het asfalt, hij is evenwichtig en houdt zijn koetswerkbewegingen goed in toom. Maar hij mocht achteraan iets meer bewegen. De motor daarentegen is minder overtuigend. Hij pikt wel vlot aan bij lage toeren, maar lijkt ook al snel uitgepraat. Hij bereikt zijn maximale trekkracht tussen 1.750 en 2.750 opm, maar op het maximale vermogen is het wachten tot 5.250 opm. Daartussen lijkt er weinig te gebeuren. Het onderstel is goed, het stuurgevoel is flink verbeterd en zijn uiterlijk blijft speels. Maar op echte rijsensaties moet je niet rekenen. Vraag is of het doelpubliek daarop zit te wachten? Maar globaal is de nieuwe Nissan Juke erg geslaagd.
Nissan | Juke 1.0 DIG-T |
---|---|
Motor | driecilinder turbobenzine, 999cc |
Pk | 117 pk bij 5.250 opm |
Nm | 200 Nm bij 1.750 - 2.750 opm |
0-100 km/u | 10,4 sec |
Top | 180 km/u |
Verbruik | 5,9 l/100 km |
Testverbruik | 6,9 l/100 km |
CO2 | 135 g/km |
Prijs | 20.990 euro |